b5232 Pohybová příprava

Fakulta sportovních studií
podzim 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. Mgr. Martin Zvonař, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Vespalec, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Vespalec, Ph.D.
Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Čt 14:00–14:50 B11/235, kromě Po 27. 10. až Pá 31. 10.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
b5232/01: Po 8:00–8:50 E34/123 - laboratoř kinantropologie, kromě Po 15. 9., kromě Po 27. 10., T. Vespalec
b5232/02: Po 12:00–12:50 E34/123 - laboratoř kinantropologie, kromě Po 27. 10. až Pá 31. 10., T. Vespalec
b5232/03: Pá 13:00–13:50 E34/123 - laboratoř kinantropologie, kromě Po 27. 10. až Pá 31. 10., T. Vespalec
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu seznámit studenty s předpoklady pro pohybovou činnost (motorické schopnosti a dovednosti) a se základními diagnostickými metodami těchto předpokladů. Studenti dále získají vědomosti o faktorech, které mohou pohybovou činnost jedince ovliňovat stejně jako o hlavních projevech motoriky v průběhu ontogeneze. Studenti v předmětu prakticky realizují diagnostiku základních motorických předpokladů (testy motorických schopností), ale i diagnostiku faktorů ovlivňujících motorickou činnost (lateralita, somatotyp, chronologický věk, poruchy motoriky, …). Výuka tohoto předmětu studentům poskytuje možnost získat znalosti v oblasti obecných motorických předpokladů jedince a jejich vnějších projevů, které jsou potřebné a využívané při studiu navazujících předmětů.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - znát rozdělení a taxonomii motorických schopností a dovedností;
- rozumět základním procesům spojeným s motorickým učením i v kontextu ontogeneze;
- vysvětlit pravidla ontogeneze a proces motorického učení a syntetizovat tyto znalosti s vědomostmi o vybraných biologických subsystémech;
- diaagnostikovat úroveň motorických schopností a dovedností pomocí jednoduchých testů;
- pochopit vztah vybraných faktorů (lateralita, somatotyp, poruchy motoriky …) k pohybové aktivitě jedince;
- aplikovat komplexnější testové systémy v praxi;
- aplikovat získané znalosti z oblasti antropomotoriky v navazujících odborných předmětech.
Osnova
  • 1. Antropomotorika – oblast zkoumání, metody, oblast využití testování, historie testování.
  • 2. Motorické schopností a dovedností - definice, dělení a struktura.
  • 3. Diagnostické metody úrovně motorických schopností a dovedností – motorické testy a proces testování.
  • 4. Kondiční schopnosti a jejich diagnostika.
  • 5. Koordinační schopnosti a jejich diagnostika.
  • 6. Hybridní schopnosti a jejich diagnostika.
  • 7. Ontogeneze motoriky - motorický vývoj, pravidla, věková období a jejich typické znaky, testování motorického vývoje.
  • 8. Proces motorického učení a jeho fáze.
  • 9. Lateralita a její diagnostika.
  • 10. Tělesná stavba a somatotyp - historie, metody využívané u sportující populace, somatograf- způsob záznamu a vyhodnocení dat.
  • 11. Poruchy motoriky.
  • 12. Testové systémy a jejich využití v praxi – testové profily a testové baterie.
Literatura
Výukové metody
- frontální výuka na přednáškách (využití interaktivních multimediálních materiálů a e-learningu);
- názorně-demonstrační metoda v části seminářů s uplatněním aktivizačních metod;
- praktická měření/testování v seminářích;
- průběžné testování znalostí: předpokladem účasti na semináři je znalost základních informací k tématu, která bude ověřována v úvodní fázi semináře;
- samostatná a domácí práce při přípravě a zpracování výstupů;
- samostudium doporučené literatury;
- interaktivní osnova
Metody hodnocení
- účast na seminářích (povoleny jsou 2 neúčasti);
- průběžné i komplexní zpracování výstupů praktických měření na seminářích spojené s odevzdáním závěrečného protokolu s vyhodnocením výsledků studenta/ky;
- závěrečný test (20 otázek, vyžadováno 70 % správných odpovědí);
- ústní zkouška (Student/ka musí před zkouškou úspěšně absolvovat závěrečný test a ke zkoušce bude žádán závěrečný protokol vyhodnocení měření ze seminářů. Část zkoušky bude tematicky věnována reflexi naměřených výsledků a jejich faktických a praktických důsledků).
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/fsps/podzim2025/b5232/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
vybraná témata mohou být vyučována i hybridní nebo online formou.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2025/b5232