2009
Obory ve škole a jejich enkulturační funkce
JANÍK, Tomáš a Jan SLAVÍKZákladní údaje
Originální název
Obory ve škole a jejich enkulturační funkce
Název česky
Obory ve škole a jejich enkulturační funkce
Název anglicky
School subjects and their enculturative function
Autoři
JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Jan SLAVÍK (203 Česká republika)
Vydání
Pedagogická orientace, 2009, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/09:00036393
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
funkce školy; kurikulum; výuka; obsah vzdělávání; obor; vyučovací předmět
Klíčová slova anglicky
functions of the school; curriculum; teaching; educational content; discipline; school subject
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 25. 11. 2012 18:24, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
V originále
Jednou z funkcí školy, která se jeví jako klíčová, a to navzdory proměnám, jimiž škola prochází, je funkce enkulturační. Škola je jedinou relativně systematizovanou formou seznamování členů společnosti s kulturními obsahy. Ty zde figurují v podobě učiva systematizovaného prostřednictvím kurikulárních dokumentů do vzdělávacích oblastí, oborů, předmětů, průřezových témat apod. V přehledové studii je tematizována problematika vztahu mezi obory a školními vyučovacími předměty. V souvislosti s tím autoři rozebírají některé problémy kurikula, zejména problém (ne)korespondence mezi kurikulem projektovaným, realizovaným a dosahovaným. Následně se zamýšlejí nad možnými příčinami (ne)úspěchu českých žáků v mezinárodně srovnávacích studiích TIMSS a PISA. V závěru zdůvodňují potřebu chápat pedagogický výzkum mj. v roli "kritického přítele" probíhající kurikulární reformy.
Anglicky
One of the key functions of the school is the enculturative function. The school presents one of the systematic organisations in which the members of the society meet cultural contents. These cultural contents take the form of subject matter which is systematised through curricular documents into educational fields, areas, subjects etc. The overview study concentrates on the relationship between (scientific) fields and school subjects. The authors discuss selected curricular issues, namely the problem of (non)correspondence between intended, realised and achieved curriculum. They also consider possible causes of the success/failure of Czech pupils in the international comparative surveys TIMSS and PISA. Towards the end of the paper, the necessity is argued to perceive educational research as the "critical friend" of the current curricular reform.
Návaznosti
LC06046, projekt VaV |
|