np2502 První pomoc

Faculty of Sports Studies
Autumn 2017
Extent and Intensity
0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc., LL.M. (lecturer)
Mgr. Bc. Milan Mojžíš (seminar tutor)
PhDr. Jan Cacek, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc., LL.M.
Department of Kinesiology – Faculty of Sports Studies
Supplier department: Division of Sport Motorics and Methodology in Kinanthropology – Department of Kinesiology – Faculty of Sports Studies
Timetable of Seminar Groups
np2502/10: Wed 10:30–11:15 E34/203 - seminární místnost, M. Mojžíš
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování výuky první pomoci během bc. studia, včetně praktického nácviku resuscitace dle GL 2015.
Dostatečná znalost fyziologie sportovní zátěže, kineziologie a dlaších oborů.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět prohlubuje teoretické informace i praktické zkušenosti získané v předmětu První pomoc během bakalářského studia.
Základy laické první pomoci dle GL 2015 jsou rozšířeny o specifické situace, které mohou nastat během kondiční přípravy. Získané informace jsou v souladu s moderním vývojem tohoto oboru. Veškerý teoretický základ je rozšířen o specifika kondiční přípravy (fyziologie tělesné zátěže, bezpečnost, legislativa...)
Learning outcomes
Student will be able to:
• Identify the risks associated with first aid, including the aquatic environment and stay in the high altitude environment
• to enumerate and apply life-saving actions - to distinguish unconsciousness with preserved life functions and the state when it is necessary to initiate Hands only or cardiopulmonary resuscitation
• Perform an adult, baby, infant and post-drowning resuscitation - change the resuscitation scenario if an external external defibrillator is in place
• stop a life-threatening bleeding
• Identify the severity of possible damage to the organism from an injury mechanism and adequately respond
• Treat typical injuries to the locomotive apparatus, especially with a focus on the school environment (different scenarios)
• Identify security risks in school education and eliminate these risks
• deduce from the symptoms a probable type of non-traumatic condition that may occur during the course of instruction and adequately respond to the situation
• Treat organ damage through heat and cold that can occur during school lessons
• to expel a foreign body by aspiration by a technique depending on the age of the affected person
• to discuss the possibilities of preventing the occurrence of an accidental or non-traumatic condition at school, at the swimming pool or in the normal life
Syllabus (in Czech)
  • • Obecné zákonitosti poskytování první pomoci, volání záchranky, používání app Záchranka
  • • Rizika poskytování první pomoci, bezpečnost během tréninkového procesu
  • • Vnější a vnitřní krvácení,
  • • Šok
  • • Bezvědomí. Resuscitace Guidelines 2015
  • • Rautekova zotavovací poloha
  • • Rizika tréninku ve vysokohorském prostředí, prevence a poskytování první pomoci
  • • Rizika tréninku ve vodním prostředí, prevence a poskytování první pomoci
  • • Základy vyproštění a manipulace s poraněným
  • • Aspirace cizího tělesa
  • • Poškození chladem a teplem během tréninkového procesu
  • • Poranění pohybového aparátu, poranění páteře. Amputace
  • • Neúrazové stavy
Literature
  • FLEGEL, Melinda J. Sport first aid. 4th ed. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2008. vii, 317.
  • KUBÍKOVÁ, Zdeňka, Radek TURIN, Martin SEBERA, Barbora ZUCHOVÁ, Petr ZAORAL a Martin NOVOTNÝ. První pomoc ve školských zařízeních. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2008.
  • MARTENS, Rainer. Úspěšný trenér. Translated by Ivan Soulek. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. 501 s.
  • KUBÍKOVÁ, Zdeňka a Libuše ČERNÁ. Prevence úrazů a bezpečnost ve školním prostředí na základních a středních školách. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2011.
  • PILNÝ, Jaroslav. Prevence úrazů pro sportovce: taping: popis zranění, první pomoc, léčba, rehabilitace. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 103 s.
  • KUBÍKOVÁ, Zdeňka, Barbora ZUCHOVÁ, Milan MOJŽÍŠ, Martina BERNACIKOVÁ, Barbora CVEJNOVÁ, Radek TURIN a Petr ZAORAL. Metodický materiál k výuce první pomoci. 2., aktual. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. Elportál.
Teaching methods (in Czech)
Teoretické přednášky a praktický nácvik
Assessment methods (in Czech)
praktická zkouška z kardiopulmonální resuscitace dle Guidelines 2015, ošetření masivního krvácení, základní polohování v první pomoci
seminární práce na téma z konidčního zaměření studenta
max. 2 absence
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/autumn2017/np2502