Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
« 1  ... 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42  ... 44 »
8. 6.
2011

Statistika využívání e-zkoušení na podzim 2010

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Na Elportále byly v minulém týdnu zveřejněny statistiky elektronického zkoušení v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) za semestr podzim 2010. Elektronické zkoušení, které zahrnuje testy u PC, skenování a zkoušení pomocí Odevzdáváren, se v semestru podzim 2010 dotklo téměř 48 000 studentů všech fakult (tj. zapsaných studentů do předmětů, ve kterých se zkoušelo elektronicky), což je výrazně více v porovnání se semestrem podzim 2009 (o 16 000 studentů) a semestrem jaro 2010 (o 21 000 studentů).

Obr. 1: Statistka studentů dle fakult.

Mezi fakulty s největším počtem vyzkoušených studentů v tomto semestru nově patří Pedagogická fakulta a zaujala druhé místo mezi Ekonomicko-správní fakultou a Právnickou fakultou. I na ostatních fakultách se rozšiřují pozitivní zkušenosti s elektronickým zkoušením a tento způsob zkoušení má stoupající tendenci.

Obr. 2: Počty jednotlivých zkoušení dle fakult.

Využívanějším typem bylo v tomto semestru zkoušení s tzv. "skenováním písemek" (o skenování se můžete dočíst v novince Skenováním písemek se zjednodušuje zkoušení), které letos proběhlo celkem v 156 předmětech, z toho v 57 předmětech se skenovalo poprvé. Nově bylo zkoušeno u PC v 24 předmětech. Ukazuje se, že tendence využívání elektronického zkoušení je neustále rostoucí (oproti semestru jaro 2010 se počet předmětů s e-zkoušením zvýšil o 98). Více informací lze nalézt také v podrobné statistice (autentizováno).

Obr. 3: Statistika počtu předmětů dle období a fakult.

8. června 2011

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
7. 1.
2011

Barevné ikonky oživují Interaktivní osnovy

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Agenda Interaktivních osnov je pro vyučující k dispozici již pět let a za tu dobu se osnovy staly hlavním informačním materiálem velkého množství předmětů. Vyučující do svých osnov předmětu často vkládají zadání úkolů, prezentace z přednášek a odkazy na procvičovací testy. Kreativita učitelů ruku v ruce s širokými možnostmi agendy umožnila i vznik osnov plných videí z YouTube, zvukových nahrávek, fotografií i vtipů nebo odkazů pro zpestření výuky.

Žádaným doplňkem osnov se postupně staly také ikonky. Jejich funkce je významná – umožňují studentům lepší orientaci v delších textech a přehledně člení podosnovy na tematické celky, jako je například zadání úkolu, otázky k zamyšlení či seznam studijní literatury na daný týden. Doposud vyučující využívali ikonky stažené z internetu, které ne vždy vhodně ilustrovaly dané téma a ne vždy vypadaly pěkně a líbivě. Nově však ve spolupráci s e-technikyServisním střediskem pro podporu e-learningu na MU vznikla sada ikonek pro použití ve výuce a spolu s dalšími informacemi jsou umístěny na informačním webu.

Obr. 1: Jednotná sada ikonek.

Témata a celky, které nové ikonky ilustrují, stejně jako samotná grafická podoba, byly vybrány ve spolupráci s vyučujícími Pedagogické fakulty, neboť právě oni využívají ikonky v osnovách velmi často. Zda budou ikonky dostatečně názorné i pro studenty, se ukáže v následujících semestrech, ve kterých budou ikonky do osnov zařazeny. Pro vyučující znamená připravená sada ikonek také úlevu od starostí s autorským zákonem, u ikonek z internetu bylo nutné nastudovat licenční podmínky využití, nové ikonky lze využívat ve výuce bez obav.

Informační web o ikonkách obsahuje sadu 18 ikonek, většina vyučujících si vystačí s hlavním odkazem ke stažení balíčku ve formátu ZIP. Pro pokročilé uživatele jsou připraveny sady v různých grafických formátech a velikostech, i jednotlivé ikonky samostatně ke stažení. Nedílnou součástí informačního webu jsou návody, jak mají vyučující ikonky do osnov začlenit, nechybí také vzorová interaktivní osnova s ukázkami použití. Využití ikonek není omezeno jen na osnovy, připravena je také sada pro dokumenty v MS Wordu, neboť vyučující chtějí využívat stejnou sadu ikonek i pro skripta a studijní texty.

Předpokládáme, že sada ikonek bude postupně doplňována dalšími dle přání vyučujících.

Obr. 2: Náhled informačního webu s ikonkami ke stažení.

Obr. 3: Náhled vzorové osnovy.

Zájemci mohou navštívit informační web, kde najdou nejen seznam ikonek, ale i odkaz na jejich stažení nebo návod na použití. Najdou zde i odkaz na vzorovou osnovu.

O interaktivních osnovách jsme dříve psali v novinkách Nová verze e-learningových Interaktivních osnovInteraktivní osnova - osnova v e-learningovém kurzu.

7. ledna 2011

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
18. 12.
2010

Odpovědníky obohacené o další funkce pro učitele

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Aplikace Odpovědníky v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) je komplexní nástroj určený především pro procvičování a zkoušení studentů, ale i pro ankety a průzkumy. Protože jsou Odpovědníky mezi uživateli IS MU často využívanou možností pro prověřování znalostí, vývoj aplikace se nikdy nezastavil a aplikace je stále vylepšována. Cílem inovací jsou nové funkcionality poptávané uživateli a zjednodušování práce s aplikací. O novinkách v Odpovědnících jsme již tento rok informovali v novince Novinky v Odpovědnících - realizujeme podněty z Podnětoven. Dnes představujeme další realizované podněty.

Červená, oranžová a zelená barva v prohlídce uložených odpovědí

Všichni zkoušení studenti bezesporu oceňují díky Odpovědníkům, jak rychle znají výsledek testu v IS MU poté, co své odpovědi uloží. Povolí-li autor testu prohlídku odpovědí, mají i odpovídající možnost vidět, které otázky odpověděli správně, které špatně a které nechali bez odpovědi. V prohlídce odpovědí je jednoduché se zorientovat i díky barvám. Dosud zelená značila správnou odpověď, červená chybu. Nově byla doplněna oranžová barva označující otázky nezodpovězené nebo částečně zodpovězené správně.

Obr. 1: Červená, oranžová a zelená barva v prohlídce uložených odpovědí.

Správné odpovědi se nezveřejňují a student má omezený počet pokusů odpovídat

Praktické zkušenosti učitelů reflektují další funkce. V prohlídce odpovědí se nově může nastavit, že správné odpovědi student uvidí pouze u těch otázek, které zodpověděl správně. Ke správné odpovědi u nezodpovězených nebo špatně zodpovězených otázek se studenti už nedostanou tak lehce a jsou nuceni se nad chybami znovu zamyslet. S touto možností souvisí i omezení počtu znovuotevření Odpovědníků. Učitel tohoto chování testu dosáhne jediným kliknutím v nastavení (v popisu Odpovědníku) a student bude muset vynaložit více úsilí k úspěšnému splnění testu.

Kontrola databáze otázek na duplicity

Učitelé, kteří používají pro zkoušení více sad otázek, ocení možnost porovnat sady vzájemně mezi sebou a odstranit duplicitní otázky. Je důležité eliminovat možnost, aby student při zkoušce odpovídal na dvě stejné otázky. Inovace zjednodušuje odstranění shodných otázek v sadách, což je vhodné hlavně pro pedagogy, kteří mají v sadách velké množství otázek a nelze vyloučit, že se jim tam některá otázka vloudila vícekrát.

Obr. 2: Porovnání sad otázek na duplicity.

Hodnocení otázek v Odpovědníku do poznámkového bloku

Častým podnětem učitelů k vyhodnocování elektronických testů, v nichž jsou vedle testových otázek (tyto vyhodnocuje IS automaticky) i otázky, které musí vyhodnotit učitel (student odpovídá volně do textového pole), byl snadnější zápis hodnocení do poznámkového bloku. Učitel mohl takové testy opravovat a své hodnocení okamžitě zapisovat do poznámkového bloku v aplikaci Obtížnost, ale neviděl přitom hodnocenou odpověď v kontextu celého testu. Nově učitel najde možnost zapisovat hodnocení do poznámkového bloku (odkaz „Chci hodnotit do poznámkového bloku“) přímo v Odpovědníku, kde vidí uložené odpovědi studentů.

Obr. 3: Hodnocení otázek v Odpovědníku do poznámkového bloku.

Tisk obrázků v zadáních ve skenovacích testech

O zjednodušení práce s Odpovědníky i při složitějších úkonech jako je vkládání obrázků, již v minulosti pojednávala novinka Jak oživit Odpovědníky pomocí obrázků, zvuků či videa. Nyní byla vylepšena i aplikace podporující tisk obrázků ve skenovací písemce, jejíž výstupem jsou zadání písemek v PDF formátu. Před inovací bylo možné vygenerovaná zadání obsahující obrázky tisknout pouze přímo z prohlížeče, což znemožňovalo tisknout oboustranná zadání, příp. více stránek na jeden list.

Obr. 4: Tisk obrázků v zadáních ve skenovacích testech.

18. prosince 2010

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
27. 10.
2010

Multimediální prvky v ostrém elektronickém testování

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) přináší novinku pro učitele využívající multimediální prvky v ostrém elektronickém testování pomocí Odpovědníků. Nyní je mohou používat bez obav, že by si studenti audio nebo video spustili dříve než až u zkoušky.

Aplikace Odpovědníky je uživatelům IS MU k dispozici už od roku 2005. Využívají ji zejména učitelé, kteří pro studenty připravují elektronické testy pro průběžné procvičování a ev. kontrolují průběžnou přípravu během semestru, nebo pro závěrečné či zápočtové „ostré“ testy. K dispozici je široká paleta testových otázek a jejich možné variace. Díky tomu může učitel vytvořit zadání přesně podle svých představ a nemusí se omezovat jen na textové otázky. Otázky lze podle potřeby a pro větší názornost doplnit multimediálními prvky – obrázky, audio nebo video ukázkami.

Technické řešení dosud nedovolovalo spouštět video a audio ze složky testbank v Odpovědnících. Připomeňme, že do složky testbank se ukládají sady otázek a popisy testů a přístup do ní má pouze učitel. Složka je zabezpečena tak, aby nedošlo ke zveřejnění zadání dříve, než o tom rozhodne učitel. Učitelé předtím tedy situaci řešili tak, že videa a audia umísťovali mimo složku testbank a nastavovali přístupová práva s časovým omezením, aby si zvídaví studenti video či audio nepřehráli ještě před spuštěním samotného testu.

Obr. 1: Složku testbank najde učitel ve studijních materiálech každého předmětu. Nově ji lze využít k zabezpečení videí a audií.

Nově implementované řešení umožňuje učitelům video nebo audio použité v ostrém testu umístit do složky testbank, a studentům se jej podaří spustit až v okamžiku, kdy to učitel považuje za žádoucí. Starost se zabezpečením videí a audií tím učiteli odpadá.

Obr. 2: Využití otázek s video nebo audio ukázkami je široké. Oblíbené jsou tam, kde lze informaci předat pouze obrazem nebo hlasem.

O možnosti vkládat multimédia do Odpovědníků jsme informovali již před rokem v novince Jak oživit Odpovědníky pomocí obrázků, zvuků či videa. Tato změna potěší všechny vyučující, kteří multimédia v Odpovědnících používají především pro závěrečné testování a doposud se obávali podvodů. Studenti totiž video a audio dříve než u zkoušky nespustí.

Učitelé, kteří by rádi multimediální Odpovědníky vytvořili a nevědí, jak na to, se mohou kromě návodu v novince z loňska obrátit na podporu e-learningu IS MU e-techniky.

27. října 2010

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
« 1  ... 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42  ... 44 »