TOMÁŠEK, Petr. Způsoby vizuální dokumentace uměleckých sbírek v éře fotografie : Příklad dvou brněnských soukromých kolekcí z první poloviny 20. století. Opuscula historiae artium. Brno: Masarykova univerzita, 2011, roč. 60/2011, č. 1, s. 20-27. ISSN 1211-7390.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Způsoby vizuální dokumentace uměleckých sbírek v éře fotografie : Příklad dvou brněnských soukromých kolekcí z první poloviny 20. století
Název anglicky Methods of visual documentation of art collections in the era of photography : Example two private collections of early 20th century in Brno
Autoři TOMÁŠEK, Petr.
Vydání Opuscula historiae artium, Brno, Masarykova univerzita, 2011, 1211-7390.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky sběratelství;19.–20. století;vizuální dokumentace sbírek;fotografická reprodukce;Arnold Skutezky;Ella Troller;Brno;Morava
Klíčová slova anglicky art collection;19th–20th century;visual documentation of art collections;photographic documentation;Arnold Skutezky;Ella Troller;Brno;Moravia
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Změněno: 20. 10. 2016 14:26.
Anotace
Způsoby vizuální dokumentace sbírek v období baroka jsou v zásadě dva, kreslený inventář a obrazová galerie. Tyto základní ikonografické možnosti se v různých mutacích uplatňují prakticky i v 19. a 20. století. K jejich provedení pak bývají využívány nové objevy grafických technik, především litografie, a později zvláště fotografická technika. Objev fotografie znamenal převrat nejen ve způsobu reprodukování uměleckých děl, ale i v možnostech vizuální dokumentace sbírek. V Moravské galerii v Brně se dochovaly příklady vizuální dokumentace dvou soukromých uměleckých sbírek z prvních desetiletí 20. století. Jednak dvě alba fotografií obrazové kolekce továrníka Arnolda Skutezkého (1850–1936), jednak mimořádně cenné album dokumentující dnes z větší části rozptýlenou uměleckou sbírku Elly Trollerové (1897–1928), jehož součástí jsou i pohledy do interiérů brněnské vily manželů Trollerových s instalovanými artefakty.
Anotace anglicky
In the Baroque age there were basically two ways of making a visual documentation of collections: an inventory in the form of drawings and a picture gallery. These basic iconographic possibilities continued to be used in practice in various alternative forms into the 19th and 20th centuries. In order to execute them, newly discovered graphic techniques were used, in particular lithography, and later on especially photographic technology. The discovery of photography signified a revolution in the way works of art were reproduced, and photographs also gradually replaced other methods of making visual documentations of collections. In the Moravian Gallery in Brno there have been preserved examples of the photographic documentation of two private art collections from the early decades of the 20th century: firstly two albums of photographs showing the collection of paintings of the factory-owner Arnold Skutezky (1850–1936), and secondly an exceptionally valuable album documenting the art collection of Mrs. Ella Troller (1897–1928), the contents of which are today mostly dispersed in various places. This last album also contains views of the interiors of the Troller`s villa in Brno with the artefacts that were installed there.
VytisknoutZobrazeno: 18. 7. 2024 10:23