Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
« 1  ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 »
28. 2.
2007

Seminář SMVP

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning
V Praze na Stavební fakultě ČVUT se 9. února 2007 konal seminář týkající se multimediálních pomůcek ve výuce. Seminář SVMP byl především ohlédnutím za dosavadními výsledky několikaletého rozvojového projektu MŠMT podporujícího spolupráci VŠ na tvorbě multimediálních výukových materiálů. Účastníci byli seznámeni s aktuálním stavem projektu, novým vyhledávačem vzdělávacích objektů (Edubrána), který propojuje nabídku několika univerzitních objektových knihoven, a také s několika příklady přístupu konkrétních pracovišť k tvorbě multimediálních pomůcek. Na celodenním semináři, kde se sešli především zástupci přírodovědných oborů, se v několika příspěvcích také diskutovala problematika motivace studujících při stále se zvyšujícím počtu přijímaných vysokoškolských studentů.

Za MU vystoupila Ing. Brandejsová, která představila projekty, jež se v rámci Masarykovy univerzity váží k tvorbě multimediálních výukových materiálů. Těžištěm příspěvku proto byl nový Elportál představující pro vyučující komplexní podporu k využití a tvorbě e-learningových materiálů, který jim rovněž díky přidělenému ISSN umožňuje publikaci vlastních děl. Dále bylo kromě krátké prezentace úspěšného, již v loňském roce běžícího projektu e-techniků, představeno nové servisní středisko , které je od ledna letošího roku připraveno realizovat zakázky vyučujících na tvorbu náročných multimediálních výukových materiálů. Ukázky prvních takto zpracovaných zakázek byly taktéž v rámci příspěvku Ing. Brandejsové představeny přítomným odborníkům.

Abstrakt příspěvku Ing. Brandejsové je k dispozici na stránkách konference pod názvem Rozvoj multimediálních objektů na Masarykově univerzitě.

28. února 2007

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
12. 10.
2006

Elportál - e-learning na Masarykově univerzitě

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Na Masarykově univerzitě byl spuštěn oficiální e-learningový portál

Elportál (http://is.muni.cz/elportal/ )

pro autentizované uživatele https://is.muni.cz/auth/elportal/, který slouží nejen učitelům a studentům MU, ale i široké veřejnosti. Elportál obsahuje několik logických celků: zkušenosti vyučujících, tipy, jak na studenty, novinky v IS MU, informace o projektu e-techniků a kontakty na ně, postupy Krok za krokem, nápovědy a možnosti Informačním systému MU (IS MU), principy e-learningu v IS MU, články, často pokládané dotazy, statistiky a výukové publikace.

Učitel na těchto stránkách může nalézt odpověď na mnoho otázek. Může se inspirovat, získat podněty pro svou práci nebo se dočíst zajímavosti o aktivitách kolegů.

Veřejnost se prostřednictvím Elportálu se doví, jak je rozvíjena oblast elektronické podpory výuky na MU, jaký má charakter, jaké jsou postupy v oblasti e-learningu, nebo konkrétní příklady výsledků a všeobecně užitečné informace v oblasti e-learningu.

Autentizovaný uživatel IS MU nalezne v autentizovanem Elportálu nápovědy, rady, tipy, informace, které dříve našel ve svém Záznamníku učitele.

Výukové publikace a ISSN

Součástí Elportálu jsou publikovaná výuková díla, která nově slouží veřejnosti - lze čerpat a využívat poznatků nebo znalostí v konkrétním oboru z těchto děl.
Přínosem pro autory není jen fakt, že jejich dílo slouží užitku celé společnosti, ale mají současně možnost odkazovat svá díla na zdroj s ISSN. K dispozici jsou publikace zaměřené na výuku vybraných předmětů na MU, publikování na zdroji s ISSN je motivačním faktorem pro učitele, ale zároveň přispívá ke snižování rizika porušování práv autora, který dává své kvalitní elektronické materiály k dispozici ve výuce nebo i všem v Internetu. Podmínky publikování výukových děl jsou dána edičními pravidly (na Elportálu).


Obr 1: Titulní strana Elportálu

Z dalších informací můžete nalézt:

Zkušenosti vyučujících
nabízejí informace o tom, jaké aktivity by se učiteli mohly hodit pro použití v jeho výuce nebo jaký typ elektronické podpory mu ušetří čas ve výuce, který může věnovat individuálnímu přístupu nebo výkladu problematických pasáží, anebo může zjišťovat, co používají ostatní kolegové a inspirovat se ukázkovým ztvárněním některých vybraných kurzů.
E-learningové aktivity jsou rozčleněny na samostatné aktivity, nikoli jako ucelený e-learningový kurz. Zde také zjistí, jaký postup obvykle jiní učitelé použili při vytváření svých aktivit, kolik jim aktivita zabrala času a jaká jsou ponaučení či doporučení do budoucnosti.

Tipy, jak na studenty
popisují konkrétní možnosti elektronické podpory výuky s využitím agend Informačního systému MU současně s informací, jaké možné režimy použití ve výuce lze aplikovat (například Odpovědníky lze použít v režimu ´oživených textů´, pro ´dril´, pro autotesty a testy, pro zkoušky u PC, pro zkoušení velkého množství studentů skenováním, atd.).

Novinky v IS MU
jsou aktuality, které upozorňují na dění v oblasti e-learningu, nebo na nové implementované funkce a vlastnosti IS MU, které jsou nejen užitečné, ale často požadované samotnými učiteli.

E-technici
je speciální projekt na MU, kdy tzv. e-technici umístěných na jednotlivých fakultách poskytují pomoc, rady, konzultace a školení jednotlivým učitelům při jejich práci s e-learningem v IS MU. Naleznou zde kontakty na e-techniky pro pomoc při přípravě kurzů.

Postupy Krok za krokem
jsou grafické, audio- a vizuální nápovědy odlišného typu, než jsou uživatelé zvyklí v IS MU, které jsou vhodné pro uživatele zaměřené na smyslové vnímání (hlas, vizualizace, kinetika), než je čtení textových nápověd.

Často pokládané dotazy (FAQ)
jsou zpracované dotazy a odpovědi, kde autoři kurzů naleznou cenné rady (jak začít, jaké musí mít autor předpoklady, jak dodržovat autorský zákon, apod.). Ale i student využije informací ke zjištění možností, které mu nabízí Informační systém MU při studiu v oblasti e-learningu: může využít svépomocných agend nezávisle na učiteli v předmětovém diskusním fóru nebo Poskytovně, nebo může vyvolat spolupráci s učitelem na využití elektronických aktivit ve výuce.

12. října 2006

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
18. 7.
2006

Časové omezení elektronického zkoušení

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Elektronické zkoušení prostřednictvím IS MU nabízí od června režim nastavení časového omezení zkoušení. Proti předchozí možnosti nastavení absolutního času - data a doby, kdy lze s odpovědníkem pracovat, resp. po kterou je test (v aplikaci Odpovědník) přístupný studentovi, má nyní možnost další - stanovení relativního času (max minut) pro složení testu.

Při nastavení relativního času smí student odpovídat maximálně po dobu zadaného počtu minut (maximum je nastaveno na 480 minut, tj. 8 hodin). Ubíhající čas se při skládání zobrazuje a bliká, odečítá se k nule. Není-li nastaven relativní čas, student smí odpovídat neomezeně dlouho. Je-li nastaven současně absolutní čas "od-do" i relativní čas "max minut", pak se pro ukončení odpovídání uplatní ten čas, který vyprší dříve.


Obr 1: Ilustrativní příklad časového omezení skládání testu a stránkování otázek

Při skládání testu je nyní možné také stránkovat testy po otázkách otázky v režimu testování u PC (není určeno pro skládání testu "skenováním").
Pedagogové vidí smysl zadání počtu otázek na stránku v tom, že se student může soustředit pouze na danou otázku a teprve po jejím zodpovězení se si zobrazí další otázku, nebo také v tom, že zobrazené otázky nezabírají více místa než umožnuje zobrazit standardní velikost monitoru a student nemusi rolovat webovou stránku.


Agenda Odpovědníky prochází dalšími změnami, například:

  • možnost průběžného ukládání testu (výhodné, když test má časové omezení pro skládání a složení je jednorázové - průběžné ukládání umožňuje ukládat ty odpovědi, které do jisté doby student zvládl odpovědět)
  • možnost změnit meziuložení na uložení (pokud student nestihnul uložit před termínem vypršení testu a současně je skládání testu jednorázové, lze "vzít" poslední meziuložení za uložení)
  • manipulace s Popisem odpovědníku a pod/naduzlovými složkami/soubory
  • změny v evidenci odpovědí v Obtížnosti


    O Odpovědníku navíc

    Odpovědník je e-learningovou agendou, která nabízí pedagogovi možnost vnést do výuky prvky pro zkvalitnění nebo zpestření výuky, procvičování znalostí studentů či zkoušení velkého množství studentů.
    Pedagog volí režim Oživený test, Průzkum, Vyzkoušejte se, Test nebo Procvičování a přitom pracuje nejčastěji s:
    Sadou otázek - pro tvorbu a úpravu (editaci) sad/y otázek:
    Otázky mohou být typu radiobutton (zaškrtnutí právě jedné správné odpovědi), checkbox (zaškrtnutí všech správných odpovědí), textové pole (doplnění textu), výběr (z nabídky odpovědí), vepsání čísla, seřazení-vytvoření dvojic (matching), klíč (zobrazení odpovědi) nebo upravení slovosledu (zpřeházení slov).
    Popisem odpovědníku - pro nastavení atributů: Volí se složky pro umístění popisu Odpovědníku, odkazu na Odpovědník, vybírá se režim Odpovědníku (Oživený test, Průzkum, Vyzkoušejte se, Test nebo Procvičování), sada otázek, zadává se počet použití otázek v testu, pořadí otázek, možnosti návratu a změny odpovědí testovanému, a odpovědí, pokyny pro studenty, bodování, způsob ukládání výsledků (bodů), vybírají se varianty (ne)zobrazení správných odpovědí testovanému a zveřejňování odpovědi ostatních, stránkování po vybraném počtu otázek nebo se nastavuje, kdo (například studenti přihlášení ke konkrétnímu zkušebnímu termínu) a z jakých počítačů může s Odpovědníkem pracovat a další atributy. Jde-li o test pro hodnocenou zkoušku probíhající např. v konkrétní učebně, lze vymezit oblast počítačové sítě - IP adresy nebo rozsahy IP adres počítačů, ze kterých lze k testu přistupovat pro skládání, zamezuje se tím podvádění odjinud z počítačové sítě. (Toto opatření je s ohledem na více pokročilé IT uživatele vhodné kombinovat s běžnými síťovými a počítačovými bezpečnostními opatřeními).
    Zodpovězením Odpovědníku - pro odpovídání jednotlivých testovaných/respondentů
    Odpověďmi - seznam všech jednotlivých odpovědí
    Obtížností - evidence odpovědí testovaných/respondentů Dále existuje kompletní nabídka služeb pro zkoušení skenováním písemek a jiné možnosti.

    18. července 2006

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
18. 7.
2006

ALTERNATIVNÍ METODY VÝUKY 2006 a UNINFOS 2006

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Výsledky projektu rozvoje e-learningu v celouniverzitním měřítku na Masarykově univerzitě, možnosti e-learningových nástrojů v Informačním systému Masarykovy univerzity, příklady zpracovaných kurzů a postupy, kterými e-learningové cíle Masarykova univerzita dosahuje, prezentovala na konferenci ALTERNATIVNÍ METODY VÝUKY 2006 a UNINFOS 2006 Ing. Jitka Brandejsová.

Technickou stránku pro provozování a podporu e-learningu nebo administrativy výuky důležitou v pojetí rozsáhlé univerzity, tedy v prostředí neobvyklých zátěží, objasnil ve svém příspěvku RNDr. Miroslav Křipač na druhé ze zmíněných konferencí UNINFOS 2006.

Texty příspěvků naleznete:

E-learning v Informačním systému na Masarykově univerzitě

Cesta informačního systému od administrace studia k elektronické podpoře výuky

Zátež ve webových informačních systémech

18. července 2006

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
« 1  ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 »