D 2012

Informační násilí a mýtus interaktivity : Proč nová média nepřináší demokracii

MOTAL, Jan

Základní údaje

Originální název

Informační násilí a mýtus interaktivity : Proč nová média nepřináší demokracii

Název česky

Informační násilí a mýtus interaktivity : Proč nová média nepřináší demokracii

Název anglicky

Information violence and the myth of interactivity : why new media do not mean democracy

Autoři

MOTAL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Piešťany, Budúcnosť médií, od s. 223-241, 18 s. 2012

Nakladatel

MEDIATIKA

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/12:00059755

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-971009-0-2

Klíčová slova česky

kyberkultura; demokracie; internet; symetrie; řeč; interaktvivita; transhumanismus; informační společnost

Klíčová slova anglicky

cybercluture; democracy; Internet; symmetry; speech; interactivity; transhumanism; information society

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 24. 1. 2013 15:13, doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.

Anotace

V originále

Teoretická studie se zaměřuje na mýtus demokratičnosti kyberkultury. Autor adaptuje koncept demokracie jako symetrického mluvního aktu (Philippe Breton) a hledá jej v prostředí internetu se zaměřením na konkrétní podmínky participace člověka, na digitální předěl a interaktivitu. Člověk jako ústřední kategorie demokracie stojí v opozici proti technodeterminismus a znovuzhodnocuje otázku smyslu proti utopickému transhumanismu. Mimo utopický či dystopický diskurs je lidská situace v infromační společnosti nahlížena skrze svoji hermeneutiku.

Anglicky

This theoretical study examines the myth of cyberculture being democratic. Author adapts the Philippe Breton's concept of democracy as a symmetric speech act, and seeks for this symmetry within the internet, taking notice of the men's situation in particular, democratic divide and interactivity. The man as a central category of democracy stands opposed to technodeterminism and tries to revaluate the question of man's meaning as opposed to the utopian transhumanism. Besides the discourse of utopian, dystopian and social sciences, men's situation in the information society is viewed on the basis of his hermeneutics.