Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
This blog is written by
PhotographsFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Blog owners: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Right to read: anyone on the Internet, a specific group of users: FI:CVT FI
Right to post comments: a specific group of users: FI:CVT FI
3. 5.
2019

Vzájemné hodnocení – nástroj k rozvoji schopností studentů

Interesting | 4 | 4
Novinky – e-learning

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) vytvořil aplikaci Vzájemné hodnocení, která podporuje didaktický záměr učitele, kdy se studenti hodnotí navzájem mezi sebou, přičemž může vyučující hodnotit i samotné hodnotitelé za jejich zpětnou vazbu. Jejím základem byl světově známý a využívaný peer assessment, ačkoliv aplikace v IS nabízí mírné odlišnosti. Klíčovým mechanismem zůstává proces sběru a distribuce úkolů a poskytování výsledků zpětné vazby při vzájemném hodnocení studentů jednoho či více předmětů.

Kritéria hodnocení určí podle svého uvážení vyučující pomocí hodnotícího formuláře v aplikaci. Jejím prostřednictvím také všechny zúčastněné informuje o jejich rolích i celém harmonogramu hodnocení.

Vyučující do aplikace vstupuje v Záznamníku učitele zvoleného předmětu. Při nastavování nového hodnocení určí, kteří studenti jsou odevzdávajícími a kdo budou jejich hodnotitelé. Vyučující přitom může hodnotitele vybírat nejen z řad studentů svých předmětů a seminářů, ale i mezi ostatními uživateli IS MU. Odevzdané práce tak mohou hodnotit i doktorští studenti či jeho kolegové, kteří daný předmět jinak neučí.

Obr. 1: Ukázka uživatelského rozhraní pro nastavení Vzájemného hodnocení

Vyučující má možnost všechny zúčastněné informovat o jejich rolích ve Vzájemném hodnocení pomocí e-mailů, které aplikace posílá automaticky podle nastaveného harmonogramu – odevzdávajícím přijde e-mail v době zveřejnění aktivity, hodnotitelům potom v době začátku hodnocení. Součástí takto posílaného oznámení je harmonogram vzájemného hodnocení, informace o roli uživatele nebo o skrytí identity ostatních účastníků. Součástí e-mailů je i odkaz vedoucí jednotlivé uživatele do příslušných částí aplikace.

O přenechání hodnocení odevzdaných prací studentům se vyučující mohou rozhodnout také dodatečně, tedy i po naplnění příslušné odevzdávárny studentskými pracemi, kdy již není možné jejich další vkládání. V aplikaci lze buďto vybrat odevzdávárnu, která již v předmětu existuje, nebo při nastavování založit novou. Aplikace zároveň umožňuje navzájem skrýt identitu odevzdávajícího a hodnotitele, aby byla podpořena nestrannost poskytované zpětné vazby.

Obr. 2: Ukázka rozcestníka k jednotlivým vzájemným hodnocením z pohledu učitele

Studentům je aplikace dostupná v sekci Student, v záložce Výuka. Zde se jim zobrazuje uživatelské rozhraní pro obě role, odevzdávajícího i hodnotitele, které jim ve Vzájemném hodnocení mohou být přiděleny. Osoby, jimž je v předmětu svěřena pouze role hodnotitelů, ale jinak s ním nemají nic společného, vstupují do aplikace skrze dlaždici E-learning na titulní straně IS MU.

Obr. 3: Ukázka rozcestníka k jednotlivým vzájemným hodnocením z pohledu odevzdávajícího studenta

Apliakce přináší hodnocenému studentovi zpětnou vazbu nejen od vyučujícího, ale také možnost seznámit se s názorem na svou práci ze strany spolužáků, kteří mají stejnou nebo podobnou úroveň znalostí. Student při formulování hodnocení rozvíjí své argumentační dovednosti, přesnost vyjadřování a v neposlední řadě také svoji schopnost poskytovat konstruktivní kritiku. Během vyplňování hodnotícího formuláře tvořeného otázkami zadanými vyučujícím, je navíc veden k promýšlení řešení jiného studenta a tím i k nutnosti hlubšího porozumění probírané látce. Vyučující zase z hodnocení studentů získají plastičtější náhled na způsob jejich uvažování o probírané látce i na to, do jaké míry látce porozuměli.

Bližší podrobnosti o fungování aplikace a jejích dalších možnostech se lze dočíst v nápovědě, která je dostupná v IS MU → Nápověda → [E-learning] → Vzájemné hodnocení.

Not read yet0 commentspermalink
3. 5.
2019

Průvodce e-learningem pro učitele

Not rated yet.
Novinky – e-learning

E-learningové prvky a elektronická podpora výuky jsou přirozenou součástí téměř poloviny všech vyučovaných předmětů na Masarykově univerzitě. Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) vyučujícím nově připravil průvodce, který je základním nastavením e-learningu provádí krok za krokem.

V případě, že předmět ve zvoleném semestru žádné studijní materiály v systému ještě nemá, je jako první nabídnuto jejich zkopírování z předchozích období nebo prvotní nahrání z počítače. Vyučující mohou pomocí této aplikace také zakládat nové interaktivní osnovy, odevzdávárny nebo funkcí drag & drop přetáhnout výukové prezentace či dokumenty rovnou ze svého počítače. K dispozici je dále rozcestník odkazující na vytvoření testů v podobě odpovědníků ve dvou krocích – sestavení nové sady testových otázek a nastavení testu.

Obr. 1: Ukázka Průvodce e-learningem

Průvodce e-learningem se v Záznamníku učitele automaticky zobrazí vždy, když ve vybraném předmětu nejsou žádné e-learningové materiály. Jinak jej vyučující naleznou v Záznamník učitele → Studijní materiály → Průvodce e-learningem.

Not read yet0 commentspermalink
3. 5.
2019

Elportál zveřejnil další zajímavé publikace

Not rated yet.
Novinky – e-learning

Na Elportále, e-learningovém portálu Masarykovy univerzity (MU), byly zveřejneny dvě nové multimediální publikace se zaměřením na cvičení a masáž svalových skupin.

Atlas ošetření svalů v manuální terapii

Metodická publikace zahrnuje fotografie praktického provedení ošetření svalů nejčastěji postižených přítomností reflexních změn a techniku, kterou lze svaly ošetřit. Atlas je určen především studentům oboru Fyzioterapie, ale i studentům anatomie či masérům. Text je k dispozici také pro mobilní zařízení. Více informací naleznete v publikaci.

Obr. 1: Ukázky z publikace Atlas ošetření svalů v manuální terapii

Spirální stabilizace

Obrázková publikace, která je dostupná i ve verzi pro mobilní zařízení, se věnuje metodě od autora MUDr. Richarda Smíška. Jedná se o kompenzační cvičení, které je zaměřeno na léčbu a prevenci bolestí zad a dalších problémů pohybového aparátu. Cílem textu je objasnění teoretických základů této metody, ale hlavně předložení uceleného metodického návodu na vedení skupinových cvičení. Více informací naleznete v publikaci.

Obr. 2: Ukázky z publikace Spirální stabilizace

Další elektronické publikace najdete v sekci Výukové publikace a e-knihy Elportálu.

Not read yet0 commentspermalink