BLATNÝ, Marek, Katarína MILLOVÁ, Martin JELÍNEK a Terezie OSECKÁ. Životní smysluplnost: Osobnostní souvislosti a antecedenty. Československá psychologie. Praha: Academia, 2010, roč. 54, č. 3, s. 225-234. ISSN 0009-062X.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Životní smysluplnost: Osobnostní souvislosti a antecedenty
Název česky Životní smysluplnost: Osobnostní souvislosti a antecedenty
Název anglicky Meaningfulness in life: personality correlates and antecedents
Autoři BLATNÝ, Marek, Katarína MILLOVÁ, Martin JELÍNEK a Terezie OSECKÁ.
Vydání Československá psychologie, Praha, Academia, 2010, 0009-062X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor Impact factor: 0.230
UT WoS 000282805900001
Klíčová slova anglicky meaning in life; meaningfulness in life; existential frustration; personality; traits; temperament; prediction; adulthood; adolescence; childhood
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: PhDr. Katarína Millová, Ph.D., učo 64592. Změněno: 25. 11. 2016 11:54.
Anotace
Studie předkládá analýzu některých současných teorií celoživotního vývoje. Soustředí se zejména na analýzu čtyř oblastí. Srovnává typ teoretického přístupu (např. psychologický vs. sociologický vs. systémový), úrovně zpracování vývoje (např. mikroskopická vs. makroskopická), klíčové charakteristiky vývoje a principy vývoje, ze kterých teorie vychází. Navzdory mnohým odlišnostem se objevují některé společné charakteristiky, například vliv tranzic, normativní a nenormativní události. Kromě toho můžeme vysledovat i vzájemné ovlivňování teorií. Například vliv teorie životní dráhy na bioekologickou teorii nebo vliv lifespanové teorie vývoje na lifespanovou teorii kontroly.
Anotace anglicky
The study brings the analysis of some contemporary lifespan development theories. The focus is especially on the analysis of four areas. The study compares type of the theoretical approach (e.g. psychological vs. sociological vs. system), level of the development elaboration (e.g. microlevel vs. macrolevel), key characteristics of the development and developmental principles. In spite of many differences, there are some common characteristics (e.g. influence of the transitions, normative and nonnormative events). Besides that we can trace up also reciprocal influence of the theories. For example, the bioecological theory is influenced by the life-course theory and the lifespan theory of control is widely influenced by the life-span developmental theory.
VytisknoutZobrazeno: 12. 5. 2024 04:25