SPURNÝ, Lubomír. Několik poznámek k ekmelické hudbě. In Umění a nová média. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2011, s. 60-70. Umění a nová média. ISBN 978-80-210-5639-8. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5639-2011.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Několik poznámek k ekmelické hudbě
Název anglicky Some Remarks to the Ecmelic Music
Autoři SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Umění a nová média, od s. 60-70, 11 s. Umění a nová média, 2011.
Nakladatel Masarykova Univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/11:00055881
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-210-5639-8
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5639-2011
Klíčová slova česky ekmelická hudba; slyšení; mikrointervalová hudba
Klíčová slova anglicky Ecmelic Music; hearing; Microtonal Music
Štítky hearing, rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Změněno: 6. 4. 2012 15:54.
Anotace
Na okraji diskusí o nových tónových systémech donedávna zazníval pojem ekmelická hudba (ekmelische Musik). Navzdory přitažlivosti znějící ekmelické hudby se v následující studii věnuji posouzení textů, které se ekmelickou hudbou zabývají. Ekmelická hudba (Ekmelische Musik) představuje zvláštní oblast komunikace o tónových systémech. Jedná se o typ reflexe, která byla se zájmem rozvíjena především v 70. a 80. letech minulého století. Vlnu počátečního nadšení a širšího zájmu o tento typ hudby vystřídalo postupné ochladnutí a odvracení se od ní, které nastalo v průběhu let 90. Zdá se, že v současnosti se ekmelická hudba pohybuje na okraji zájmu běžného publika. Tento typ reflexe byl připraven a rozvíjen na Oddělení pro základní výzkum hudby (Abteilung für musikalische Grundlagenforschung; původně Richter Herf-Institut für musikalische Grundlagenforschung), který v roce 1972 na salcburkském Mozarteu (Universität Mozarteum Salzburg) založili skladatelé Franz Richter Herf (1920 – 1989) a Rolf Maedel (1917 – 2000). Zdrojem informací o činnosti institutu je sled čtyř sborníkových prací Mikrotöne z konferencí konaných v letech 1984 – 1991, dva samostatně vydané svazky, jež rovněž náleží do stejné řady, Aufbau, Klang, Wert, Beziehungen Rolfa Maedela (1983), či soupis výsledků pracoviště Grundlagen der Harmonik in mikrotonaler Musik (Horst-Peter Hesse).
Anotace anglicky
Ekmelic music is a special type of reflection of the tonal system. The term „ekmelic music“ designates the acoustic phenomena which are not contained in the twelve-tone equally tempered series but are still a natural component of various types of harmony and interpretation of music within as well as outside Europe. This music was developed primarily in the 1970s and 1980s. The initial wave of enthusiasm and interest gradually receded in the 1990s. This kind of musical thinking was developed at the Department for Fundamental Study of Music (Abteilung für musikalische Grundlagenforschung), which was established in 1972 at the Mozarteum (Universität Mozarteum, Salzburg) by composers Franz Richter Herf and Rolf Maedel.
Návaznosti
LC544, projekt VaVNázev: Výzkum funkcí techniky při vzniku a provozování múzického díla
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Výzkum funkcí techniky při vzniku a provozování múzického díla
VytisknoutZobrazeno: 27. 7. 2024 14:43