J 2010

Proměny kurikula současné české školy: vize a realita

JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK, Petr KNECHT a Jiří NĚMEC

Základní údaje

Originální název

Proměny kurikula současné české školy: vize a realita

Název česky

Proměny kurikula současné české školy: vize a realita

Název anglicky

Curriculum change in Czech school: vision and reality

Autoři

JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Josef MAŇÁK (203 Česká republika, domácí), Petr KNECHT (203 Česká republika, domácí) a Jiří NĚMEC (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Orbis scholae, 2010, 1802-4637

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/10:00046312

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

kurikulum; kurikulární politika; kurikulární změna; pedagogický výzkum; školní vzdělávání

Klíčová slova anglicky

curriculum; curriculum policy; curriculum change; educational research; school education
Změněno: 9. 1. 2011 19:44, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Anotace

V originále

Studie pojednává o proměnách kurikula současné české školy. Jejím cílem je tematizovat napětí mezi vizemi tvůrců kurikulární politiky a realitou vnímanou aktéry školního vzdělávání. Text je rozvržen do čtyř částí. První část je uvedením do problematiky kurikulární změny (curriculum change), přičemž jsou vymezeny klíčové pojmy, na nichž autoři staví svůj výklad. Druhá část je věnována analýze dokumentů kurikulární politiky. Deklarovaná podoba kurikulárních změn je zkoumána ve třech rovinách: (a) v rovině organizace a řízení školství; (b) v rovině pojetí a cílů školního vzdělávání; (c) v rovině obsahů školního vzdělávání. Ve třetí části studie jsou prezentovány pohledy pedagogického výzkumu, kdy se sleduje, jak změny kurikula vnímají různí aktéři školního vzdělávání (zejm. ředitelé a učitelé). Ve čtvrté, závěrečné části autoři tematizují nejvýraznější dilemata, která v souvislosti s proměnou kurikula současné české školy vystupují do popředí.

Anglicky

The paper focuses on the current changes within the curriculum of Czech schools. The authors aim to analyse the tension between the visions of curriculum makers and the reality as it is perceived by school directors and teachers. The text is divided into four parts. In the first part, the concept of curriculum change is discussed and the key terms on which the paper is founded are defined. The second part includes an analysis of curricular documents - intended curricular changes are analysed in three dimensions: (a) in the dimension of school organisation and management; (b) in the dimension of educational aims; (c) in the dimension of the content of education. In the third part, insights from diverse empirical studies are offered in which the authors analyse how the current changes in curriculum are perceived by different participants (school directors and teachers). In the fourth part, the authors discuss the key issues that are brought about by the current curricular changes within Czech schools.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání