Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Skupinové úpolové hry

Skupinové úpolové hry jsou vždy velmi emotivní, rušné a často i divoké. A právě proto jsou tak oblíbené. Proto je potřeba vždy jasně určit pravidla! Dovolený je pouze kontakt držením, tažením, tlačením, nalehnutí apod. Zakázaný je jakýkoliv surový kontakt (např. úder, kop, škrabání nebo úchop za vlasy). Jak praví staré úsloví „Nečiň jiným to, co nechceš, aby činili oni tobě!“ Proto vedeme studenty k dodržování pravidel fair play a ohleduplnosti. Je také vhodné, mít smluvený signál (např. písknutí), při kterém všichni hru přeruší.

Únik z pevnosti

Popis

Cvičenci se chytí za ruce a vytvoří kruh. Jeden cvičenec je uvnitř kruhu a snaží se proklouznout prostorem mezi cvičenci ven z kruhu. Ti mu v tom brání přisunutím se k sobě, nesmí však kruh zmenšovat, tudíž se na jiné straně kruhu musí mezery zvětšit. Pro přehlednost je kruh na videu pouze naznačen.

Únik z pevnosti

Únik z pevnosti

Přebíhání ve čtverci

Popis

Čtyři stejně početná družstva, každé v jednom rohu čtverce. Na signál se snaží všichni co nejkratší cestou a co nejrychleji přeběhnout diagonálně do druhého rohu čtverce. Nesmí do nikoho narazit. Vyhrává družstvo, které je první celé v novém rohu.

Přebíhání ve čtverci

Přebíhání ve čtverci

Souboj krabů

Popis

Výchozí poloha vzpor ležmo vzadu (krab), všichni proti všem se snaží tahem a tlakem donutit ostatní kraby změnit polohu (dotknout se hýžděmi země). Poslední v pozici kraba vyhrává.

Souboj krabů

Souboj krabů

Souboj trakařů

Popis

Dvojice, jeden ve vzporu ležmo, druhý mu drží nohy. Všichni proti všem se trakaři snaží donutit (tahem a tlakem) ostatní trakaře ke změně polohy (dotek hrudníku země). Bojují jen cvičenci v poloze vzporu ležmo!!! Vítězí poslední trakař. V druhém kole si cvičenci role vymění.

Souboj trakařů

Souboj trakařů

Na želvy a lovce

Popis

Dvě stejně početná družstva se rozmístí proti sobě na vzdálenost 10–15 metrů. Skupina, která představuje želvy, zaujme podpor klečmo. Druhá skupina, která hraje lovce, se pohybuje chůzí. Po zahájení hry mají želvy za úkol přemístit se z pláže (jedna strana tělocvičny) do moře (druhá strana tělocvičny). Lovci se snaží želvy ulovit přetočením na záda. Želva přetočená na záda se nemůže bránit a vypadá ze hry. Hrajeme na dvě kola, ve kterých se úlohy družstev vymění.

  • Vítězství je určeno počtem zachráněných želv.
  • Vítězství je určeno počtem ulovených želv v daném časovém úseku.
  • Vítězí družstvo, které ulovilo všechny želvy za kratší čas.

Pravidla

Na jednu želvu smí útočit více lovců. Želvy mohou spolupracovat (např. se zachytit za lokty). Tato řešení však plně necháváme na kreativitě žáků.

Na želvy a lovce

Na želvy a lovce

Hutututu

Popis

Dvě stejně početná družstva se rozmístí proti sobě, každé na jedné polovině pole oddělené čárou. Družstva střídavě vysílají jednoho zástupce na druhou polovinu „lovce“, který se snaží dotknout co nejvíce soupeřů a vrátit se zpět na svoji polovinu. „Lovec“ musí po celou dobu pobytu na území soupeře vydávat na jeden nádech zvuk hututututututu… Podaří-li se mu to, všichni hráči, kterých se na soupeřově území dotkl, se stávají hráči jeho týmu a přechází na druhou polovinu hřiště.

Hráči druhého družstva však mohou lovce na své polovině území zadržet (dovolený jen úpolový kontakt – tah, tlak, držení). Dojde-li lovci dech nebo přestane vydávat zvuk hutututu, zůstává na soupeřově polovině a stává se součástí druhého týmu.

Hra končí, když jsou všichni hráči jeden tým.

Hutututu

Hutututu

Honička na Mrazíka

Popis

Jeden cvičenec představuje Mrazíka, který se snaží chytit ostatní. Koho se dotkne rukou, ten je zmražen a čeká na vysvobození. Honičku hrajeme v různých obměnách:

Honička na Mrazíka – varianta 1

Honička na Mrazíka – varianta 1

  • Chycený se rozkročí a vzpaží (jako písmeno A) jakmile ho někdo podleze, může pokračovat ve hře.
  • Spustit video
Honička na Mrazíka – varianta 2

Honička na Mrazíka – varianta 2

  • Chycený zaujme polohu vzpor klečmo, jakmile ho někdo přeskočí, může pokračovat ve hře.
  • Spustit video

Honička na Mrazíka – varianta 3

  • Chycený se rozkročí a předpaží, může pokračovat ve hře poté, co mu někdo skočí na záda a on s ním udělá podřep.
Honička na Mrazíka – varianta 4

Honička na Mrazíka – varianta 4

  • Chycený zaujme dřep, rukama si chrání hlavu. Jakmile přes něj někdo přetáhne nohu (obloukovým kopem), může pokračovat ve hře.
  • Spustit video

Varianta

Děti mají rozdaná čísla a po 30 s se na povel mění honící.

Na ovce, pastýře a vlka

Popis

Cvičenci (ovce) vytvoří zástup za „pastýřem“. Jeden cvičenec je proti pastýři sám (vlk). Ovečky se v zástupu chytí pevně za pas, první ovce se chytne pastýře.

Vlk se snaží ulovit dotekem poslední ovce ve stádě. Ostatní ovečky mu v tom mohou pasivně bránit (natočením se, stavěním se do cesty, obtáčením poslední ovečky apod.) Ovce se musí po celou dobu držet. Pastýř je jediný, kdo může vlkovi aktivně bránit (chycením, držením apod.)

Roztrhnou-li se ovečky (přeruší držení), jde ovečka, která se pustila za vlka, chytne se ho za pas a běhají dále společně. Loví však pouze první vlk.

Je-li poslední ovečka ve stádě ulovena (vlk se jí dotkl), jde za vlka, chytne se ho za pas a běhají dále společně. Loví však pouze první vlk.

Na ovce, pastýře a vlka

Na ovce, pastýře a vlka

Stránky Fakulty sportovních studií MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2011

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.