KNECHT, Petr, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR, Veronika NAJVAROVÁ a Kateřina VLČKOVÁ. Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problému ve výuce na základních školách. Online. Orbis scholae. 2010, roč. 4, č. 3, s. 37-62. ISSN 1802-4637. [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problému ve výuce na základních školách
Název česky Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problému ve výuce na základních školách
Název anglicky Opportunities to develop the problem-solving competence in lower-secondary classrooms
Autoři KNECHT, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Tomáš JANÍK (203 Česká republika, domácí), Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí), Veronika NAJVAROVÁ (203 Česká republika, domácí) a Kateřina VLČKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání Orbis scholae, 2010, 1802-4637.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/10:00046317
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky kompetence; klíčové kompetence; kompetence k řešení problému; kultura učení; příležitosti k učení; učební úloha; videostudie; výuka
Klíčová slova anglicky competence; key competencies; problem-solving competence; teaching/learning culture; opportunities to learn; learning task; video study; instruction
Změnil Změnil: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., učo 17210. Změněno: 9. 1. 2011 19:45.
Anotace
Studie představuje koncept (klíčových) kompetencí a zaměřuje se na povahu příležitostí k jejich rozvíjení. S oporou o videozáznamem zprostředkované pozorování výuky fyziky autoři analyzují možnosti a limity rozvoje klíčových kompetencí, a to na příkladu kompetence k řešení problémů. V souvislosti s tím se pokoušejí o operacionalizaci tohoto konstruktu pro potřeby empirického výzkumu. Předkládaný přístup spočívá v didaktické analýze učebních úloh, s nimiž jsou žáci ve výuce konfrontováni.
Anotace anglicky
The paper presents the concept of (key) competencies and focuses on the nature of opportunities to develop them. The authors analysed video recordings of real-life instruction in physics to find possibilities and limits for the developing of key competencies, using the example of the problem-solving competence. They also attempt at an operationalisation of the construct for empirical research and diagnostics. Their approach is based in psychodidactic analysis of learning tasks that pupils encounter in lessons.
Návaznosti
LC06046, projekt VaVNázev: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 07:19