2012
Informační násilí a mýtus interaktivity : Proč nová média nepřináší demokracii
MOTAL, JanZákladní údaje
Originální název
Informační násilí a mýtus interaktivity : Proč nová média nepřináší demokracii
Název česky
Informační násilí a mýtus interaktivity : Proč nová média nepřináší demokracii
Název anglicky
Information violence and the myth of interactivity : why new media do not mean democracy
Autoři
MOTAL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Piešťany, Budúcnosť médií, od s. 223-241, 18 s. 2012
Nakladatel
MEDIATIKA
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Kód RIV
RIV/00216224:14230/12:00059755
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-971009-0-2
Klíčová slova česky
kyberkultura; demokracie; internet; symetrie; řeč; interaktvivita; transhumanismus; informační společnost
Klíčová slova anglicky
cybercluture; democracy; Internet; symmetry; speech; interactivity; transhumanism; information society
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 24. 1. 2013 15:13, doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
V originále
Teoretická studie se zaměřuje na mýtus demokratičnosti kyberkultury. Autor adaptuje koncept demokracie jako symetrického mluvního aktu (Philippe Breton) a hledá jej v prostředí internetu se zaměřením na konkrétní podmínky participace člověka, na digitální předěl a interaktivitu. Člověk jako ústřední kategorie demokracie stojí v opozici proti technodeterminismus a znovuzhodnocuje otázku smyslu proti utopickému transhumanismu. Mimo utopický či dystopický diskurs je lidská situace v infromační společnosti nahlížena skrze svoji hermeneutiku.
Anglicky
This theoretical study examines the myth of cyberculture being democratic. Author adapts the Philippe Breton's concept of democracy as a symmetric speech act, and seeks for this symmetry within the internet, taking notice of the men's situation in particular, democratic divide and interactivity. The man as a central category of democracy stands opposed to technodeterminism and tries to revaluate the question of man's meaning as opposed to the utopian transhumanism. Besides the discourse of utopian, dystopian and social sciences, men's situation in the information society is viewed on the basis of his hermeneutics.