JANÍK, Tomáš a Jan SLAVÍK. Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika. 2009, roč. 59, č. 2, s. 116-135. ISSN 0031-3815.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách
Název česky Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách
Název anglicky Content, subject and inter-subjectivity in field didactics
Autoři JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant) a Jan SLAVÍK (203 Česká republika).
Vydání Pedagogika, 2009, 0031-3815.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/09:00036392
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky oborová didaktika; obsah; didaktická znalost obsahu; kurikulum; subjekt; intersubjektivita; didaktická rekonstrukce obsahu; výraz; význam; extenze; intenze; ontodidaktika; psychodidaktika
Klíčová slova anglicky subject didactics; content; pedagogical content knowledge; curriculum; subject; inter-subjectivity; didactical reconstruction; expression; meaning; extension; intension; onto-didactics; psycho-didactics
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., učo 17210. Změněno: 11. 8. 2009 20:03.
Anotace
Stať se z hlediska oborových didaktik zabývá subjektivním zpracováním obsahu a intersubjektivním zprostředkováním významu ve vzdělávacím procesu. V návaznosti na Model didaktické rekonstrukce jsou v ní probírány centrální kategorie, které reprezentují vztah intersubjektivity a subjektu: představa, výraz, význam. Na tomto teoretickém základě a s využitím sémantického rozlišení extenze a intenze stať formuluje a vysvětluje dva didaktické principy: a) princip zpřístupnění, b) princip zdůvodnění. K těmto principům jsou vztaženy dvě epistemologické perspektivy: psychodidaktická, orientovaná na subjektivitu žáka, a ontodidaktická, orientovaná na intersubjektivní významy oboru. Autoři vysvětlují, že učitelé v praxi profesionálně pracují s "amalgámem" obou těchto perspektiv, pro jehož označení stať využívá převzatý pojem "zhuštění znalostí" (knowledge encapsulation). V závěru autoři vyzývají k užší funkční provázanosti oborové a oborově didaktické složky v přípravě učitelů prostřednictvím modelu reflektivní praxe.
Anotace anglicky
The paper focuses on the subjective processing of content from the field didactic perspective and on inter-subject mediation of meaning in education. Following the Model of educational reconstruction, central categories are discussed that represent the relationship between the inter-subjectivity and the subject: notion, expression, meaning. On this theoretical basis and using the semantic distinction between extension and intension the text illuminates two didactic principles: a) the principle of making content accessible, and b) the verifying principle. These two principles are related to two epistemological perspectives: the psycho-didactic perspective; which is aimed on the pupils subjectivity; and the onto-didactic perspective; which is aimed on the inter-subjective meanings within the field. The authors go on to explain that teachers in practice work with an "amalgam" of these two perspectives for which the term "knowledge encapsulation" is used in the paper. Towards the end of the paper, the authors call for a close functional intertwining of field didactic and the field components in teacher education through the model of reflective practice.
Návaznosti
LC06046, projekt VaVNázev: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 01:29