FUJDA, Milan. Možnosti využití religionistických znalostí v rámci multikulturní výchovy: Teoretická východiska projektu CERME. Sociologica-andragogica 2010. Vzdělávání, Sociologie náboženství. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010, Neuveden, prosinec, s. 55-70. ISSN 1803-0246.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Možnosti využití religionistických znalostí v rámci multikulturní výchovy: Teoretická východiska projektu CERME
Název česky Možnosti využití religionistických znalostí v rámci multikulturní výchovy: Teoretická východiska projektu CERME
Název anglicky Posibilities of the use of the knoe-how generated in the Study of Religions in multicultural education: Theoretical principles of the CERME project
Autoři FUJDA, Milan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Sociologica-andragogica 2010. Vzdělávání, Sociologie náboženství, Olomouc, Univerzita Palackého, 2010, 1803-0246.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Odkaz na elektronickou verzi publikace na webu Univerzity Palackého
Kód RIV RIV/00216224:14210/10:00047232
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky multikulturní výchova;náboženství;religionistika;kultura;marginalizace;sociální vyloučení;stereotypy;kurikulární reforma v České republice;menšiny
Klíčová slova anglicky multicultural education;religion;Academic Study of Religions;culture;marginalization;social exclusion;stereotyping;curricular reform in Czech Republic;minorities
Štítky RIV-OK
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Milan Fujda, Ph.D., učo 40902. Změněno: 16. 3. 2012 23:21.
Anotace
Text se zabývá možnostmi využití znalostí produkovaných v religionistice pro multikulturní výchovu. Pojetí multikulturní výchovy v textu vychází z koncepce MV vypracované v rámci oficiálních dokumentů zdůvodňujících a usměrňujících kurikulární reformu českého primárního a sekundárního vzdělávání. Článek ukazuje, že prosté informování o "světových náboženstvích" by jako prostředek multikulturní výchovy mohlo spíše selhávat a místo nějaké formy porozumění utvářet spíše kontraproduktivní stereotypy. Článek se proto opírá spíše o důraz kladený kurikulární reformou na rozvíjení kompetencí především v oblasti kritického myšlení a ukazuje, jakým způsobem by religionistické znalosti mohly přispět právě rozvíjení kritického myšlení o kultuře a společnosti jako forem prevence snadného přijímání stereotypních představ.
Anotace anglicky
The article deals with the issue of the use of the know-how produced in the tradition of the academic Study of Religions in multicultural education. Multicultural education is understood here in terms of the curricular reform of the Czech system of secondary education. This article shows that simple teaching about "world religions" might produce more stereotyping then useful information. It evaluates positively the emphasis of the curricular reform on abilities of critical thinking which is necessary to grand success of the multicultural education. In this context it elaborates the founding principles of the project of the Center for the Study of Religions and Multicultural Education (CERME).
Návaznosti
CZ.1.07/1.3.10/02.0022, interní kód MUNázev: Centrum pro religionistiku a multikulturní edukaci
Investor: Jihomoravský kraj, Centrum pro religionistiku a multikulturní edukaci, 1.3 Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 21:39