2011
Monopoly Supply Chain Management via Rubinstein Bargaining
KVASNIČKA, Michal, Rostislav STANĚK a Ondřej KRČÁLZákladní údaje
Originální název
Monopoly Supply Chain Management via Rubinstein Bargaining
Název česky
Management monopolního dodavatelsko-odběratelského řetězce skrze Rubinsteinovo vyjednávání
Autoři
KVASNIČKA, Michal (203 Česká republika, garant, domácí), Rostislav STANĚK (203 Česká republika, domácí) a Ondřej KRČÁL (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Prague, Proceedings of the 29th International Conference Mathematical Methods in Economics 2011, od s. 431-436, 6 s. 2011
Nakladatel
University of Economics, Faculty of Informatics and Statistics
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14560/11:00074558
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
ISBN
978-80-7431-058-4
UT WoS
000309074600071
Klíčová slova česky
vertikální integrace; dvojí marginalizace; Rubinsteinovo vyjednávání; IO; politika konkurence
Klíčová slova anglicky
vertical integration; double markup; Rubinstein bargaining; industrial organization; competition policy
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 3. 2015 10:49, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
This paper argues that the Spengler’s (JPE, 1950) double-markup story does not capture the strategic situation faced by a monopoly supply chain. We show that 1) the Spengler’s double-markup model is equivalent to an extensive game in which the upstream monopoly has all power to set the intermediate price, and the downstream monopsony has no bargaining power. This assumption seems unrealistic. 2) We model this situation using the Rubinstein bargaining. The equilibrium of our model does not yield a double markup. Hence, the joint output, the consumers price, and the total profit is as high as those of a vertically integrated firm. Moreover, the profit is split roughly equally between the two firms. 3) Our model has different implications for the competition policy.
Česky
Článek tvrdí, že Spenglerův model dvojí marginalizace (JPE, 1950) nepopisuje dobře strategickou situaci, které čelí firmy v monopolním dodavatelsko-odběratelském řetězci. Ukazujeme, že 1) Spenglerův model dvojí marginalizace je ekvivalentní extenzivní hře, ve které horní monopl má plnou sílu stanovit cenu meziproduktu, zatímco dolní monopol nemá žádnou vyjednávací sílu. Tento předpoklad se zdá být nerealistický. 2) Modelujeme tuto situaci s pomocí Rubinsteinova vyjednávání. Rovnováha našeho modelu nemá dvojí marginalizaci, takže celkový výstup, konečná cena i celkový zisk řetězce je stejný, jako by stanovila vertikálně integrovaná firma. Zisk je navíc mezi obě firmy rozdělen přibližně rovnoměrně. 3) Náš model má jiné implikace pro politiku konkurence.