Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{841940, author = {Janík, Tomáš and Slavík, Jan}, article_number = {2}, keywords = {subject didactics; content; pedagogical content knowledge; curriculum; subject; inter-subjectivity; didactical reconstruction; expression; meaning; extension; intension; onto-didactics; psycho-didactics}, language = {cze}, issn = {0031-3815}, journal = {Pedagogika}, title = {Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách}, volume = {59}, year = {2009} }
TY - JOUR ID - 841940 AU - Janík, Tomáš - Slavík, Jan PY - 2009 TI - Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách JF - Pedagogika VL - 59 IS - 2 SP - 116-135 EP - 116-135 SN - 00313815 KW - subject didactics KW - content KW - pedagogical content knowledge KW - curriculum KW - subject KW - inter-subjectivity KW - didactical reconstruction KW - expression KW - meaning KW - extension KW - intension KW - onto-didactics KW - psycho-didactics N2 - Stať se z hlediska oborových didaktik zabývá subjektivním zpracováním obsahu a intersubjektivním zprostředkováním významu ve vzdělávacím procesu. V návaznosti na Model didaktické rekonstrukce jsou v ní probírány centrální kategorie, které reprezentují vztah intersubjektivity a subjektu: představa, výraz, význam. Na tomto teoretickém základě a s využitím sémantického rozlišení extenze a intenze stať formuluje a vysvětluje dva didaktické principy: a) princip zpřístupnění, b) princip zdůvodnění. K těmto principům jsou vztaženy dvě epistemologické perspektivy: psychodidaktická, orientovaná na subjektivitu žáka, a ontodidaktická, orientovaná na intersubjektivní významy oboru. Autoři vysvětlují, že učitelé v praxi profesionálně pracují s "amalgámem" obou těchto perspektiv, pro jehož označení stať využívá převzatý pojem "zhuštění znalostí" (knowledge encapsulation). V závěru autoři vyzývají k užší funkční provázanosti oborové a oborově didaktické složky v přípravě učitelů prostřednictvím modelu reflektivní praxe. ER -
JANÍK, Tomáš a Jan SLAVÍK. Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. \textit{Pedagogika}. 2009, roč.~59, č.~2, s.~116-135. ISSN~0031-3815.
|