Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
This blog is written by
PhotographsFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Old posts
Category
Blog owners: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Right to read: anyone on the Internet, a specific group of users: FI:CVT FI
Right to post comments: a specific group of users: FI:CVT FI
« 1  ... 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103  ... 131 »
24. 2.
2009

Proč studenti upřednostňují elektronické testy před klasickými?

Not rated yet.
Novinky – e-learning

Elektronické zkoušení na Masarykově univerzitě (MU) patří vedle ústních a písemných zkoušek k běžným formám ověřování znalostí. Zkoušení přes Informační systém Masarykovy univerzity (IS MU) se jen v semestru jaro 2008 dotklo 12 962 studentů všech fakult a některé fakulty využily IS i při přijímacích a státních zkouškách nebo diagnostických testech.

Nejvíce studentů prošlo elektronickým zkoušením na fakultě Právnické, Ekonomicko-správní a na Fakultě sociálních studií, kde byla takto vyzkoušena více než polovina všech studentů kombinovaného i prezenčního studia. Údaje však mohou být ještě vyšší, neboť ne všechna elektronická zkoušení probíhají za spolupráce s e-technikem (zejména na Fakultě informatiky).

Obr. 1: Statistika elektronického zkoušení (období jaro 2008)

K elektronickému zkoušení v IS vyučující využívají fakultní PC učebny, kde zkouška probíhá formou testu u PC nebo vyplňováním odpovědních archů, které jsou do IS skenovány. Obě možnosti jsou již praxí prověřené od roku 2006 a e-technik je schopen učiteli poradit, jak např. zabezpečit počítač proti opisování či jiným podvodným metodám, nebo proškolit, aby byl průběh skenování bezproblémový.

Využívání e-learningových agend na MU každým semestrem narůstá a dá se říci, že vzhledem ke zvyšujícímu se počtu předmětů a kladné reakci studentů jsou s touto formou zkoušení spokojeni jak učitelé, tak i studenti.

Obr. 2: Graf využití e-learningových aplikací k e-testování a použití e-testů v předmětech podle jednotlivých fakult MU.

Konkrétní zkušenost z Právnické fakulty

Jednou z fakult, která elektronické testy v hojné míře využívá, je Právnická fakulta. O své zkušenosti se podělila Katedra mezinárodního a evropského práva, která elektronické zápočtové testy realizuje převážně v předmětech MP504Z Mezinárodní právo soukromé I, MP601Z Mezinárodní právo soukromé II - cvičení, MP724Z Právo mezinárodního obchodu a nově i v MP806Z Právo Evropské unie II a v BO406Zk Právo EU II.

Na přípravě a organizaci testů zde spolupracují vyučující s interními doktorandy a tento způsob zápočtového testování jim umožňuje v relativně krátkém čase vyzkoušet velké množství studentů (průměrný počet zapsaných studentů je okolo 500 v každém kurzu), resp. vyhodnotit výsledky.

Průběh zápočtové písemky

Zápočtová písemka se zde skládá ze dvou samostatných testů, které studenti píší postupně. Testy jsou časově omezeny a přístup k nim je zabezpečen omezením IP adres, z nichž je možné testy spustit. Studenti mají možnost přihlásit se v IS na určitý den/hodinu, kdy si mohou přijít testy napsat, a zároveň mají k dispozici ve studijních materiálech předmětu vzorový test k procvičení. První test obsahuje otázky typu ano/ne a svůj výsledek vidí studenti ihned po uložení odpovědí. V druhém testu studenti odpovídají formou textových odpovědí, které následně opravují doktorandi a výsledky zapisují do poznámkových bloků.

Zajímavá byla anketa, kterou v semestru jaro 2008 realizoval JUDr. David Sehnálek, Ph.D. v předmětu MP806Z Právo EU II. Anketa byla realizována formou odpovědníků s cílem získat názory studentů na samotnou výuku a na elektronické testování. Ve věci elektronického testování byla studentům položena otázka Osvědčil se Vám tento test [pozn. aut.: jde o výše popsanou formu zápočtové písemky], nebo preferujete klasický písemný, pokud ano, proč?

Z realizované ankety vyplynulo, že

  1. Většina studentů preferuje jednoznačně elektronické testy. Jako důvody preference studenti uváděli
    • časovou úsporu pro učitele (nemusí trávit čas opravováním testů a ručním zadáváním hodnocení),
    • okamžité výsledky,
    • ekologický aspekt (úspora papíru),
    • efektivnost celého procesu,
    • možnost výběru termínu (papírové zápočty obvykle probíhají na posledních seminářích).
  2. Co požadují u elektronických typů testů:
    • jednoznačně formulovanou odpověď (nejoblíbenější variantou se jeví typy testů ANO/NE),
    • seznámení se s typem (formou) testu a způsobem formulace zadání (uvítali by na procvičení jeden test předem) – jako důvod uvedli, že technologie násobí stres,
    • obeznámení se s průběhem testu předem (nutnost mít ISIC, povinnost při vstupu do PC učebny jej použít u vstupních zařízení atd.).

24. února 2009

Not read yet0 commentspermalink
24. 2.
2009

Novinky v přijímacím řízení

Not rated yet.
Novinky

Masarykova univerzita dlouhodobě zaujímá vedoucí postavení v zavádění nových možností, které usnadňují studium i přijetí ke studiu. Již několik let je například možné přihlášku podat plně elektronicky (papírová forma není vyžadována) na adrese http://is.muni.cz/prihlaska/.

Novinkou a značným zjednodušením v této věci je nová funkce internetového Obchodního centra MU, zprovozněná od začátku listopadu 2008. Jedná se o změnu v aplikacích pro přijímací řízení, které nyní budoucím studentům umožňují zaplatit poplatek za podání e-přihlášek právě pomocí mechanismu Obchodního centra MU. Cílem těchto změn je umožnit uchazečům zaplatit více přihlášek napříč univerzitou pouze jednou platbou a dále možnost zaplatit poplatek on-line běžnou platební kartou. Díky tomu lze i výrazně ušetřit, což mohou zejména pocítit uchazeči ze zahraničí. Navíc díky nově zavedeným platbám e-přihlášek přes Obchodní centrum došlo ke zpřehlednění a zjednodušení účtování poplatků bez nárůstu další administrativy.

Pro uchazeče je postup pro zaplacení e-přihlášek velmi snadný a je založen na klasickém nákupním košíku. I nadále však platí, že se všechny informace o platbách objeví v e-přihlášce. Nejprve si uchazeč vybere, který obor chce studovat, a v něm si založí e-přihlášku.

Obr. 1: Založení e-přihlášky je jen na pár kliknutí.

Obr. 2: Výběr typu požadovaného studia.

Jakmile je přihláška založená a podaná, stačí kliknout na odkaz "Zaplatit přihlášky", který uchazeče bezprostředně nasměruje do nákupního košíku.

Obr. 3: Jedním kliknutím přidáte e-přihlášku do nákupního košíku.

Zaplatit lze i více e-přihlášek najednou, nezáleží na tom, na kterou fakultu či do jakého typu studia jsou podávané.

Obr. 4: V košíku se zobrazí všechny uchazečem vybrané položky, které lze zaplatit najednou.

Přihlášky lze zaplatit buď bankovním převodem a nebo platební kartou. Jaký typ platby uchazeči více vyhovuje, je už na něm.

Obr. 5: Platba skrze Obchodní centrum MU šetří čas (nejen uchazečům).

24. února 2009

Not read yet0 commentspermalink
2. 2.
2009

Nové funkce a změny v aplikaci Lidé

Not rated yet.
Novinky

Aplikace Lidé v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) prošla několika změnami mj. proto, aby se IS MU stal plnohodnotným místem setkávání nejen současných studentů, ale i absolventů školy, prostřednictvím Absolventské sítě MU. Aplikace doposud vyhledávala a zobrazovala jen současné aktivní studenty a zaměstnance. Protože absolventům zůstává možnost využívat školní poštu i po skončení studia, přivítali možnost si vyhledat kontakt na spolužáky, kteří již také ukončili studium.

Vyhledávání osob

V polovině roku 2008 byly do ISu z archívů zavedeny záznamy o všech absolventech školy od jejího vzniku (jméno, absolvovaný obor, získané tituly, datum absolvování). Absolventi z období před zavedením ISu získali každý své učo tak, jako má každý student a zaměstnanec univerzity po roce 1990. Nyní je v ISu zavedeno více než 230 tisíc osob, z toho je přes 125 tisíc absolventů a více než 48 tisíc osob jsou současní studenti nebo zaměstnanci.

Pro zjednodušení práce s vyhledáváním zmizelo i dřívější omezení na výpis pouze prvního sta výsledků dotazu.

Vyhledávání funguje ve dvou režimech: mezi všemi osobami nebo jenom mezi absolventy.

Hledání studentů a zaměstnanců, které se základně omezuje na aktuální studenty a zaměstnance, lze rozšířit na vyhledávání mezi všemi osobami včetně absolventů zaškrtnutím volby "i mezi neaktivními". V neautentizované části ISu se ve vyhledávání zobrazují jenom aktuální studenti a zaměstnanci a úspěšní absolventi.

Pro zúžení výběru lze, stejně jako dříve, využít omezení dle fakult nebo pracoviště a vztahu ke škole (zda osoba na škole pracuje nebo studuje). Naproti tomu hledání absolventů lze zúžit omezením se na některou z fakult, včetně nyní již neexistujících - Farmaceutické fakulty a Pedagogického institutu Jihlava, nebo uvedením přibližného roku působení na škole.

Výsledkem vyhledávání je zobrazení stránky s informacemi o hledané osobě, tzv. Osobní stránky. Každá osoba zavedená v ISu má svou Osobní stránku, která slouží pro základní identifikaci studentů a zaměstnanců a nově umožňuje i vzájemný kontakt mezi absolventy.

Osobní stránky

Cílem změny Osobní stránky bylo rozšíření rozsahu údajů, které může uživatel zveřejnit na své univerzitní vizitce, a zároveň bylo záměrem nabídnout uživatelům větší kontrolu nad jejím obsahem. Chceme umožnit našim uživatelům vytvořit si reprezentativní osobní stránku. Podobnou možnost nabízí i řada dalších webových stránek, ale umístění na stránkách Masarykovy univerzity má vyšší kredibilitu.

Osobní stránka v minimálním režimu obsahuje fotografii, jméno, školní emailový kontakt, aktuální pracoviště, aktuální a úspěšně ukončená studia. Dále si každý může svou stránku rozšířit o kontakty, profesní a osobní vizitku.

Hlavička stránky

  • Přibylo zobrazování dřívějších jmen: např. pokud se studentka nebo absolventka vdala, je v systému dohledatelná i pod svým rodným jménem/minulým příjmením.
  • Absolventi (a další osoby, které nejsou současnými zaměstnanci ani studenty) si mohou nahrát svou vlastní fotografii. Absolvent po skončení studia nebude muset mít na své stránce fotografii z prváku, může zvolit takovou, která více odpovídá jeho současnému profesnímu zaměření, ale současně splňuje stanovená pravidla (jen pro autentizované v ISu).
  • K získání prvotního přehledu o osobě slouží informace vyjadřující výstižně hlavní profesní zaměření osoby, kterou lze doplnit v sekci 'Kdo jsem' - např. houslistka v České filharmonii. Tato informace se zobrazí v horní části Osobní stránky mezi jménem a školním e-mailem.
  • Obr. 1: V Informačním systému si můžete vytvořit osobní vizitku, kde výstižně charakterizujete své aktuální profesní zaměření.

Působení na škole

  • Na žádost studentů přibyla možnost zveřejnit vlastní rozvrh ostatním.
  • Absolventi se můžou rozhodnout, zda chtějí svá ukončená studia zobrazovat či nezobrazovat.

Profesní vizitka

Pro profesní vizitku byl zvolen netradiční formát, který se liší od běžných životopisů, ale více zapadá do strategie navazování kontaktů skrze Informační systém. Uživatelům je k dispozici několik rubrik: Kdo jsem, Obory, Aktuální pozice a projekty, Profesní zkušenost a orientace v kostce, Vzdělání a Kontaktujte mne, pokud. Poslední, „experimentální“ rubrika vyzývá ostatní ke kontaktu v profesních záležitostech („hledáte místo právníka v Berouně“) i ohledně volnočasových aktivit („chcete si zkusit zahrát curling“).

Osobní vizitka

Ze zájmů, které uživatelé vyplňují, vznikl Mrak zájmů. Díky němu mohou uživatelé najít kolegy se stejným koníčkem.

Obr. 2: Slova v mraku psaná velkými písmeny značí velmi často vyplňované zájmy.

Informace pro známé

Možnost vytvářet mezi uživateli ISu virtuální známosti se promítla i na rozšíření Osobní stránky. Sekce soukromý kontakt a Vzkazy pro známé se zobrazí jen osobám, které máte přidané v 'Moji známí'.

Obr. 3: Se svými známými může uživatel libovolně vytvářet společné kruhy. K editaci seznamu svých známých se dostane snadno přímo z Osobní stránky.

Nastavení stránky

Samotná Osobní stránka slouží zároveň jako rozcestník pro nastavení jednotlivých údajů. Není tak už třeba proklikávat se několika nepropojenými místy a hledat, kde jednotlivé údaje o sobě nastavit. Kontrolu nad Osobní stránkou mají uživatelé díky možnosti nastavení úrovně zobrazení. Sami si mohou zvolit, zda je ponechají nezveřejněné, viditelné jen přihlášeným uživatelům ISu nebo komukoliv v internetu.

Průvodce

S novou podobou Osobních stránek vznikl i Průvodce, který obsahuje přehled funkcí a zároveň slouží jako návod, jak si svoji stránku vylepšit.

Obr. 4: Průvodce uživatele stručně seznámí s funkcemi a možnostmi nastavení Osobní stránky.

Komentáře

Pro usnadnění navázání kontaktu mezi spolužáky slouží i část nazvaná Komentáře. Uživatelé ISu mohou přidat informace o svých spolužácích, které mohou být přínosné i pro další. Momentálně se nejčastěji vyskytují pochvalná hodnocení („Super přítel, spolužák a člověk vůbec.“), ale i smutná oznámení o úmrtích.

Zapojení uživatelů

Osobní stránka je postavena na současných principech vytváření webových aplikací. Uživatel je na jedné straně tvůrcem obsahu - může se podílet na podobě své osobní stránky. Zároveň však pomáhá udržovat kvalitní náplň - na každé Osobní stránce je k dispozici formulář Nahlásit závadný obsah, pomocí kterého může uživatel upozornit správce na výskyt nevhodného obsahu.

Možnosti vyhledávání a nastavení Osobní stránky - podrobněji

2. února 2009

Not read yet0 commentspermalink
2. 2.
2009

Dril - "opakujme méně, vybavme si více"

Not rated yet.
Novinky – e-learning

V závěru minulého roku byla v IS MU spuštěna nová e-learningová agenda, tzv. Dril. Jedná se o agendu experimentální, která nemá v nám známých univerzitních e-learningových systémech přímou obdobu.

Učí-li se člověk novou disciplínu, je zpravidla potřebné osvojit si sadu úvodních poznatků, bez kterých se nelze dostat dále, ke složitějším strukturám a vztahům. Typické je to při učení se slovní zásoby cizího jazyka. Existují různé přístupy, jak tyto "nesmysluplné" jednotky znalostí, které je potřeba se naučit zpaměti, dostat do dlouhodobé paměti. Záměrem agendy Dril je využít počítač k tomu, aby každému uživateli u každého jeho slovíčka počítal a operativně vyhodnocoval, kdy si uživatel má dané slovíčko zopakovat: abychom nemuseli opakovat příliš brzy (slovíčka, které nám relativně "jdou") a abychom neopakovali těžké slovíčko pozdě (až už jsme ho zapomněli).

Počítač předkládá uživateli kartičky, ten se zamyslí např. nad překladem a po jeho zobrazení (zobrazení správné odpovědi) vyznačí, jak dobře odpověd věděl.

Jedná se o variantu algoritmu pro učení s prodlevami, tzv. spaced repetition. Principy rodiny těchto algoritmů jsou známé nejméně desítky let, ale teprve rozvoj počítačů umožňuje jejich pohodlné využití.

Obr.: Graf tzv. učení s prodlevami znázorňuje, jak účinkuje opakování (drilování) na vaši paměť. Pokud si na 'kartičku' vzpomínáte zhruba na 90 %, je vhodné si ji zopakovat.

Implementace v IS MU posouvá celý nápad ještě dál: na univerzitě jsou totiž desítky i stovky osob, které mají zájem se učit podobný okruh, např. podobnou jazykovou učebnici. Protože se na MU velmi rutinně využívá Informační systém MU ke každodenní práci, je pro uživatele pohodlné drilovat přímo v IS MU, který ovládají, ve kterém mohou diskutovat s dalšími studijícími dané učebnice, reportovat autorovi chyby či navrhovat zlepšení.

Při pilotním spuštění byly do drilové aplikace v rámci e-learningového projektu naplněny dvě jazykové oblasti - tři učebnice angličtiny a jedna učebnice latiny pro mediky. Agenda je nicméně k dispozici celé uživatelské veřejnosti a spontánně vznikají další učebnice: nepravidelná anglická slovesa, francouzština, němčina, španělština, norština. Učebnice mohou být doplňkem univerzitní výuky, ale i nemusí (např. němčina pro samouky).

Systém je, jak už je v IS MU zvykem, navržen poměrně obecně - umožňuje na kartičku přidat např. i přehrání zvuku (využito v učebnicích AJ) či zobrazení obrázku (studenty připravovaná učebnice japonských Kanji).

K plánovaným funkcím patří zejména podpora spolupráce učících se uživatelů: lidé si například na kartičky vepisují své poznámky, příkladové věty, rozlišení synonym atd. a tyto velmi hodnotné poznámky mohou zveřejnit ostatním, kteří je mohou převzít na své kartičky. Je-li provozování učebnice moderováno vyučujícím, může je tento přímo zařadit do "oficiálního" znění kartiček, bude-li chtít.

Agendu Dril mohou využívat všichni uživatelé Informačního systému MU, tj. i například stále rostoucí obec absolventů, kteří letos oživují svůj záznam v IS MU a kontaktují se se svými spolužáky.

Podrobnosti a další zajímavosti či časté otázky ke drilu se nacházejí v Průvodci.

2. února 2009

Not read yet0 commentspermalink
« 1  ... 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103  ... 131 »