C 2011

Několik poznámek k ekmelické hudbě

SPURNÝ, Lubomír

Basic information

Original name

Několik poznámek k ekmelické hudbě

Name (in English)

Some Remarks to the Ecmelic Music

Authors

SPURNÝ, Lubomír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Umění a nová média, p. 60-70, 11 pp. Umění a nová média, 2011

Publisher

Masarykova Univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/11:00055881

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-210-5639-8

Keywords (in Czech)

ekmelická hudba; slyšení; mikrointervalová hudba

Keywords in English

Ecmelic Music; hearing; Microtonal Music

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 6/4/2012 15:54, Mgr. Petra Georgala

Abstract

V originále

Na okraji diskusí o nových tónových systémech donedávna zazníval pojem ekmelická hudba (ekmelische Musik). Navzdory přitažlivosti znějící ekmelické hudby se v následující studii věnuji posouzení textů, které se ekmelickou hudbou zabývají. Ekmelická hudba (Ekmelische Musik) představuje zvláštní oblast komunikace o tónových systémech. Jedná se o typ reflexe, která byla se zájmem rozvíjena především v 70. a 80. letech minulého století. Vlnu počátečního nadšení a širšího zájmu o tento typ hudby vystřídalo postupné ochladnutí a odvracení se od ní, které nastalo v průběhu let 90. Zdá se, že v současnosti se ekmelická hudba pohybuje na okraji zájmu běžného publika. Tento typ reflexe byl připraven a rozvíjen na Oddělení pro základní výzkum hudby (Abteilung für musikalische Grundlagenforschung; původně Richter Herf-Institut für musikalische Grundlagenforschung), který v roce 1972 na salcburkském Mozarteu (Universität Mozarteum Salzburg) založili skladatelé Franz Richter Herf (1920 – 1989) a Rolf Maedel (1917 – 2000). Zdrojem informací o činnosti institutu je sled čtyř sborníkových prací Mikrotöne z konferencí konaných v letech 1984 – 1991, dva samostatně vydané svazky, jež rovněž náleží do stejné řady, Aufbau, Klang, Wert, Beziehungen Rolfa Maedela (1983), či soupis výsledků pracoviště Grundlagen der Harmonik in mikrotonaler Musik (Horst-Peter Hesse).

In English

Ekmelic music is a special type of reflection of the tonal system. The term „ekmelic music“ designates the acoustic phenomena which are not contained in the twelve-tone equally tempered series but are still a natural component of various types of harmony and interpretation of music within as well as outside Europe. This music was developed primarily in the 1970s and 1980s. The initial wave of enthusiasm and interest gradually receded in the 1990s. This kind of musical thinking was developed at the Department for Fundamental Study of Music (Abteilung für musikalische Grundlagenforschung), which was established in 1972 at the Mozarteum (Universität Mozarteum, Salzburg) by composers Franz Richter Herf and Rolf Maedel.

Links

LC544, research and development project
Name: Výzkum funkcí techniky při vzniku a provozování múzického díla
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR