2009
Interakce pedagogických asistentů v kontextu transakční analýzy
ŠTĚPAŘOVÁ, Ema a Jiří NĚMECZákladní údaje
Originální název
Interakce pedagogických asistentů v kontextu transakční analýzy
Název anglicky
Teacher Assistants Interaction in the Framework of Transaction Analysis
Autoři
ŠTĚPAŘOVÁ, Ema (203 Česká republika) a Jiří NĚMEC (203 Česká republika, garant)
Vydání
1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 157 s. 2009
Nakladatel
MU
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/09:00038509
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7315-188-1
Klíčová slova česky
Asistent pedagoga; důvěra; interakce; kvalitativní výzkum; ohnisková skupina; romský žák; sociokulturně znevýhodněné skupiny; školní prostředí; učitel; vzdělávání
Klíčová slova anglicky
Assistant pedagogue; trust; interaction; qualitative research; focus group; Roma pupil; socio-culturally handicapped groups; school environment; teacher; education
Změněno: 5. 2. 2010 23:12, Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D.
V originále
Výzkumná studie, kterou jsme realizovali v rámci výzkumného záměru PdF MU Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, navazuje na dlouhodobý kvalitativní výzkum a předchozí odborné texty. Jeden z nich jsme publikovali v loňském roce s názvem Edukace sociálně znevýhodněných žáků z pohledu asistentů pedagoga brněnských základních škol. Kvalitativní údaje (především deskripce výpovědí), které jsme získali prostřednictvím ohniskových skupin s romskými asistenty pedagoga, jsme se snažili analyzovat, popsat a vysvětlit jejich interakci (komunikaci) s učiteli, žáky a rodiči, a to prostřednictvím teorie transakční analýzy. Z relativně rozsáhlého textu jsme se zaměřili na analýzu komunikačních sděleních asistentů, prostřednictvím kterých vstupují do interakcí s dalšími osobami a pokusili jsme se vysvětlit možné příčiny konfliktů a nedorozumění, jež mají interpersonální povahu a se kterými se běžně setkáváme ve školním prostředí s větším počtem romských žáků.
Anglicky
The research study that was carried on under the framework of the Faculty of education, Masaryk University, in the context of Basic educational framework in the primary education, forms a follow up study for the previous quality research and previous papers. One of these was published last year under the name Education of Pupils with Social Disadvantage from Teachers Assistants Point of View at Primary Schools in Brno. Quality data (mostly description of the reports) that had been obtained through the focus groups with Romani assistants of the teacher were analysed, described and the aim was to explain the interaction (communication) with teachers. The transaction analysis was deployed. The analysis of the communication of teachers assistants was mostly focused on and the aim was to explain the core of the conflicts and misunderstandings that could be classified as interpersonal and that are really common in the everyday school life with a higher number of Romani pupils.
Návaznosti
MSM0021622443, záměr |
|