ŠTĚPAŘOVÁ, Ema a Jiří NĚMEC. Interakce pedagogických asistentů v kontextu transakční analýzy. In VÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 1. vyd. Brno: MU, 2009, 157 s. ISBN 978-80-7315-188-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Interakce pedagogických asistentů v kontextu transakční analýzy
Název anglicky Teacher Assistants Interaction in the Framework of Transaction Analysis
Autoři ŠTĚPAŘOVÁ, Ema (203 Česká republika) a Jiří NĚMEC (203 Česká republika, garant).
Vydání 1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 157 s. 2009.
Nakladatel MU
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/09:00038509
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-7315-188-1
Klíčová slova česky Asistent pedagoga; důvěra; interakce; kvalitativní výzkum; ohnisková skupina; romský žák; sociokulturně znevýhodněné skupiny; školní prostředí; učitel; vzdělávání
Klíčová slova anglicky Assistant pedagogue; trust; interaction; qualitative research; focus group; Roma pupil; socio-culturally handicapped groups; school environment; teacher; education
Změnil Změnila: Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D., učo 14754. Změněno: 5. 2. 2010 23:12.
Anotace
Výzkumná studie, kterou jsme realizovali v rámci výzkumného záměru PdF MU Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, navazuje na dlouhodobý kvalitativní výzkum a předchozí odborné texty. Jeden z nich jsme publikovali v loňském roce s názvem Edukace sociálně znevýhodněných žáků z pohledu asistentů pedagoga brněnských základních škol. Kvalitativní údaje (především deskripce výpovědí), které jsme získali prostřednictvím ohniskových skupin s romskými asistenty pedagoga, jsme se snažili analyzovat, popsat a vysvětlit jejich interakci (komunikaci) s učiteli, žáky a rodiči, a to prostřednictvím teorie transakční analýzy. Z relativně rozsáhlého textu jsme se zaměřili na analýzu komunikačních sděleních asistentů, prostřednictvím kterých vstupují do interakcí s dalšími osobami a pokusili jsme se vysvětlit možné příčiny konfliktů a nedorozumění, jež mají interpersonální povahu a se kterými se běžně setkáváme ve školním prostředí s větším počtem romských žáků.
Anotace anglicky
The research study that was carried on under the framework of the Faculty of education, Masaryk University, in the context of Basic educational framework in the primary education, forms a follow up study for the previous quality research and previous papers. One of these was published last year under the name Education of Pupils with Social Disadvantage from Teachers Assistants Point of View at Primary Schools in Brno. Quality data (mostly description of the reports) that had been obtained through the focus groups with Romani assistants of the teacher were analysed, described and the aim was to explain the interaction (communication) with teachers. The transaction analysis was deployed. The analysis of the communication of teachers assistants was mostly focused on and the aim was to explain the core of the conflicts and misunderstandings that could be classified as interpersonal and that are really common in the everyday school life with a higher number of Romani pupils.
Návaznosti
MSM0021622443, záměrNázev: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 01:52