FSpS:b5232 Pohybová příprava - Informace o předmětu
b5232 Pohybová příprava
Fakulta sportovních studiípodzim 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. Mgr. Martin Zvonař, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Vespalec, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Tomáš Vespalec, Ph.D.
Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Čt 14:00–14:50 B11/235, kromě Po 27. 10. až Pá 31. 10.
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
b5232/02: Po 12:00–12:50 E34/123 - laboratoř kinantropologie, kromě Po 27. 10. až Pá 31. 10., T. Vespalec
b5232/03: Pá 13:00–13:50 E34/123 - laboratoř kinantropologie, kromě Po 27. 10. až Pá 31. 10., T. Vespalec - Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pohyb a výživa v prevenci (program FSpS, B-PZ)
- Pohyb a výživa v prevenci (program FSpS, C-PZ)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu seznámit studenty s předpoklady pro pohybovou činnost (motorické schopnosti a dovednosti) a se základními diagnostickými metodami těchto předpokladů. Studenti dále získají vědomosti o faktorech, které mohou pohybovou činnost jedince ovliňovat stejně jako o hlavních projevech motoriky v průběhu ontogeneze. Studenti v předmětu prakticky realizují diagnostiku základních motorických předpokladů (testy motorických schopností), ale i diagnostiku faktorů ovlivňujících motorickou činnost (lateralita, somatotyp, chronologický věk, poruchy motoriky, …). Výuka tohoto předmětu studentům poskytuje možnost získat znalosti v oblasti obecných motorických předpokladů jedince a jejich vnějších projevů, které jsou potřebné a využívané při studiu navazujících předmětů.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu budou studenti schopni:
- znát rozdělení a taxonomii motorických schopností a dovedností;
- rozumět základním procesům spojeným s motorickým učením i v kontextu ontogeneze;
- vysvětlit pravidla ontogeneze a proces motorického učení a syntetizovat tyto znalosti s vědomostmi o vybraných biologických subsystémech;
- diaagnostikovat úroveň motorických schopností a dovedností pomocí jednoduchých testů;
- pochopit vztah vybraných faktorů (lateralita, somatotyp, poruchy motoriky …) k pohybové aktivitě jedince;
- aplikovat komplexnější testové systémy v praxi;
- aplikovat získané znalosti z oblasti antropomotoriky v navazujících odborných předmětech. - Osnova
- 1. Antropomotorika – oblast zkoumání, metody, oblast využití testování, historie testování.
- 2. Motorické schopností a dovedností - definice, dělení a struktura.
- 3. Diagnostické metody úrovně motorických schopností a dovedností – motorické testy a proces testování.
- 4. Kondiční schopnosti a jejich diagnostika.
- 5. Koordinační schopnosti a jejich diagnostika.
- 6. Hybridní schopnosti a jejich diagnostika.
- 7. Ontogeneze motoriky - motorický vývoj, pravidla, věková období a jejich typické znaky, testování motorického vývoje.
- 8. Proces motorického učení a jeho fáze.
- 9. Lateralita a její diagnostika.
- 10. Tělesná stavba a somatotyp - historie, metody využívané u sportující populace, somatograf- způsob záznamu a vyhodnocení dat.
- 11. Poruchy motoriky.
- 12. Testové systémy a jejich využití v praxi – testové profily a testové baterie.
- Literatura
- CACEK, Jan. 13th International Conference on Kinanthropology. Sport and Quality of Life. Book of Abstracts. September 7–9, 2022. 1., elektronické vyd. Masarykova univerzita, 2022. ISBN 978-80-280-0107-0. Čítárna Munispace info
- BOYLE, Michael. Nový funkčný tréning pre športovcov. Translated by Ina Nguyenová. Šamorín: Zelený kocúr, 2021, 302 stran. ISBN 9788089761791. info
- BERNACIKOVÁ, Martina; Jan CACEK; Lenka DOVRTĚLOVÁ; Iva HRNČIŘÍKOVÁ; Tomáš HLINSKÝ; Kateřina KAPOUNKOVÁ; Jitka KOPŘIVOVÁ; Michal KUMSTÁT; Dagmar MOC KRÁLOVÁ; Jan NOVOTNÝ; Petr POSPÍŠIL; Jana ŘEZANINOVÁ; Michal ŠAFÁŘ a Ivan STRUHÁR. Regenerace a výživa ve sportu. 3. doplněné vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 262 s. ISBN 978-80-210-9725-4. info
- SVOBODOVÁ, Lenka; Jan CACEK; Martin SEBERA; Tomáš VODIČKA; Tereza KRÁLOVÁ; Tereza HAMMEROVÁ; Oldřich RACEK; Sylva HŘEBÍČKOVÁ; Zuzana HLAVOŇOVÁ; Dita HLAVOŇOVÁ; Zdenko REGULI a Eduard HRAZDÍRA. Pohybová aktivita, zdraví a vybrané aspekty zdatnosti žen v Jihomoravském kraji. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 135 s. ISBN 978-80-210-9290-7. Čítárna Munispace info
- VESPALEC, Tomáš; Martin ZVONAŘ a Josef PAVLÍK. Antropomotorika. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. nestránkováno, 43 s. ISBN 978-80-210-7289-3. URL info
- ZVONAŘ, Martin; Jaromír SEDLÁČEK a Pavel JANKOVSKÝ. Aplikovaná antropomotorika II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 169 s. ISBN 978-80-210-6749-3. info
- VESPALEC, Tomáš. Aplikovaná antropomotorika III. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 154 s. ISBN 978-80-210-6390-7. info
- Kondičný tréning v roku 2011. Edited by Martin Pupiš. Vyd. 1. Banská Bystrica: SAKT, 2011, 161 s. ISBN 9788089090976. info
- CACEK, Jan a Hana BUBNÍKOVÁ. Statický versus dynamický strečink. Atletika. Praha 4: Česká atletika s.r.o., 2009, roč. 61, č. 6, s. 26-28, 32 s. ISSN 0323-1364. info
- CACEK, Jan. Tréninkový deník sportovce : TreDen Sp 1.0. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 25 s. ISBN 8021041145. info
- Výukové metody
- - frontální výuka na přednáškách (využití interaktivních multimediálních materiálů a e-learningu);
- názorně-demonstrační metoda v části seminářů s uplatněním aktivizačních metod;
- praktická měření/testování v seminářích;
- průběžné testování znalostí: předpokladem účasti na semináři je znalost základních informací k tématu, která bude ověřována v úvodní fázi semináře;
- samostatná a domácí práce při přípravě a zpracování výstupů;
- samostudium doporučené literatury;
- interaktivní osnova - Metody hodnocení
- - účast na seminářích (povoleny jsou 2 neúčasti);
- průběžné i komplexní zpracování výstupů praktických měření na seminářích spojené s odevzdáním závěrečného protokolu s vyhodnocením výsledků studenta/ky;
- závěrečný test (20 otázek, vyžadováno 70 % správných odpovědí);
- ústní zkouška (Student/ka musí před zkouškou úspěšně absolvovat závěrečný test a ke zkoušce bude žádán závěrečný protokol vyhodnocení měření ze seminářů. Část zkoušky bude tematicky věnována reflexi naměřených výsledků a jejich faktických a praktických důsledků). - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/fsps/podzim2025/b5232/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
vybraná témata mohou být vyučována i hybridní nebo online formou.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2025/b5232