SPRb1103 Theories and Methods of Social Work

Faculty of Social Studies
Spring 2020
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jitka Navrátilová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D.
Department of Social Policy and Social Work - Faculty of Social Studies
Supplier department: Department of Social Policy and Social Work - Faculty of Social Studies
Timetable
Wed 8:00–9:40 P52
  • Timetable of Seminar Groups:
SPRb1103/01_UVOD: No timetable has been entered into IS.
SPRb1103/02_PSYCHODYN: No timetable has been entered into IS.
SPRb1103/03_PSYCHOSOC: No timetable has been entered into IS.
SPRb1103/04_UOP: No timetable has been entered into IS.
SPRb1103/05_SATIROVA: No timetable has been entered into IS.
SPRb1103/06_EXISTENCIAL: No timetable has been entered into IS.
SPRb1103/07_KRIZE: No timetable has been entered into IS.
SPRb1103/08_SKUPINA: No timetable has been entered into IS.
SPRb1103/09_KBT: No timetable has been entered into IS.
SPRb1103/10_AOP: No timetable has been entered into IS.
SPRb1103/11_EKO: No timetable has been entered into IS.
SPRb1103/12_KOMUNITA: No timetable has been entered into IS.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 65 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 19/65, only registered: 0/65, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/65
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The aim of course is to acqauint students with the basic terms and theoretical fundaments of social work. The course launches students to the contemporary theoretical models of social intervention (social work) a shows them the possibilities of its practical application. At the end of this course, students should be able to integrative loose the case of clients (family, group, community). They will understand to social work as the multipradigmatical branch in the range of helping professions and be able to asess and solve the case of client from the point of view of different approaches.
Learning outcomes
The student after the completion of the course will be able:
- to clarify the main conditions of the social work origins;
- to define the key professional goals of the social work;
- to describe the basic approaches to theories and methods in social work;
- to compare social work to other helping professions;
- to apply theoretical concepts to practical problems;
Syllabus
  • Section A .
  • Psychosocial theory
  • Task-centred approach
  • Psychodynamical theory
  • Section B
  • Cognitive-behavioral theory
  • Humanistic and existential theory
  • Crisis intervention
  • Group social work
  • Section C
  • Community social work
  • Anti-oppressive approach
  • Ecological theory and reality therapy
Literature
    required literature
  • NAVRÁTIL, Pavel. Poradenský přístup (Counselling approach). In Matoušek, O.. Encyklopedie sociální práce. první vydání. Praha: Portál, 2013. p. 103-104, 2 pp. Sociální práce (1). ISBN 978-80-262-0366-7. Odkaz na stránku vydavatele info
  • NAVRÁTIL, Pavel and Oldřich MATOUŠEK. Psychosociální teorie (Psychosocial theory). In Matoušek, O.. Encyklopedie sociální práce. první vydání. Praha: Portál, 2013. p. 66-69, 4 pp. první vydání. ISBN 978-80-262-0366-7. Webové stránky vydavatele info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Sociální konstruktivismus (Social constructivism). In Matoušek, O.. Encyklopedie sociální práce. první vydání. Portál: Portál, 2013. p. 26-32, 7 pp. Sociální práce (1). ISBN 978-80-262-0366-7. Odkaz na vydavatele info
  • KAPPL, Miroslav and Libor MUSIL. Teorie komunikativního jednání (theory of communicative action). In Matoušek, O. a kol.. Encyklopedie sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál s.r.o., 2013. p. 84-88, 5 pp. 2110. ISBN 978-80-262-0366-7. info
  • NAVRÁTIL, Pavel and Oldřich MATOUŠEK. Terapeutický přístup (Terapeutical approach). In O. Matouškem. Encyklopedie sociální práce. první vydání. Praha: Portál, 2013. p. 102-103, 2 pp. Sociální práce (1). ISBN 978-80-262-0366-7. Odkaz na vydavatel info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Úkolově orientovaný přístup (Task centred approach). In Matoušek, O.. Encyklopedie sociální práce. první vydání. Praha: Portál, 2013. p. 109-114, 6 pp. Sociální práce (1). ISBN 978-80-262-0366-7. odkaza na vydavatele info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 309 s. ISBN 9788073673314. info
  • THOMPSON, Neil. Anti-discriminatory practice. 3rd ed. Basingstoke: Palgrave, 2001. xi, 194 s. ISBN 0-333-96391-1. info
  • THOMPSON, Neil. Understanding social work : preparing for practice. Edited by Jo Campling. 1st pub. Houndmills: Macmillan Press, 2000. xvii, 190. ISBN 033371749X. info
  • REID, William J. and Laura EPSTEIN. Task-centered casework. New York: Columbia University Press, 1972. vi, 275 s. ISBN 0-231-03466-0. info
    recommended literature
  • ŠPILÁČKOVÁ, Marie and Eva NEDOMOVÁ. Úkolově orientovaný přístup v sociální práci. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 183 s. ISBN 9788026207269. info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Sociální práce v době současné (Social work in current times). In Matoušek, O.. Encyklopedie sociální práce. první vydání. Praha: Portál, 2013. p. 189-195, 7 pp. Sociální práce (1). ISBN 978-80-262-0366-7. Webové stránky vydavatele info
  • COULSHED, Veronica and Joan ORME. Social work practice : an introduction. 4th ed. Houndmills, Balsingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2006. xiii, 322. ISBN 9781403921550. info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti: Jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky (Romany in The Czech Society: How we live together and what will be our future). 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 224 pp. Výzkumné zprávy. ISBN 80-7178-741-8. info
Teaching methods
lectures
theoretical preparation
class discussions
reading
group projects
Assessment methods
final written test (max 100 points, min 60%)
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Spring 2021.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2020/SPRb1103