JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK, Petr KNECHT a Jiří NĚMEC. Proměny kurikula současné české školy: vize a realita. Online. Orbis scholae. 2010, roč. 4, č. 3, s. 9-36. ISSN 1802-4637. [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Proměny kurikula současné české školy: vize a realita
Název česky Proměny kurikula současné české školy: vize a realita
Název anglicky Curriculum change in Czech school: vision and reality
Autoři JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Josef MAŇÁK (203 Česká republika, domácí), Petr KNECHT (203 Česká republika, domácí) a Jiří NĚMEC (203 Česká republika, domácí)
Vydání Orbis scholae, 2010, 1802-4637.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/10:00046312
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky kurikulum; kurikulární politika; kurikulární změna; pedagogický výzkum; školní vzdělávání
Klíčová slova anglicky curriculum; curriculum policy; curriculum change; educational research; school education
Změnil Změnil: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., učo 17210. Změněno: 9. 1. 2011 19:44.
Anotace
Studie pojednává o proměnách kurikula současné české školy. Jejím cílem je tematizovat napětí mezi vizemi tvůrců kurikulární politiky a realitou vnímanou aktéry školního vzdělávání. Text je rozvržen do čtyř částí. První část je uvedením do problematiky kurikulární změny (curriculum change), přičemž jsou vymezeny klíčové pojmy, na nichž autoři staví svůj výklad. Druhá část je věnována analýze dokumentů kurikulární politiky. Deklarovaná podoba kurikulárních změn je zkoumána ve třech rovinách: (a) v rovině organizace a řízení školství; (b) v rovině pojetí a cílů školního vzdělávání; (c) v rovině obsahů školního vzdělávání. Ve třetí části studie jsou prezentovány pohledy pedagogického výzkumu, kdy se sleduje, jak změny kurikula vnímají různí aktéři školního vzdělávání (zejm. ředitelé a učitelé). Ve čtvrté, závěrečné části autoři tematizují nejvýraznější dilemata, která v souvislosti s proměnou kurikula současné české školy vystupují do popředí.
Anotace anglicky
The paper focuses on the current changes within the curriculum of Czech schools. The authors aim to analyse the tension between the visions of curriculum makers and the reality as it is perceived by school directors and teachers. The text is divided into four parts. In the first part, the concept of curriculum change is discussed and the key terms on which the paper is founded are defined. The second part includes an analysis of curricular documents - intended curricular changes are analysed in three dimensions: (a) in the dimension of school organisation and management; (b) in the dimension of educational aims; (c) in the dimension of the content of education. In the third part, insights from diverse empirical studies are offered in which the authors analyse how the current changes in curriculum are perceived by different participants (school directors and teachers). In the fourth part, the authors discuss the key issues that are brought about by the current curricular changes within Czech schools.
Návaznosti
LC06046, projekt VaVNázev: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 11:47