JEŽEK, Stanislav, Radka MICHALČÁKOVÁ, Lenka LACINOVÁ, Zuzana MASOPUSTOVÁ a Ondřej BOUŠA. The development of negative emotions. In Ježek, S., Lacinová, L. & Macek, P. (Eds.). Adolescent psychosocial development in Brno: An ELSPAC study 2005 – 2011. Brno: Masaryk University. s. 113 - 135. Psychologie. ISBN 978-80-210-5682-4. 2011.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The development of negative emotions
Autoři JEŽEK, Stanislav (203 Česká republika, domácí), Radka MICHALČÁKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka LACINOVÁ (203 Česká republika, domácí), Zuzana MASOPUSTOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Ondřej BOUŠA (203 Česká republika, domácí).
Vydání Brno, Ježek, S., Lacinová, L. & Macek, P. (Eds.). Adolescent psychosocial development in Brno: An ELSPAC study 2005 – 2011, od s. 113 - 135, 23 s. Psychologie, 2011.
Nakladatel Masaryk University
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14230/11:00056709
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 978-80-210-5682-4
Klíčová slova anglicky negative emotions; depressed mood; fears; adolescence; development; ELSPAC
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D., učo 6087. Změněno: 5. 10. 2015 13:45.
Anotace
This chapter focuses on the development of some of the negative emotions from early to late adolescence, specifically fear and depressed mood. The development of depressed mood in our study was the same as is reported in other relevant studies about current adolescents The slowly rising mean levels of depression, more so in girls, are also in line with the general or lay experience with adolescents. What is worth noting is the high variability of the trajectories meaning that even high or very low levels of depressed mood are normal and not unexpected. Also the development of negative feelings and experiences represented by the development of specific fears corresponds to the expected developmental trends. Experienced fears are shifting from specific, concrete contents to more general and abstract ones; there is an increase in the frequency of pro-social fears related to close persons. On the other hand, the fear of physical threat or danger declines. School fears, specifically fears related to achievement and evaluation remained a constantly highly important facet of adolescent life over the whole period we observed.
Návaznosti
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 18. 4. 2024 07:58