J 2009

Obory ve škole a jejich enkulturační funkce

JANÍK, Tomáš a Jan SLAVÍK

Základní údaje

Originální název

Obory ve škole a jejich enkulturační funkce

Název česky

Obory ve škole a jejich enkulturační funkce

Název anglicky

School subjects and their enculturative function

Autoři

JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Jan SLAVÍK (203 Česká republika)

Vydání

Pedagogická orientace, 2009, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/09:00036393

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

funkce školy; kurikulum; výuka; obsah vzdělávání; obor; vyučovací předmět

Klíčová slova anglicky

functions of the school; curriculum; teaching; educational content; discipline; school subject

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 25. 11. 2012 18:24, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Anotace

V originále

Jednou z funkcí školy, která se jeví jako klíčová, a to navzdory proměnám, jimiž škola prochází, je funkce enkulturační. Škola je jedinou relativně systematizovanou formou seznamování členů společnosti s kulturními obsahy. Ty zde figurují v podobě učiva systematizovaného prostřednictvím kurikulárních dokumentů do vzdělávacích oblastí, oborů, předmětů, průřezových témat apod. V přehledové studii je tematizována problematika vztahu mezi obory a školními vyučovacími předměty. V souvislosti s tím autoři rozebírají některé problémy kurikula, zejména problém (ne)korespondence mezi kurikulem projektovaným, realizovaným a dosahovaným. Následně se zamýšlejí nad možnými příčinami (ne)úspěchu českých žáků v mezinárodně srovnávacích studiích TIMSS a PISA. V závěru zdůvodňují potřebu chápat pedagogický výzkum mj. v roli "kritického přítele" probíhající kurikulární reformy.

Anglicky

One of the key functions of the school is the enculturative function. The school presents one of the systematic organisations in which the members of the society meet cultural contents. These cultural contents take the form of subject matter which is systematised through curricular documents into educational fields, areas, subjects etc. The overview study concentrates on the relationship between (scientific) fields and school subjects. The authors discuss selected curricular issues, namely the problem of (non)correspondence between intended, realised and achieved curriculum. They also consider possible causes of the success/failure of Czech pupils in the international comparative surveys TIMSS and PISA. Towards the end of the paper, the necessity is argued to perceive educational research as the "critical friend" of the current curricular reform.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání

Přiložené soubory