D 2009

Žákovská soutěž ŽIRAFA

MOKRÁ, Zuzana, Hana CÍDLOVÁ and Barbora VALOVÁ

Basic information

Original name

Žákovská soutěž ŽIRAFA

Name in Czech

Žákovská soutěž ŽIRAFA

Name (in English)

Pupils` Competition ŽIRAFA

Authors

MOKRÁ, Zuzana (203 Czech Republic), Hana CÍDLOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Barbora VALOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Brno, XXVII. mezinárodní kolokvium o řízení vzdělávacího procesu, 9 pp. 2009

Publisher

Univerzita obrany, fakulta ekonomiky a managementu

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00035569

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7231-650-2

Keywords (in Czech)

výuka; chemie; didaktický test; znalosti, srovnávací výzkum

Keywords in English

edcation; chemistry; didactic test; knowledge; comparison

Tags

Reviewed
Změněno: 11/4/2011 16:53, doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr.

Abstract

V originále

V září 2008 proběhla v Brně v rámci akce Podzimní hrátky s vědou a vědci také soutěž ŽIRAFA (ŽIvot, RAdost, FAntazie). Tato soutěž byla určena žákům druhého stupně základních škol. Žáci postupně na deseti stanovištích řešili úkoly z oborů Přírodopis, Fyzika, Geografie, Chemie a Zemědělství. Z každého oboru byla připravena dvě stanoviště s úkoly. Na jednom ze dvou chemických stanovišť žáci zpracovávali didaktický test sestavený zajímavou motivační formou. Konferenční příspěvek se zkoumá a rozebírá nejčastější chyby, kterých se žáci při řešení testu dopustili a srovnává je s výsledky testování uskutečněného u studentů vybraných středních a vysokých škol (studenti učitelství chemie).

In English

In September 2008, pupils` competition called ŽIRAFA took place in Brno (as a part of the enterprise Science and Scientists in the Autumn). The competition was intended for pupils of at least 6th grade of primary schools. The pupils solved (at 10 places) tasks of Biology, Chemistry, Geography, Chemistry and Agriculture (each science 2 places). One standpoint of Chemistry was focused on didactical test (made in motivational form). The article analyses the most frequent mistakes of pupils and as a research, compares them to results of work of secondary school and university students (future teachers of chemistry).