Anonym, „Předkové lidstva“, kolem roku 1880, polychromovaná dřevořezba, detail panelu zdobícího obřadní dům, oblast Maprik, Nová Guinea, uloženo: Etnologické muzeum, Basilej, Švýcarsko.
Anonym, „Souložící předkové“, kolem roku 1850, patinovaná dřevořezba, detail panelu tvořícího stěnu obřadního domu, Maorové, Bay of Plenty, Nový Zéland, uloženo: Muzeum v Aucklandu, Nový Zéland.
Takzvaný Mistr z Buli, „Sedadlo s dvojicí karyatid“, 19. století, patinované dřevo, výška 55 cm, Lubové, vesnice Buli, Kongo, uloženo: Etnologické muzeum, Berlín, Německo.
Anonym, „Zbožněný pár předků lidstva“, konec 19. století, polychromované dřevo, výška 28 a 25 cm, Kuyuové, Gabun, uloženo: Soukromá sbírka.
Obě hlavy se používaly jako nástavcové masky a tanečník je držel při tanci ve zvednuté ruce – tím byl docílen nadlidský status těchto duchů.
Anonym, „Sedadlo pro ducha nesené párem předků“, konec 19. století, polychromovaná dřevořezba, výška 59 cm, Fonové či Anago-Jorubové, republika Benin, uloženo: Náprstkovo muzeum asijských, afrických a amerických kultur, Praha, Česká republika.
Anonym, „Rodinná svatyně či, oltář‘ s vyobrazením celé rodiny a sloužících“, druhá polovina 19. století, keramika, výška 48 cm, Ibové z města Osisa, Nigérie, uloženo: Nigérijské národní muzeum, Lagos, Nigérie.
Obdobné oltáře či rodinné svatyně existují i v provedení ve dřevě.
Anonym, „Muž a žena“, 16.–17. století, skalní rytina v bloku břidlice, 15,8x14,2 cm, Sánové, lokalita Gestopftefontein, Kapsko, Jihoafrická republika, uloženo: Náprstkovo muzeum asijských, afrických a amerických kultur, Praha, Česká republika.
Anonym, „Náhrdelníky – takzvané, milostné dopisy“, počátek 20. století, skleněné korálky, průměr většího náhrdelníku 38 cm, Zuluové, Jihoafrická republika, uloženo: Náprstkovo muzeum asijských, afrických a amerických kultur, Praha, Česká republika.
Tyto náhrdelníky zhotovovali zamilovaní muži i ženy pro své protějšky.
Anonym, „Dvojice v objetí“, 2. polovina 19. století, dřevořezba pokrytá červenou hlinkou, 26,5x16 cm, Ngoyo-Kongové, Kabinda, uloženo: Etnologické muzeum, Lisabon, Portugalsko.
Dřevořezba „nkisi“ sloužila magickému účelu; pravděpodobně představuje dvojici ležící v otrokářské lodi.
Anonym, „Milostná scéna“, 19. století, patinované dřevěné dveře, 130x70 cm, Jorubové, Nigérie.
Anonymní hrnčířka, „Manžel požaduje po své ženě věrnost“, pálená hlína, výška 32 cm, Bembové, Zambie.
Kopie symbolického kultovního hrnce zhotovená pro Ladislava Holého; originály určené pro iniciaci dívek se modelují z hlíny a nevypalují, po ukončení obřadů se vlivem podnebí rozpadnou. Hrnec představuje kmen stromu obtáčený hadem. Uloženo: Náprstkovo muzeum Praha, Česká republika.
Anonym, „Schránka na drobnosti s motivem manželského páru“, kolem roku 1800, mosazná schránka, výška 15,9 cm, Ašantiové, Ghana, uloženo: Muzeum v Detroitu, USA.
Schránka sloužila nejspíše k uložení zlatého prachu a pravděpodobně byla původně součástí „pokladu“ některého z ašantských vládců.
Anonym, „Milostné spojení“, 19. století, reliéf na hliněné omítce vesnické svatyně v Kani Kombole, Dogonové, Mali.
Obdobné motivy jako na této svatyni se objevují i na sloupech dogonských shromažďovacích domů a byly zaznamenány i na území Mosiů v dnešní Burkině Faso.
Anonym, „Souložící dvojice“, před rokem 1932, dřevěný sloup domu, výška 211 cm, ostrov Santa Ana, Šalomounovy ostrovy, Melanésie, uloženo: Etnologické muzeum v Basileji.
Anonym, „Heterosexuální pohlavní akt“, konec 19. století, patinovaná dřevořezba, výška cca 7 cm, Čokweové, Angola, uloženo: Etnologické muzeum, Berlín, Německo.
Figurka je součástí většího souboru věštebních kamenů.
Anonym, „Muž a žena při souloži“, 19. století, sopečný tuf, délka 30 cm, Mambilové, Kamerun, uloženo: Soukromá sbírka v Německu.
Anonym, „Souložící pár“, 1. polovina 20. století, dřevěný sloup shromažďovacího domu, Dogonové, Mali, uloženo: Soukromá sbírka v Německu.
Žena má ruce zvednuté způsobem, jaký řezbáři používají při zobrazování předků.
Anonym, „Mosazný disk s falickým motivem“, 50. léta 20. století, Boranové, Etiopie.
Tato falická ozdoba přísluší mladým vdaným ženám kmene Boranů; je možné, že podobný falický význam mají i boranské válečné štíty, z jejichž středu ční zvířecí roh.
Anonym, „Nedá se rozdělit na dva“, 2. polovina 20. století, proutí, Yekuana (Makiritaré), Venezuela.
Vzor na proutěné ošatce představuje symbol soulože.
Anonym, Válečník s čelenkou zdobenou falickým motivem, počátek 50. let 20. století, kmen Amaro, Etiopie.
Anonym, Vdaná mladá žena s ozdobou falického tvaru, počátek 50. let 20. století, Boranové, Etiopie.
Anonym, „Pár při souloži“, začátek 20. století, patinovaná dřevořezba, výška 8 cm, Mahafalyové, Madagaskar, uloženo:¨Soukromá sbírka, Paříž, Francie.
Řezba patrně původně zdobila hřeben nebo jiný přepychový předmět. Obliba „pornografických“ námětů se v této oblasti rozšířila pod vlivem poptávky evropských kolónů a turistů.
Anonym, „Muž a žena v objetí“, kolem roku 1970, ebenové dřevo, výška 34,2 cm, Makondové, Dar es-Salaam, Tanzanie, uloženo: Náprstkovo muzeum asijských, afrických a amerických kultur, Praha, Česká republika.
Plastika představuje ukázku „moderního uměleckého směru“, jehož počátky jsou kladeny do závěru padesátých let 20. století.
Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.