J 2012

New Media Art Power: The Hackability Memorandum

HORÁKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

New Media Art Power: The Hackability Memorandum

Název anglicky

New Media Art Power: The Hackability Memorandum

Autoři

HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Kritika & kontext, časopis kritického myslenia/Journal of Critical Thinking, Bratislava, Občianske združenie K&K Association, 2012, 1335-1710

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/12:00060377

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

to hack; hackability; umění; nová média; moc

Klíčová slova anglicky

to hack; hackability; art; new media; power

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 4. 2013 13:25, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

V rámci softwarových studií můžeme sledovat snahy o přemístění pojmu hacking a z něj odvozených tvarů do akademického diskurzu. Tento pohyb můžeme hodnotit negativně zejména z pozice hackerů, protože do jisté míry zbavuje jejich aktivity v síti náboje radikálnosti a výlučnosti. Z hlediska příslušníků informační společnosti je rozšíření významu slov hacking, hackovat atd. v rámci akademické debaty spíše pozitivní. Můžeme totiž předpokládat, analogicky k plodné debatě kolem pojmu kyborg, jehož militaristické konotace utvářené kyberpunkovou fikcí byly právě na akademické půdě v 90.letech minulého století subverzně transformovány zejména z feministických a posthumanistických pozic, že i v případě pojmů hacking či hackovat dojde k jejich efektivnímu využití v rámci snah kriticky reflektovat uživatelské návyky příslušníků informační společnosti na škále od těch spíše konzervativních až po ty nejradikálnější.

Anglicky

We can identify an effort to relocate the terms hacking, hack etc., into the software studies academic discourse. We can interpret the shift, analogically to the meaning transformations of the term cyborg in 90s, as a fruitful and effective employment of the term within an effort to critically reflect activities of information and communication technologies users on a scale from rather conservative consumption to the most radical actions.