Masaryk University

Publication Records

česky | in English

Filter publications

    2024

    1. NOVÁKOVÁ, Eva, Zora SYSLOVÁ and Veronika NAJVAROVÁ. Personal development of the child in a heterogeneous classroom. In Innovative Educational Technologies in the System of Continuous Education: From Preschool Education to Adult Education Ukrainian and Global Experience of Implementation. 2024.
    2. NOVÁKOVÁ, Eva, Zora SYSLOVÁ and Veronika NAJVAROVÁ. Školní zralost dětí vzdělávaných v heterogenních a homogenních třídách mateřských škol (School maturity of children educated in heterogeneous and homogeneous kindergarten classes). In Spolupráce oborů pro podporu kvality vzdělávání. 2024. ISBN 978-80-7392-421-8.
    3. NOVÁKOVÁ, Eva, Zora SYSLOVÁ and Veronika NAJVAROVÁ. Školní zralost dětí vzdělávaných v heterogenních a homogenních třídách mateřských škol (School maturity of children educated in heterogeneous and homogeneous kindergarten classes). Online. In Rozkovcová, A., & Pivarč, J. (Eds.). (2024). Spolupráce oborů pro podporu kvality vzdělávání: Sborník příspěvků z XXXII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. MSD. Spolupráce oborů pro podporu kvality vzdělávání. první. Česká asociace pedagogického výzkumu, 2024. ISBN 978-80-7392-421-8.
    4. NOVÁKOVÁ, Eva, Zora SYSLOVÁ and Veronika NAJVAROVÁ. The view of future kindergarten teachers on the personal development of the child in a heterogeneous classroom settings. Online. In Olefirenko, T. et al. Innovative educational technologies in the system of lifelong learning: from preschool education to adult education (domestic and international experience of implementation). 1. vydání. Kyjev, 2024, p. 95-101.
    5. ČEŠKOVÁ, Tereza and Veronika NAJVAROVÁ. Vybrané reflektivní přístupy v přípravě budoucích učitelů (Selected Reflective Approaches in the Preparation of Future Teachers). In Pro Futuro 6 Vybrané přístupy a nástroje na podporu reflektivní praxe v učitelském vzdělávání. 2024.

    2023

    1. ČEŠKOVÁ, Tereza, Jiří HAVEL, Miroslav JIREČEK, Miroslav JANÍK, Alžběta JURASOVÁ, Teresa VICIANOVÁ, Tomáš HORČIČKA, Veronika NAJVAROVÁ and Petr NAJVAR. Klíčové kompetence ve školních vzdělávacích programech základních škol (Key competences in school educational programmes). In Proměny ve vzdělávání. 2023.
    2. SYSLOVÁ, Zora and Veronika NAJVAROVÁ. Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitelky mateřské školy (Pedagogical-psychological diagnostics in the work of a kindergarten teacher). 2023.

    2022

    1. NAJVAR, Petr, Jiří HAVEL, Tomáš HORČIČKA, Petra VYSTRČILOVÁ, Veronika NAJVAROVÁ and Veronika RODOVÁ. Dopady pandemie covid-19 na výuku v primární škole: přehled užitých metodologií a získaných poznatků v diplomových pracích studentů učitelství 1. stupně ZŠ na PdF MU (The covid pandemic and primary schools in the Czech Republic: an overview of methodologies and findings of Masaryk university's primary school teachers' diploma theses). In Proměny výchovy a vzdělávání a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu; XXX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2022. ISBN 978-80-280-0090-5.
    2. NAJVAR, Petr, Jiří HAVEL, Tomáš HORČIČKA, Petra VYSTRČILOVÁ, Veronika NAJVAROVÁ and Veronika RODOVÁ. Dopady pandemie covid-19 na výuku v primární škole: přehled užitých metodologií a získaných poznatků v diplomových pracích studentů učitelství 1. stupně ZŠ na PdF MU (The covid pandemic and primary schools in the Czech Republic: an overview of methodologies and findings of Masaryk university's primary school teachers' diploma theses). In Proměny výchovy a vzdělávání a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu; XXX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2022.
    3. NAJVAROVÁ, Veronika. Konstruktivistické přístupy ve výuce při rozvíjení čtenářské gramotnosti (Constructivist approaches to teaching reading literacy). 2022.
    4. SYSLOVÁ, Zora and Veronika NAJVAROVÁ. Proměna výzkumu předškolního vzdělávání v posledních 20 letech (The Change in Preschool Education Research in the last 20 years). In 30. výroční konference ČAPV. 2022. ISBN 978-80-280-0090-5.
    5. NAJVAROVÁ, Veronika and Zora SYSLOVÁ. Proměna výzkumu předškolního vzdělávání v posledních 20 letech (The transformation of preschool education research in the last 20 years). In Proměny výchovy a vzdělávání a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu. 2022.
    6. SYSLOVÁ, Zora, Veronika NAJVAROVÁ, Eva NOVÁKOVÁ, Anna POSPÍCHALOVÁ and Kateřina VÁCLAVKOVÁ. Věkově heterogenní třídy v mateřské škole (Age-heterogeneous classes in kindergarten). Praha: Portál, 2022, 150 pp. ISBN 978-80-262-1960-6.

    2021

    1. JANÍK, Tomáš, Jana VELIČKOVÁ and Veronika NAJVAROVÁ. Doktorandská konference studentů pedagogické fakulty MU 2021 (Conference of PhD students of the Faculty of Education of MU 2021). 2021.
    2. NAJVAROVÁ, Veronika, Hana TULINSKÁ and Ondřej STEJSKAL. Podpora online výuky na PdF MU (Supporting of online instruction at Faculty of Education). In Distanční vzdělávání jako nástroj rozvoje vysokých škol. 2021.
    3. SYSLOVÁ, Zora and Veronika NAJVAROVÁ. Přehledová studie výzkumů předškolního vzdělávání v České republice v letech 2011–2020 (A Review of Research on Preschool Education in the Czech Republic between 2011 and 2020). Pedagogika. Praha: Univerzita Karlova, 2021, vol. 71, No 3, p. 483-504. ISSN 0031-3815. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23362189.2021.978.
    4. VYSTRČILOVÁ, Petra, Zora SYSLOVÁ and Veronika NAJVAROVÁ. The changes in students’ reflection on the educational process in time. In ETEN Conference. 2021.
    5. SYSLOVÁ, Zora, Eva NOVÁKOVÁ and Veronika NAJVAROVÁ. Vliv věkového uspořádání tříd na edukaci v mateřských školách (The influence of the classroom age arrangement on preschool education). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2021, vol. 26, No 3, p. 109-130. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2021-3-5.

    2020

    1. JANÍK, Tomáš, Veronika NAJVAROVÁ and Jana VELIČKOVÁ. Doktorandská konference studentů pedagogické fakulty MU 2020 (Conference of PhD students of the Faculty of Education of MU 2020). 2020.

    2019

    1. GRŮZOVÁ, Lucie, Veronika NAJVAROVÁ, Veronika RODOVÁ, Zora SYSLOVÁ and Petra VYSTRČILOVÁ. Jak a o čem přemýšlejí? (How and about what are they thinking?). In Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2019.
    2. SYSLOVÁ, Zora, Lucie GRŮZOVÁ, Veronika NAJVAROVÁ, Veronika RODOVÁ and Petra VYSTRČILOVÁ. Jak a o čem přemýšlejí studenti učitelství v začátcích svého studia? (How (and what about) teacher students think at the beginning of their studies?). In Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2019. ISBN 978-80-7494-475-8.
    3. NAJVAROVÁ, Veronika, Jiří HAVEL and Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Podpora pregramotností v předškolním vzdělávání - metodika k aktivitám pro vzdělávací modul Čtenářská pregramotnost. 2019, 226 pp.
    4. HAVEL, Jiří, Lucie GRŮZOVÁ, Petr NAJVAR, Veronika NAJVAROVÁ, Veronika RODOVÁ, Zora SYSLOVÁ and Petra VYSTRČILOVÁ. Stávání se učitelem pohledem absolventů Učitelství pro MŠ a pro 1. stupeň ZŠ (Reflection of Preschool and Primary School Teacher Education Graduates on Becoming a Teacher). In Mgr. Zuzana Pechová, Ph.D., PaedDr. Zbyněk Prokeš, Ph.D., Mgr. Vilém Valkoun, PhDr. Věra Vykoukalová, Ph.D. Prostor pro primární a preprimární pedagogy. Liberec: KPV FP TUL, 2019, p. 27-36. ISBN 978-80-7494-404-8.

    2018

    1. NAJVAROVÁ, Veronika and Veronika LAUFKOVÁ. Motivace ke čtenářství (Motivation to read). In Regionální setkání Společenství praxe. 2018.
    2. NAJVAROVÁ, Veronika, Veronika LAUFKOVÁ, Jiří HAVEL and Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Motivation to read in preschool classroom. In OMEP. 2018.
    3. SYSLOVÁ, Zora, Lucie GRŮZOVÁ and Veronika NAJVAROVÁ. Stávání se učitelem pohledem absolventů učitelství pro mateřské školy (Becoming a teacher as reflected by preprimary school teacher). In Prostor pro primární a preprimární pedagogy. 2018.
    4. GRŮZOVÁ, Lucie, Zora SYSLOVÁ and Veronika NAJVAROVÁ. Uchazeči o studium učitelství pro mateřské školy: předběžné výzkumné sdělení (Prospective students of pre-primary school teacher education: preliminary findings). In Transdisciplinarita v pedagogických vědách. 2018.

    2015

    1. SYSLOVÁ, Zora, Alexandra DOBROVOLNÁ, Lucie GRŮZOVÁ, Egle HAVRDOVÁ, Lucie CHALOUPKOVÁ, Dušan KOSTRUB, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Veronika NAJVAROVÁ and Libuše PARMOVÁ. Rozvoj profesních a mentorských dovedností učitelů mateřských škol (Professional development and mentoring skills of kindergarten teachers). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 130 pp. ISBN 978-80-210-7881-9.

    2014

    1. HANUŠOVÁ, Světlana, Petr NAJVAR, Martin ADAM, Veronika NAJVAROVÁ and Sonia HOMOLKA. Povaha žákovských promluv ve výuce anglického jazyka (The Character of Pupils’ Utterances in English Language Lessons). Pedagogika. Univerzita Karlova, 2014, roč. 64, No 2, p. 238-255. ISSN 0031-3815.
    2. JANÍK, Tomáš, Veronika NAJVAROVÁ and Miroslav JANÍK. Zum Einsatz didaktischer Medien und Mittel: Ergebnisse einer videobasierten Studie (The use of didactic means and media: Results of a videostudy). In Knecht, P.; Matthes, E.; Schütze, S.; Aamotsbakken, B. Methodologie und Methoden der Schulbuch- und Lehrmittelforschung. 1st ed. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, 2014, p. 289-302. Beiträge zur historischen und systematischen Schulbuchforschung. ISBN 978-3-7815-1991-6.

    2013

    1. NAJVAROVÁ, Veronika, Jiří HAVEL and Lucie POSPÍŠILOVÁ. Metodologie zkoumání příležitostí k rozvíjení čtenářské gramotnosti na 1. stupni základní školy: videostudie (Research methodology on the opportunities to develop reading literacy at the primary schoo: video study). In M. Čuřín, V. Víška, I. Podoláková. Gramotnost ve škole. Hradec Králové: PdF UHK, 2013, p. 1-12. ISBN 978-80-905245-0-7.
    2. JANÍK, Tomáš, Veronika NAJVAROVÁ and Miroslav JANÍK. Zum Einsatz der didaktischen Medien und Mittel in den Schulfächern Englisch, Geographie und Physik: Design und Ergebnisse einer Videostudie (The use of didactic means and media in English, Geography and Physics lessons: Design and results of a videostudy). 2013.

    2012

    1. NAJVAROVÁ, Veronika and Eva MINAŘÍKOVÁ. MaxQDA - kvalitativní analýza textových dokumentů (MaxQDA - qualitative text analysis). 2012.
    2. NAJVAROVÁ, Veronika, Jiří HAVEL and Lucie POSPÍŠILOVÁ. Metodologie zkoumání příležitostí k rozvíjení čtenářské gramotnosti na 1. stupni základní školy: videostudie (Research methodology on the opportunities to develop reading literacy at the primary schoo: video study). In Gramotnost ve škole. 2012.
    3. JANÍK, Tomáš, Petr NAJVAR, Veronika NAJVAROVÁ, Josef TRNA and Petr NOVÁK. Opportunities to Learn in Physics Instruction in the Czech Republic: Findings of the IRSE Video Study. New Educational Review. Toruń: WYDAWNICTWO ADAM MARSZALEK, 2012, vol. 28, No 2, p. 102-114. ISSN 1732-6729.
    4. SYSLOVÁ, Zora and Veronika NAJVAROVÁ. Předškolní vzdělávání v České republice pohledem pedagogického výzkumu. (Pre-primary education in the Czech Republic through the lenses of the educational research). Pedagogická orientace: odborný čvrtletník a zpravodaj České pedagogické společnosti. Brno: Česká pedagogická společnost, 2012, neuveden, 22(4), p. 490–515, 25 pp. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2012-4-490.

    2011

    1. SYSLOVÁ, Zora and Veronika NAJVAROVÁ. Analýza témat pedagogického výzkumu zaměřeného na předškolní vzdělávání v České republice od roku 2000 (Analysis of the Educational Research Topics in the Pre-primary Education). In Bendl, S., Zvírotský, M. Místo vzdělávání v současné společnosti: paradigmata – ideje – realizace. Sborník z 18. výroční konference Čeké pedagogické společnosti konané ve dnech 16. – 17. února 2011 v Praze. první. Brno: Tribun EU, 2011, p. 1-5. ISBN 978-80-263-0046-5.
    2. MINAŘÍKOVÁ, Eva, Veronika NAJVAROVÁ and Petr NAJVAR. CPV Videoweb as a tool for preparing prospective teachers for the teaching practice. In Filmer en classe, et apres? 2011.
    3. JANÍK, Tomáš, Eva MINAŘÍKOVÁ, Veronika NAJVAROVÁ and Petr NAJVAR. CPV Videoweb as a tool for preparing prospective teachers for the teaching practice. In Filmer en classe, et apres? 2011.
    4. NAJVAROVÁ, Veronika and Jana DOLEŽALOVÁ. Čtenářská gramotnost (Reading literacy). 1st ed. Brno: MU, 2011, 11 pp. ISBN 978-80-210-5714-2.
    5. DOLEŽALOVÁ, Jana and Veronika NAJVAROVÁ. Gramotnost a funkční gramotnost (Literacy and functional literacy). 1st ed. Brno: MU, 2011, 9 pp. ISBN 978-80-210-5714-2.
    6. NAJVAROVÁ, Veronika and Petr NAJVAR. Komunikační přístup ve výuce cizích jazyků: záležitost politických dokumentů či reálné praxe? (Communicative Approach to Foreign Language Teaching: A Matter of Curricular Documents or Teaching Practice?). In Ondrej Kaščák, Branislav Pupala (eds.). Škola - statický element v sociálnej dynamike. 1st ed. Bratislava: Iura Edition, 2011, p. 166-172. ISBN 978-80-8078-459-1.
    7. NAJVAROVÁ, Veronika and Petr NAJVAR. Komunikační přístup ve výuce cizích jazyků: záležitost politických dokumentů či reálné praxe? (The communicative approach to the teaching of foreign languages: a matter of curricular documents or teaching practice?). In Škola - statický element v sociálnej dynamike. 2011.
    8. NAJVAR, Petr, Tomáš JANÍK and Veronika NAJVAROVÁ. Looking at Teaching and Learning from a Cross-Curricular Comparative Perspective. In ECER 2011 Urban Education. 2011.
    9. NAJVAR, Petr, Tomáš JANÍK and Veronika NAJVAROVÁ. Looking at Teaching and Learning from a Cross-Curricular Comparative Perspective. In ECER 2011 Urban Education. 2011.
    10. VLČKOVÁ, Kateřina, Petr NOVOTNÝ, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR, Michaela SPURNÁ, Petr KNECHT, Veronika NAJVAROVÁ and Michaela ZEDNÍKOVÁ. Metodologický seminář při konferenci České asociace pedagogického výzkumu (Methodological Seminar - Conference of the Czech Association of Educational Research). 2011.
    11. NAJVAROVÁ, Veronika, Petr NAJVAR and Simona ŠEBESTOVÁ. Opportunities to Learn English at Primary and Lower-Secondary Schools in the Czech Republic. In ECER 2011 Urban Education. 2011.
    12. NAJVAROVÁ, Veronika and Petr NAJVAR. Opportunities to Learn English at Primary and Lower-Secondary Schools in the Czech Republic. In ECER 2011 Urban Education. 2011.
    13. NAJVAROVÁ, Veronika, Petr NAJVAR and Tomáš JANÍK. Procesy výuky a příležitosti k učení na 1. a 2. stupni (Processes of teaching and opportunities to learn on the primary and lower-secondary school level). In Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. 1st ed. Praha: Karolinum, 2011, p. 137-161. ISBN 978-80-246-2043-5.
    14. NAJVAROVÁ, Veronika and Petr NAJVAR. Případová studie: Český jazyk a literatura, či Český jazyk nebo literatura? (Case study: Czech language and literature or Czech language or literature). In Píšová, M., Kostková, K., Janík, T. (eds.). Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. 1st ed. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011, p. 32-53. Kurikulum G. ISBN 978-80-87000-78-6.
    15. KUBIATKO, Milan and Veronika NAJVAROVÁ. Přírodovědná gramotnost (Science Literacy). 1st ed. Brno: MU, 2011, 5 pp. ISBN 978-80-210-5714-2.
    16. SYSLOVÁ, Zora and Veronika NAJVAROVÁ. Reflexe předškolního vzdělávání prostřednictvím pedagogického výzkumu (Reflection of Pre-primary education by Pedagogical research). In Místo vzdělávání v současné společnosti: paradigmata-ideje-realizace. 2011.
    17. HAVEL, Jiří and Veronika NAJVAROVÁ. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ (Development of the Literacy on the Primary School Level). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 111 pp. ISBN 978-80-210-5714-2.
    18. NAJVAR, Petr, Veronika NAJVAROVÁ, Tomáš JANÍK and Simona ŠEBESTOVÁ. Videostudie v pedagogickém výzkumu (Video Study in Educational Research). 1st ed. Brno: Paido, 2011, 203 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 24. ISBN 978-80-7315-222-2.
    19. NAJVAR, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. Výuka na 1. a 2. stupni základní školy: videostudie (Teaching and Learning on primary and lower-secondary school level: videostudy). In Dva světy základní školy a přechod mezi nimi. 2011.
    20. NAJVAROVÁ, Veronika, Světlana HANUŠOVÁ, Martin ADAM and Petr NAJVAR. Zkoumání povahy žákovských promluv ve výuce anglického jazyka (Analysing the nature of pupils‘ utterances in English lessons). In T. Janík, P. Knecht, S. Šebestová. Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 130-137. ISBN 978-80-210-5774-6. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-41.
    21. NAJVAROVÁ, Veronika, Světlana HANUŠOVÁ and Martin ADAM. Zkoumání povahy žákovských promluv ve výuce anglického jazyka (Research on the nature of pupils' utterances during English lessons). In Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2011. ISBN 978-80-210-5553-7.
    22. NAJVAROVÁ, Veronika, Světlana HANUŠOVÁ, Martin ADAM and Petr NAJVAR. Zkoumání povahy žákovských promluv ve výuce anglického jazyka (Research on the nature of pupils' utterances during English lessons). In Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2011.

    2010

    1. NAJVAROVÁ, Veronika and Petr KNECHT. Bulletin Institutu výzkumu školního vzdělávání PdF MU (Bulletin of Institute for Research in School Education). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 98 pp. ISBN 978-80-210-5378-6.
    2. NAJVAROVÁ, Veronika. Čtenářské strategie žáků prvního stupně základní školy (Reading Strategies of Primary School Pupils in the Czech Republic). Pedagogická orientace. Brno: Konvoj, 2010, vol. 20, No 3, p. 49-66. ISSN 1211-4669.
    3. NAJVAR, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. English or Czech? Investigation Into the Classroom Language of Czech Lower-Secondary Teachers of English and Their Students. In ECER 2010. 2010.
    4. NAJVAR, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. English or Czech? Investigation Into the Classroom Language of Czech Lower-Secondary Teachers of English and Their Students. 2010.
    5. NAJVAROVÁ, Veronika and Jana DOLEŽALOVÁ. Gavora P. a kol. Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka (Gavora P. et al. How to develop pupils' reading comprehention). Brno: Pedagogická orientace, 2010, 3 pp. ISSN 1211-4669.
    6. KNECHT, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. How Do Students Rate Textbooks? A Review of Research and Ongoing Challenges for Textbook Research and Textbook Production. Journal of Educational Media, Memory, and Society. 2010, vol. 2, No 1, p. 1-16. ISSN 2041-6938. Available from: https://dx.doi.org/10.3167/jemms.2010.020101.
    7. NAJVAROVÁ, Veronika and Sonia ŠAMALÍKOVÁ. Nature of Pupils’ Utterances in English Language Learning: Selected Results of the CPV Video Study. In ECER 2010. 2010.
    8. NAJVAR, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. Prezentace výsledků analýz videozáznamů výuky (The presentation of video-based analyses of instruction). 2010.
    9. KNECHT, Petr, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR, Veronika NAJVAROVÁ and Kateřina VLČKOVÁ. Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problému ve výuce na základních školách (Opportunities to develop the problem-solving competence in lower-secondary classrooms). Orbis scholae. 2010, vol. 4, No 3, p. 37-62. ISSN 1802-4637.
    10. NAJVAR, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. The English language instruction on the secondary school level through the lens of the video camera. In 20 let vývoje didaktiky cizích jazyků. 2010.
    11. ŠEBESTOVÁ, Simona, Marie DOSKOČILOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Veronika NAJVAROVÁ and Petr NAJVAR. Using Video to Analyse Teaching and Learning of English in Czech Lower-Secondary Schools. In “The Power of Video Studies” in Investigating Teaching and Learning. 2010.
    12. ŠEBESTOVÁ, Simona, Marie DOSKOČILOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Veronika NAJVAROVÁ and Petr NAJVAR. Using Video to Analyse Teaching and Learning of English in Czech Lower-Secondary Schools. In “The Power of Video Studies” in Investigating Teaching and Learning. 2010.

    2009

    1. NAJVAROVÁ, Veronika and Petr KNECHT. Bulletin Centra pedagogického výzkumu PdF MU 2009 (The Bulletin of the Educational Research Centre 2009). Brno: MU, 2009, 102 pp. ISBN 978-80-210-5060-0.
    2. JANÍK, Tomáš, Marcela JANÍKOVÁ, Tomáš JANKO, Petr KNECHT, Petr NAJVAR, Veronika NAJVAROVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ and Kateřina VLČKOVÁ. Kurikulum - výuka - školní klima - učitelské vzdělávání: Analýza nálezů českého pedagogického výzkumu (2001-2008) (Curriculum ­ teaching ­ school climate ­ teacher education: An analysis of the Czech Educational Research (2001­2008)). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 72 pp. 1/09. ISBN 978-80-210-4771-6.
    3. NAJVAROVÁ, Veronika and Simona ŠEBESTOVÁ. Kurikulum a výuka v proměnách školy (Curriculum and teaching and school change). 2009th ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 23 pp. ISBN 978-80-210-4927-7.
    4. NAJVAR, Petr, Veronika NAJVAROVÁ and Tomáš JANÍK. Lesson structure in different school subjects in the Czech republic. Orbis Scholae. Praha: PedF UK, 2009, vol. 3, No 2, p. 113-127. ISSN 1802-4637.
    5. NAJVAR, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. Příležitosti k učení napříč kurikulem 2. stupně základní školy: vybrané výsledky CPV videostudie (Opportunities to learn on lower-secondary school level: selected results of the CPV video study). In JANÍK, Tomáš and Vlastimil a kol. ŠVEC. K perspektivám školního vzdělávání. 1st ed. Brno: Paido, 2009, p. 179-192, 13 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-193-5.
    6. NAJVAROVÁ, Veronika and Petr NAJVAR. The CPV video study of English: Analysing the processes of teaching and learning in Czech lower-secondary English classes. In Research in English Language Teacher Education. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, p. 177-189. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-4967-3.
    7. NAJVAR, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. The CPV Video Study of English: Analysses of Teaching and Learning in Czech Lower-Secondary English Classes. In Conference ECER 2009. 2009.
    8. NAJVAR, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. The CPV Video Study of English: Analysses of Teaching and Learning in Czech Lower-Secondary English Classes. In Conference ECER 2009. 2009.
    9. JANÍK, Tomáš, Tina SEIDEL, Peter BOWMAN, Geraldine BLOMBERG, Hilda BORKO, David CLARKE, Inger Marie DALEHEFTE, Erin Marie FURTAK, Constanze HERWEG, Dana HÜBELOVÁ, Jennifer Kay JACOBS, Marcela JANÍKOVÁ, Kirsti KLETTE, Eckhard KLIEME, Petr KNECHT, Mareike KOBARG, Karen KOELLNER, Milan KUBIATKO, Peter LABUDDE, Cameron MITCHELL, Petr NAJVAR, Veronika NAJVAROVÁ, Christine PAULI, Manfred PRENZEL, Kurt REUSSER, Rolf RIMMELE, Kathleen J. ROTH, Katharina SCHWINDT, Simona ŠEBESTOVÁ, Richard J. SHAVELSON, Kathleen STÜRMER, Elke SUMFLETH and Maik WALPUSKI. The Power of Video Studies in Investigating Teaching and Learning in the Classroom. 1st ed. Münster: Waxmann, 2009, 282 pp. Empirische Bildungsforschung. ISBN 978-3-8309-2208-7.
    10. NAJVAROVÁ, Veronika, Petr NAJVAR and Milena SVOBODOVÁ. Uplatnění didaktických prostředků a médií v reálné výuce na ZŠ v ČR (Use of didactic tools and media in realised curriculum on lower-secondary school in the Czech Republic). In Škola v proměnách. 2009.
    11. NAJVAROVÁ, Veronika, Petr NAJVAR and Milena SVOBODOVÁ. Uplatnění didaktických prostředků a médií v reálné výuce na ZŠ v ČR (Use of didactic tools and media in realized curriculum on the lower-secondary school in the Czech Republic). In Škola v proměnách. 2009.
    12. NAJVAROVÁ, Veronika, Petr NAJVAR and Milena SVOBODOVÁ. Uplatnění didaktických prostředků a médií v reálné výuce ZŠ v ČR (Didactic tools and media in teaching on the lower secondary school in the Czech republic). In Rybičková, M., Hladík, J. (ed) Škola v proměnách: Učitel-žák-učivo. [CD-ROM]. 1st ed. Zlín: UTB ve Zlíně, 2009, p. 244-250, 6 pp. ISBN 978-80-7318-904-4.

    2008

    1. KNECHT, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. Bulletin Centra pedagogického výzkumu 2008 (The Bulletin of the Educational Research Centre). Brno: MU, 2008, 112 pp. ISBN 978-80-210-4753-2.
    2. NAJVAR, Petr, Veronika NAJVAROVÁ, Vendula SOBĚSLAVSKÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Kateřina VLČKOVÁ and Jana ZERZOVÁ. CPV videostudie anglického jazyka: sběr dat a zamýšlené analýzy (CPV Videostudy of English: Data Collection and Planned Analyses). Orbis scholae. 2008, vol. 2, No 1, p. 73-91. ISSN 1802-4637.
    3. NAJVAROVÁ, Veronika. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně základní školy (Reading literacy of primary school pupils). Pedagogická orientace. Brno: Konvoj, 2008, vol. 18, No 1, p. 7-21. ISSN 1211-4669.
    4. NAJVAROVÁ, Veronika. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně základní školy (Reading Literacy of Primary School Pupils). In Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2008.
    5. NAJVAROVÁ, Veronika. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně základní školy (Reading Literacy of Primary School Pupils). In Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2008.
    6. NAJVAROVÁ, Veronika. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně ZŠ (Reading Literacy of Primary School Pupils). 2008.
    7. DOLEŽALOVÁ, Jana, Veronika NAJVAROVÁ and Petr NAJVAR. Čtenářské strategie studentů pedagogických fakult (Reading Strategies of Students of Faculties of Education). In In Svatoš, T.; Doležalová, J. (ed.). Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008, p. 333-344. ISBN 978-80-7041-287-9.
    8. DOLEŽALOVÁ, Jana, Veronika NAJVAROVÁ and Petr NAJVAR. Čtenářské strategie studentů pedagogických fakult (Reading Strategies of Faculties of Education' Students). In Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2008.
    9. DOLEŽALOVÁ, Jana, Veronika NAJVAROVÁ and Petr NAJVAR. Čtenářské strategie studentů pedagogických fakult (Reading Strategies of Faculties of Education's Students). In Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2008.
    10. KNECHT, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic. (How students see textbooks? Suggestions for textbook development and textbook research). In Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. 1st ed. Brno: Paido, 2008, p. 107-120. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Svazek 11. ISBN 978-80-7315-174-4.
    11. NAJVAR, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. Příležitosti k mluvení ve výuce anglického jazyka v České republice. (Opportunities to talk during English classes in the Czech Republic). In Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2008.
    12. NAJVAR, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. Příležitosti k mluvení ve výuce anglického jazyka v České republice. (Opportunities to talk during English classes in the Czech Republic). In Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2008.
    13. NAJVAR, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. The CPV Video Study: analysing teaching and learning in Czech lower-secondary classes. 2008.
    14. NAJVAR, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. The CPV Video Study: analysing teaching and learning in Czech lower-secondary classes. In Konference ECER. 2008.
    15. NAJVAR, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. The CPV Video Study: analysing teaching and learning in Czech lower-secondary classes. In Konference ECER. 2008.
    16. NAJVAROVÁ, Veronika and Petr NAJVAR. The CPV Video Study of English: analysing the processes of teaching and learning in Czech lower-secondary English classes. 2008th ed. 2008.
    17. NAJVAROVÁ, Veronika and Petr NAJVAR. The CPV Video Study of English: analysing the processes of teaching and learning in Czech lower-secondary English classes (CPV videostudie anglického jazyka: analýza procesů vyučování a učení ve výuce anglického jazyka na 2. stupni základní školy v České republice). In Konference ECER. 2008.
    18. NAJVAROVÁ, Veronika and Petr NAJVAR. The CPV Video Study of English: analysing the processes of teaching and learning in Czech lower-secondary English classes. In Konference ECER. 2008.
    19. NAJVAROVÁ, Veronika and Petr NAJVAR. The CPV Video Study of English Instruction: Analysing English Teaching in Czech lower-secondary schools. In Research Projects in the Department of English Language and Literature. 2008.
    20. NAJVAR, Petr, Veronika NAJVAROVÁ, Vendula SOBĚSLAVSKÁ, Simona ŠEBESTOVÁ and Kateřina VLČKOVÁ. Videostudie zum Englischunterricht in der Tschechischen Republik (Video Study of Teaching Eglish in the Czech Republic). In Lehrer/-innenbildung in Europa. 1st ed. Wien: LIT Verlag, 2008, p. 126-129. ISBN 978-3-7000-0826-2.
    21. NAJVAROVÁ, Veronika. Výzkum čtenářských strategií žáků 1. stupně základní školy (Research on Reading Strategies of Primary School Pupils). In In Svatoš, T.; Doležalová, J. (ed.). Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008, p. 461-468. ISBN 978-80-7041-287-9.
    22. NAJVAR, Petr. "za našich mladejch let, bejval svět jako květ" ("good old days"). In KNECHT, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. Bulletin CPV 2008. Brno: Masarykova Univerzita, 2008, p. 11-13. ISBN 978-80-210-4753-2.
    23. JANÍK, Tomáš, Marcela JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR and Veronika NAJVAROVÁ. Ziele und Zielorientierung im Physikunterricht: Einblicke in die Überzeugungen von tschechischen Physiklehrern (Goals and Goal Orientation in Physics Instruction: Look into Physics Teachers Beliefs in the Czech Republic). Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften. 2008, vol. 14, No 1, p. 201-217. ISSN 0949-1147.

    2007

    1. NAJVAR, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. Metodologický postup CPV videostudie anglického jazyka: Analýza výuky anglického jazyka na 2. stupni základní školy (Research design of CPV Video Study of English: Analysing English teaching at lower secondary level in the Czech Republic). In Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu. 1st ed. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, p. 1-9. ISBN 978-80-7040-987-9.
    2. NAJVAROVÁ, Veronika. Model funkční gramotnosti a RVP ZV (Model of Functional Literacy and the Framework Educational Programme). In In JANÍK, T.; KNECHT, P.; NAJVAROVÁ, V. (eds.) Příspěvky k tvorbě a výzkumu kurikula. Brno: Paido, 2007, p. 77-84. ISBN 978-80-7315-153-9.
    3. NAJVAR, Petr, Veronika NAJVAROVÁ and Jana DOLEŽALOVÁ. Reading skills of Student of Faculties of Education. první. Berlín: DGLS, 2007. Book of Abstracts. ISBN 978-3-9809663-6-8.
    4. NAJVAR, Petr, Veronika NAJVAROVÁ and Jana DOLEŽALOVÁ. Reading Skills of Students of Faculties of Education. In Checkpoint Literacy. Berlín. Berlín: DGLS, 2007, p. 1-8. ISBN 978-3-9809663-6-8.
    5. NAJVAROVÁ, Veronika and Petr NAJVAR. Reading Strategies and the development of Reading Skills of primary school pupils in the Czech Republic. první. Berlín: DGLS, 2007. Book of Abstracts. ISBN 978-3-9809663-6-8.
    6. NAJVAROVÁ, Veronika and Petr NAJVAR. Reading Strategies of Primary School Pupils in the Czech Republic. In Checkpoint literacy. Berlín. Berlín: DGLS, 2007, p. 1-7. ISBN 978-3-9809663-6-8.

    2006

    1. NAJVAROVÁ, Veronika. Jaké strategie používají studenti učitelství při studiu odborného textu? (What strategies do future teachers use when studying an academic text?). In MAŇÁK, Josef and Dušan KLAPKO. Učebnice pod lupou. 1st ed. Brno: Paido, 2006, p. 111-121, 10 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek č. 4. ISBN 80-7315-124-3.
    2. NAJVAROVÁ, Veronika. Používání čtenářských strategií jako faktor optimalizace rozvoje čtejnářské gramotnosti (Usage of Reading Strategies as the factor of optimalizing the development of reading literacy). In Škola - Edukácia - Príprava učiteľa III. 2006th ed. Banská Bystrica: PdF Banska Bystrica, 2006, p. 195-200, 5 pp. ISBN 80-8083-234-X.
    3. JANÍK, Tomáš, Marcela MIKOVÁ, Petr NAJVAR and Veronika NAJVAROVÁ. Unterrichtsformen und -phasen im tschechischen Physikunterricht: Design und Ergebnisse der CPV Videostudie Physik (Forms and Phases in Physic Instruciton in the Czech Republic: design and results of CPV Videostudy of Physics). Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften. Kiel: IPN an der Universität Kiel, 2006, vol. 12, No 1, p. 219-238. ISSN 0949-1147.
    4. NAJVAR, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. 21. světový kongres o čtení Building Literacy Bridges. Pedagogická orientace. Brno: ČPdS, Konvoj, 2006, vol. 2006, No 4, p. 89-92. ISSN 1211-4669.

    2005

    1. NAJVAROVÁ, Veronika. Čtenářské strategie studentů PdF MU (Reading strategies of the students of the PdF MU). In Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů III. 1st ed. Olomouc: Votobia, PdF UP, 2005, p. 242-246. ISBN 80-7220-246-4.
    2. HAVEL, Jiří and Veronika KRÁTKÁ. Příprava učitelů na rozvíjení čtenářské gramotnosti (Preparation of teacher on the developing reader's literacy). In Didaktika v pregraduální přípravě učitelů a její vztah k praxi. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005, p. 39-42. ISBN 80-7041-211-9.

    2004

    1. HAVEL, Jiří and Veronika KRÁTKÁ. Inovace v pojetí výuky didaktiky prvopočátečního čtení a psaní (Innovations in approaches to teaching Elementary reading and writing didactics). In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Brno: MU, Katedra pedagogiky a Centrum pedagogického výzkumu PdF, 2004, 4 pp. ISBN 80-210-3474-2.
    2. KRÁTKÁ, Veronika. Letní škola Začít spolu 2004. Komenský - odborný časopis pro učitele základní školy. Brno: Pedagogická fakulta MU Brno, 2004, vol. 129, No 2, p. 8. ISSN 0323-0449.
    3. KRÁTKÁ, Veronika. Používání čtenářských strategií jako faktor optimalizace rozvoje čtenářské gramotnosti (Using reading strategies as a factor of reading literacy development). In Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2004, p. 66-71, 4 pp. ISBN 80-7220-201-4.
Display details
Displayed: 19/9/2024 11:40