2012
Naplánovaná kinematografie. Český filmový průmysl 1945 až 1960
SKOPAL, PavelZákladní údaje
Originální název
Naplánovaná kinematografie. Český filmový průmysl 1945 až 1960
Název anglicky
Planned Cinema. The Czech Film Industry 1945 - 1960
Autoři
Vydání
Praha, 560 s. Šťastné zítřky, 2012
Nakladatel
Academia
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-200-2096-3
Klíčová slova anglicky
cinema industry; history of cinema; socialist cinema; history of film production; history of film distribution
Změněno: 25. 2. 2013 17:45, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
V originále
Kinematografie prošla v poválečném Československu dvěma významnými změnami – nejprve byla v srpnu 1945 jako první průmyslové odvětví zestátněna, poté po únorovém komunistickém převratu v roce 1948 podřízena ideologickým cílům nového režimu a vystavena sovětizaci. Předkládané texty podrobují dosud opomíjené období konce 40. let a let padesátých podrobnému výzkumu, založenému na široké škále archivních materiálů. Jednotlivé studie se zaměřují na organizační strukturu a produkční a distribuční praktiky filmového průmyslu, ovlivněné normami socialistického plánování: nabízejí analýzu produkční kultury barrandovského studia, zavádění koprodukčního modelu výroby v kontextu východního bloku, specifika „účelové“ produkce Krátkého filmu a Československého armádního filmu, institucionální formování filmové produkce pro děti. Z oblasti distribuce a uvádění se věnují z nadnárodní perspektivy sledované změně v roli karlovarského filmového festivalu, historii Filmového festivalu pracujících, kulturně-politickým ideálům i každodenní realitě putovních kin a akce Filmové jaro na vesnici, problémům s kinofikací a technickým vybavením tuzemských kin, a vývoji konkurenčního vztahu mezi Československým státním filmem a Československou televizí. Sborník záměrně opomíjí problém estetických norem socialistického realismu, který bývá nejčastěji s kinematografií 50. let spojován – namísto toho se soustředí na instituční podmínky, kulturně-politický kontext či konkrétní realizační problémy, které doprovázely vznik a distribuci mnohem širší škály filmové produkce, než jsou kanonická díla socialistického realismu. Cílem bylo přispět ke komplexnějšímu porozumění tomu, za jakých podmínek byl v poválečných letech realizován pokus o radikálně nový model filmové kultury.
Anglicky
The presented essays, based on an extensive archival research, analyse the Czech cinema industry of the late 1940s and 1950s. The individual topics cover production and distribution practices of the film industry, analysis of the production culture of Barrandov studio, the introduction of co-production model of film production, the specific "purpose driven" production of the studios Short film and Army film, the institutional establishing of production for children, film festival in Karlovy Vary, Film festival for working people, the process of cinefication, travelling cinemas, the relation between Czechoslovak cinema industry and Czechoslovak television, and the history of Film spring in the village.
Návaznosti
GAP409/11/0586, projekt VaV |
|