MILLOVÁ, Katarína a Marek BLATNÝ. Záťažové situácie u vysokoškolských študentov: genderové hľadisko (poster). In Konferencia "Sociálne procesy a osobnosť 2008". 2008.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Záťažové situácie u vysokoškolských študentov: genderové hľadisko (poster)
Název česky Zátěžové situace u vysokoškolských studentů: genderové hledisko
Název anglicky Demanding life situations in university students: gender aspect
Autoři MILLOVÁ, Katarína a Marek BLATNÝ.
Vydání Konferencia "Sociálne procesy a osobnosť 2008" 2008.
Další údaje
Originální jazyk slovenština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky appraisal; coping; coping strategies; demanding life situations; gender differences
Štítky appraisal, coping, coping strategies, demanding life situations, gender differences
Změnil Změnila: PhDr. Katarína Millová, Ph.D., učo 64592. Změněno: 8. 10. 2010 11:12.
Anotace
Cieľom výskumu bola analýza záťažových situácií u vysokoškolských študentov, ktoré sa významne podieľajú na využití konkrétnych copingových stratégií. Skúmali sme tiež hodnotenie týchto záťažových situácií a vzťah medzi hodnotením záťažovej situácie a následným výberom stratégií zvládania. Skúmali sme stratégie vychádzajúce z hierarchického modelu, ktorý nadväzuje na pojatie zvládania R.S. Lazarusa. Analyzovali sme údaje 136 vysokoškolských študentov (53 mužov a 83 žien). Zistili sme genderové rozdiely v typoch záťažových situácií: ženy častejšie riešili situácie spojené s medziľudskými vzťahmi. Rozdiely sa objavili aj v hodnotení záťažových situácií: ženy vnímajú tieto situácie ako viac neovplyvniteľné a sebou nezavinené. Významné rozdiely medzi ženskou a mužskou časťou výskumného súboru sa objavili aj vo vzťahu medzi hodnotením záťažových situácií a využitím copingových stratégií.
Anotace česky
Cílem výzkumu byla analýza zátěžových situací u vysokoškolských studentů, které se významně podílí na využití konkrétních copingových strategií. Zkoumali jsme rovněž hodnocení těchto zátěžových situací a vztah mezi hodnocením zátěžové situace a následním výběrem strategií zvládání. Zkoumali jsme strategie vycházející z hierarchického modelu, který navazuje na pojetí zvládání R.S. Lazaruse. Analyzovali jsme údaje 136 vysokoškolských studentů (56 mužů a 83 žen). Zjistili jsme genderové rozdíly v typech zátěžových situací: ženy častěji řešily situace spojené s mezilidskými vztahy. Rozdíly se objevily také v hodnocení zátěžových situací: ženy vnímají tyto situace jako více neovlivnitelné a sebou nezaviněné. Významné rozdíly mezi ženskou a mužskou částí výzkumného souboru se objevily také ve vztahu mezi hodnocením zátěžových situací a využitím copingových strategií.
Anotace anglicky
Aim of the research was the analysis of demanding life situations in university students, which notably participated in usage of concrete coping strategies. We also investigated appraisal of these demanding life situations and the relation between appraisal of demanding life situation and subsequent selection of coping strategies. We investigated coping strategies derived from hierarchical model, which refers to R.S. Lazarus s approach to coping with stress. We analyzed data of 136 university students (53 males and 83 females). We found out gender differences in types of demanding life situations: women more often solved situations connected with interpersonal relations. Differences were detected also in appraisals of demanding life situations: women perceived these situations as less suggestible and uncaused. In addition, important differences between women and men subgroups were also between appraisal of demanding life situations and usage of coping strategies.
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 07:24