D 2011

Monopoly Supply Chain Management via Rubinstein Bargaining

KVASNIČKA, Michal, Rostislav STANĚK a Ondřej KRČÁL

Základní údaje

Originální název

Monopoly Supply Chain Management via Rubinstein Bargaining

Název česky

Management monopolního dodavatelsko-odběratelského řetězce skrze Rubinsteinovo vyjednávání

Autoři

KVASNIČKA, Michal (203 Česká republika, garant, domácí), Rostislav STANĚK (203 Česká republika, domácí) a Ondřej KRČÁL (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Prague, Proceedings of the 29th International Conference Mathematical Methods in Economics 2011, od s. 431-436, 6 s. 2011

Nakladatel

University of Economics, Faculty of Informatics and Statistics

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/11:00074558

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-7431-058-4

UT WoS

000309074600071

Klíčová slova česky

vertikální integrace; dvojí marginalizace; Rubinsteinovo vyjednávání; IO; politika konkurence

Klíčová slova anglicky

vertical integration; double markup; Rubinstein bargaining; industrial organization; competition policy

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 3. 2015 10:49, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

This paper argues that the Spengler’s (JPE, 1950) double-markup story does not capture the strategic situation faced by a monopoly supply chain. We show that 1) the Spengler’s double-markup model is equivalent to an extensive game in which the upstream monopoly has all power to set the intermediate price, and the downstream monopsony has no bargaining power. This assumption seems unrealistic. 2) We model this situation using the Rubinstein bargaining. The equilibrium of our model does not yield a double markup. Hence, the joint output, the consumers price, and the total profit is as high as those of a vertically integrated firm. Moreover, the profit is split roughly equally between the two firms. 3) Our model has different implications for the competition policy.

Česky

Článek tvrdí, že Spenglerův model dvojí marginalizace (JPE, 1950) nepopisuje dobře strategickou situaci, které čelí firmy v monopolním dodavatelsko-odběratelském řetězci. Ukazujeme, že 1) Spenglerův model dvojí marginalizace je ekvivalentní extenzivní hře, ve které horní monopl má plnou sílu stanovit cenu meziproduktu, zatímco dolní monopol nemá žádnou vyjednávací sílu. Tento předpoklad se zdá být nerealistický. 2) Modelujeme tuto situaci s pomocí Rubinsteinova vyjednávání. Rovnováha našeho modelu nemá dvojí marginalizaci, takže celkový výstup, konečná cena i celkový zisk řetězce je stejný, jako by stanovila vertikálně integrovaná firma. Zisk je navíc mezi obě firmy rozdělen přibližně rovnoměrně. 3) Náš model má jiné implikace pro politiku konkurence.