Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
This blog is written by
PhotographsFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Old posts
Category
Blog owners: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Right to read: anyone on the Internet, a specific group of users: FI:CVT FI
Right to post comments: a specific group of users: FI:CVT FI
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18  ... 44 »
2. 3.
2021

Podpora a plánování online synchronní výuky

Not rated yet.
Novinky – e-learning

Pro nadcházející semestr, který pravděpodobně bude do velké míry opět v režimu bezkontaktní výuky, byla vyvinuta možnost naplánování a založení setkání ve výuce, například přednášky, cvičení či konzultace, pomocí videokonference v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) prostřednictvím Microsoft Teams. Tato služba umožní učitelům založit přímo v Záznamníku učitele ke konkrétnímu předmětu, případně e-kurzu, termín videokonferenčního hovoru s automaticky generovaným odkazem do MS Teams.

Vyučující naleznou aplikaci Online výuka přímo u vybraného předmětu v Záznamníku učitele. Zde mohou zvolit, zda si přejí k jednotlivým termínům přednášek či seminářů přímo vytvořit schůzku v externí aplikaci MS Teams nebo jen přidat odkaz na schůzku do kteréhokoli videokonferenčního nástroje, ve kterém se výuka bude konat.

Pokud vyučující zvolí možnost vytvořit samostatné schůzky v externí aplikaci MS Teams, bude mít pro vybrané termíny připravenou schůzku s implicitním nastavením. Založená schůzka bude připravená pro studenty i vyučující předmětu či semináře, aniž by kvůli ní bylo potřeba zakládat tým. Vyučující si tedy může schůzky připravit na několik málo kliknutí na celý semestr dopředu přímo v IS MU.

Vyučující v aplikaci Online výuka vidí seznam všech evidovaných online schůzek bez ohledu na zvolený videokonferenční nástroj, v němž se budou konat. Schůzky může dále upravovat, poslat odkaz na ně externím přednášejícím nebo k nim nahrát videozáznam. Ten se vloží do složky Učební materiály ve studijních materiálech předmětu. U vkládaného videa se rovnou nastaví jeho zabezpečení proti stažení, převedení do formátu vhodného pro online přehrávání, který lze přehrát přímo v prohlížeči, a právo přehrávat video se nastaví na studenty předmětu, kteří jej mají zapsaný v daném období. Stejným způsobem je možné vložit video i k setkáním, která proběhla například někdy v minulosti a v aplikaci na ně nebyl vložen odkaz. Takto se vyučující nemusí obávat, že záznamy z přednášek omylem zveřejní někomu mimo předmět.

Obr. 1: Naplánování online výuky v předmětu

Kromě samotné aplikace se vyučujícím odkazy na naplánovaná setkání zobrazí i v Kalendáři v IS MU, odkud se k nim mohou připojit na jedno kliknutí. Právě v Kalendáři naleznou odkazy na naplánované schůzky také studenti, kteří navíc veškerá tato setkání z aplikace Online výuka vidí ve svém Rozvrhu a na kartě příslušného předmětu v rozcestníku Student. Zde je jim k dispozici i přehled se seznamem všech naplánovaných schůzek v semestru včetně odkazů na ně. Nahrávky z výuky pak naleznou ve studijních materiálech předmětu. Velkou výhodou pro vyučujícího je, že i pokud by bylo potřeba změnit odkaz na schůzku, lze tak učinit i bez nutnosti informovat studenty, protože ti odkaz naleznou stále na stejném místě v aplikaci Online výuka či Kalendáři v IS MU a není nutné jim jej rozesílat e-mailem.

Obr. 2: Zobrazení naplánované online výuky v Kalendáři studenta

Obr. 3: Zobrazení naplánované online výuky v agendě Student

Vyučující, který při výuce využívá týmy v externí aplikaci MS Teams, je také může jednoduše založit přímo v IS MU, a to pro celý předmět nebo třeba jen pro vybrané seminární skupiny. Je k tomu určena aplikace Založit tým v MS Teams, kterou vyučující nalezne v Záznamníku učitele, v části Online výuka. Požadované týmy se vytvoří nejpozději během 24 hodin a jejich moderátory jsou vyučující předmětu či semináře. Studenti jsou do týmu přidáni automaticky a jejich seznam je pravidelně aktualizován podle platného stavu zápisu. Odkaz na zde naplánované schůzky je samozřejmě možné snadno vložit k příslušným termínům výuky v aplikaci Online výuka. Tímto vyučujícímu odpadá značná část administrativy, kterou by jinak musel kvůli organizaci online výuky absolvovat.

Aplikace Online výuka je vyučujícím dostupná v autentizované části IS MU -> Záznamník učitele -> Online výuka.

Další podrobnosti je možné se dočíst v Nápovědě nebo na stránce Možnosti distanční výuky.

Not read yet0 commentspermalink
27. 8.
2020

Bezpečnější a modernější Odpovědníky

Informative | 4 | 4
Novinky – e-learning

V době zvýšené potřeby e-learningových nástrojů pro výuku přinášejí Odpovědníky kromě pohodlnější administrace online zkoušek a moderní podpory pro distanční zkoušení také maximalizaci datové bezpečnosti společně s modernějším vzhledem a další mírou uživatelské přívětivosti.

Uživatelova data v bezpečí

Používání neaktuálního internetového prohlížeče představuje pro data uživatelů rizika. Zejména Internet Explorer je již natolik zastaralý, že neumí zobrazit moderní editor otázek v Odpovědnících. Do systému proto byla doplněna detekce jeho použití, aby jej uživatelé pro odpovídání nepoužívali.

Obr. 1: Ukázka upozornění na zastaralý prohlížeč

Pro zajištění maximální bezpečnosti dat uživatelů byla do Odpovědníků navíc doplněna kontrola spojení se serverem před odesláním odpovědí, která studenta upozorní na to, že nemá dostatečně kvalitní internetové připojení pro jisté odeslání.

Moderní vzhled

Responsivní design přináší přístupnější ovládací prvky a reaguje na různá rozlišení studentova zařízení. Obrovskou výhodou nového vzhledu odpovědníků je automatické meziukládání odpovědí, které studentovy odpovědi uloží každých 10 minut, pokud student své odpovědi neukládá manuálně. Je-li v odpovědníku navíc nastaveno stránkování, automaticky se odpovědi uloží při přechodu na další stránku testu. Při výpadku internetu jsou tak studentovy předchozí odpovědi v bezpečí. V aplikaci pro přijímací řízení byl nový design odpovědníků nastaven implicitně.

Vstřícnost ke studentům

Horkou novinkou je vylepšení stránkování otázek v průchodu odpovědníkem. Student při odpovídání přehledně vidí, kolik otázek stránka obsahuje, kolik stránek má test celkem a v průběhu odpovídání se mu ukazuje, kolik otázek na stránce ještě zbývá k vyplnění. Také je nově možné stránkovat odpovědník i po jednotlivých sadách otázek.

Obr. 2: Stránkování v Odpovědnících

Dále se změnilo nastavení popisu odpovědníku, kdy se jeho parametry zobrazují 30 minut před zahájením zkoušky. Student tak dopředu ví, kolik otázek v testu může čekat, jak bude test bodován atp. Pokyny a souhrn základního nastavení odpovědníku se zobrazuje i během samotného odpovídání.

Vstřícnost k vyučujícím

Zkouší-li vyučující studenty pomocí odpovědníku, využije novou funkci, kdy do Odpovědníků bylo přidáno provázání na vypsané zkušební termíny. Vyučující si tak může například připravit jediný odpovědník, v rámci kterého vyzkouší všechny studenty rozdělené do různých zkušebních termínů.

Upravena byla aplikace Činnost během testu, která monitoruje aktivitu studentů v systému během doby, kdy pracují s odpovědníkem. Výsledné PDF se záznamem činností bylo doplněno o odkazy do konkrétních aplikací, ve kterých se student během zkoušky pohyboval. Vyučující si tak může velmi snadno projít zobrazené materiály a posoudit, zda student při zkoušce podváděl.

Vylepšena byla také detekce duplicit v sadách otázek. Stejné soubory jsou ve Správci souborů nově označeny červeně a upraven byl také algoritmus pro vyhledávání duplicit, který vyhledá nejen duplicitní, ale i podobný obsah otázek na základě duplicity v zadání.

Na přehledovou stránku s odpovědníky předmětu byl nově doplněn odkaz na zveřejněný odpovědník včetně data jeho zveřejnění a adresa zveřejněného odpovědníku se navíc po uložení popisu odpovědníku okamžitě zobrazí na stránce, odkud ji vyučující může jednoduše rovnou zkopírovat.

Do virtuální úrovně se podařilo připravit alternativu skenovacích testů. Odpovědníky totiž byly doplněny o možnost rovnoměrného použití otázek, na jaké jsou vyučující zvyklí právě ve skenovacích písemkách. Vylepšení spočívá v tom, že se předem vygenerují zadání elektronických testů, která se při vstupu do odpovědníku náhodně přiřadí konkrétním studentům. Zaujala-li Vás tato novinka, kontaktujte svého fakultního e-technika, který Vám takové testy pomůže připravit.

Další zajímavé informace naleznete v dříve zveřejněných novinkách Aplikace Odpovědi v novém kabátě a Nové možnosti nastavování práv v odpovědnících.

Not read yet0 commentspermalink
26. 5.
2020

Ohlédnutí za 10. Open space konferencí o e-learningu IS MU

Interesting | 1 | 1
Novinky – e-learning

Začátek nového desetiletí se pro pracovníky uživatelské podpory Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) nesl ve znamení organizace desátého jubilejní ročníku Open space konference o e-learningu IS MU, který se konal 5. února 2020 již tradičně v prostorách Fakulty informatiky MU.

Detailní reportáž z konference si můžete přečíst v podrobném článku.

Konference navázala na svůj trend vysoké účasti a svých téměř dvě stě účastníků potěšila bohatým programem. Ten byl letos zaměřený na ústřední téma Hodnocení, které zahrnovalo problematiku hodnocení studentů a poskytování zpětné vazby. Vyučující z praxe prezentovali své zkušenosti se systémem hodnocení ve výuce i s jednotlivými nástroji v IS MU, které lze k hodnocení použít. Zazněly proto příspěvky věnující se aplikacím Vzájemné hodnocení a Odpovědníky či speciálnímu nástroji v Odevzdávárnách, který učiteli umožňuje nahrát studentovi zpětnou vazbu. Dále si účastníci z programu odnesli tipy na poskytování skutečně efektivní zpětné vazby a na organizaci a hodnocení týmových úkolů. Teoretická část programu se věnovala formativní zpětné vazbě a prostřednictvím otázky Proč hodnotíme studenty? i filozofickému konceptu hodnocení.

Obr. 1: 10. ročník Open space konference o e-learningu IS MU

Neodmyslitelnou součástí konference byl příspěvek věnovaný novinkám IS MU. Byl zde přiblížen pokrok v aplikaci Odpovědníky a Vzájemné hodnocení, kde se realizovalo mnoho podnětů. Představeno bylo nasazení nové aplikace pro školení Bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP), Požární ochrany (PO) a pro elektronickou evidenci docházky u zkoušek pomocí čtečky karet. Vysvětlen byl také koncept nové funkcionality verzování souborů a uvedení nového přehrávače videí s podporou šifrování do testovacího provozu.

Kromě přednášek mohli účastníci tradičně navštívit stánky uživatelské podpory či se zapojit do tipovací soutěže, tentokrát zaměřené na ohlédnutí se za minulými ročníky konference prostřednictvím otázky Kolik prezentací na konferenci zaznělo od jejího prvního ročníku v roce 2011?. Mnoho účastníků využilo času během přestávek ke společným diskuzím a sdílení poznatků nad oblíbeným občerstvením.

Celou konferenci uzavřelo losování výherců tipovací soutěže a ocenění pravidelných účastníků konference, kteří OSK konferenci k desátým narozeninám popřáli co největší počet nových tváří v následujících letech.

Více informací naleznete ve zmiňované reportáži nebo na webu konference.

Not read yet0 commentspermalink
14. 4.
2020

Jak na distanční výuku – tipy, rady a zkušenosti učitelů

Not rated yet.
Novinky – e-learning

Masarykova univerzita zareagovala na aktuální situaci šíření koronaviru mimořádným opatřením rektora v podobě zrušení kontaktní výuky, které započalo 10. března 2020. Obrovský počet vyučujících začal okamžitě přemýšlet a konzultovat, jak ji nahradit a zároveň příliš nezatížit studenty, kteří nemají přístup k rychlému internetu nebo se zapojili do dobrovolnických aktivit. Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) na tyto mimořádné okolnosti pohotově zareagoval, připravil pro pedagogy základní návody pro distanční výuku a zprostředkoval jim místo, kde mohou sdílet své zkušenosti a inspirovat ostatní.

Na stránce Možnosti distanční výuky: Tipy, rady a návody pro učitele, jak realizovat distanční výuku naleznou vyučující postupy a tipy pro používání různých programů usnadňujících učení na dálku. Nejen ty však tvoří její podstatu. Stejně důležitou částí je možnost nabytí inspirace od svých kolegů, kteří již vzdálenou výuku ve svých předmětech realizují, jelikož právě zkušenosti dalších pedagogů jsou učiteli hodně vyhledávané. Stránka obsahuje také odkazy na důležité univerzitní dokumenty týkající se aktuální situace. Na rozšiřování o další kapitoly se i nadále průběžně pracuje.

Obr. 1: Nabídka kapitol k možnostem distanční výuky reflektující potřeby vyučujících

Důraz je kladen především na jedinečnost výuky každého učitele a přizpůsobení se potřebám jeho studentů. V souladu s vizí univerzity v oblasti elektronické podpory výuky a e-learningu je cílem, aby technologie přinesly do výuky užitek a s jejich pomocí tak mohli vyučující rozvíjet znalosti a zkušenosti svých studentů. Každá z kapitol je proto obohacena i o příběhy vyučujících, kteří si už se situací zkusili nějak poradit.

Obr. 2: Ukázka zkušeností vyučujících pro inspiraci svých kolegů

Pro sdílení tipů, nápadů a zkušeností s distanční formou výuky mohou učitelé MU využít tematické diskusní fórum Sdílení zkušeností s distanční výukou v době rektorského volna zřízené v systému pro tyto účely.

K dispozici jsou vyučujícím nadále také týmy e-techniků a s-techniků, kteří jim ochotně pomohou s nalezením řešení odpovídajícího jejich potřebám. Nejčastější dotazy jsou následně průběžně zveřejňovány na stránce s komentářem.

Věříme, že se nám společně podaří současnou situaci zvládnout a že mnozí učitelé zužitkují nově získané zkušenosti i po návratu k běžné, kontaktní výuce.

Not read yet0 commentspermalink
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18  ... 44 »