FSS:PSYn4060 Psychoterapie - Informace o předmětu
PSYn4060 Psychoterapie
Fakulta sociálních studiípodzim 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 19. 9. 14:00–15:40 P21, Čt 26. 9. 14:00–15:40 P21, Čt 3. 10. 14:00–15:40 P21, Čt 10. 10. 14:00–15:40 P21, Čt 17. 10. 14:00–15:40 P21, Čt 5. 12. 14:00–15:40 P21, Čt 12. 12. 14:00–15:40 P21
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSYn4060/02: Čt 31. 10. 14:00–15:40 P21, Čt 14. 11. 14:00–15:40 P21, Čt 28. 11. 14:00–15:40 P21 - Předpoklady
- ! PSY406 Psychoterapie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Psychologie (program FSS, N-PSY)
- Psychoterapeutická studia (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Předmět provádí po psychoterapii 20. století. Soustředí se na základy psychoterapie - poznatky o vztahu psychoterapeut - klient, na obecné faktory a specifické faktory hlavních přístupů. V historii psychoterapie jsou zdůrazněny psychoanalýza, kognitivně behaviorální přístupy, existenciální a humanistické terapie a systemické (rodinné) přístupy. Na konci kurzu bude student schopen znát přínos několika desítek hlavních osobností psychoterapie 20. století. Cíle kurzu jsou: porozumění základním léčebným faktorům v psychoterapii; získání přehledu o společných faktorech a o rozdílech v hlavních směrech v psychoterapii 20. století.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen pokročilého přehledu o vývoji a utváření psychoterapie v minulém století, zná všechny základní modality psychoterapie, umí určit hlavní léčebné faktory v psychoterapii. Umí psychoterapii odlišit od příbuzných disciplín.
- Osnova
- 1. Úvod do psychoterapie: Terapeutické faktory, které působí změnu. Teorie společných a specifických faktorů.
- 2. Stádia změny v psychoterapeutickém procesu.
- 3. Hlavní úkol terapeuta z pohledu různých přístupů. Rozdíl mezi objasňujícími přístupy a přístupy zaměřenými na nácvik a zvládání
- 4. Péče psychoterapeuta o sebe sama. Supervize a intervize práce. Výcviky v psychoterapii. Etický kodex a etika v práci psychoterapeuta. Vzdělávání. Odborná literatura, časopisy.
- 5. Hlavní psychoterapeutické směry ve 20. století, jejich základní koncepty a terminologie: hledání shod v rozdílech
- 6. Psychoanalýza.
- 7. Vybrané vizitky několika protikladných osobností: Laing a May (existenciální psychoterapie), Wolpe (behaviorální terapie), Marmor.
- 8. Výhled do budoucna (z pohledu směrů) – Delfská metoda odhadu důležitosti hlavních psychoterapeutických směrů v roce 2010.
- 9.Integrace v psychoterapii. Integrativní a eklektická psychoterapie. Hnutí eklektické práce v psychoterapii. Působení Sola Garfielda, Johna Norcrosse a dalších.
- 10. Výzkum v psychoterapii. Historie výzkumu v psychoterapii. Grawe, Timuĺák. Srovnávací výzkum účinnosti psychoterapeutických postupů.
- 11. Léta 1955 až 1970 v americké (a nejen americké) psychoterapii – vznikání nových škol.
- 12. Co se lze naučit z „Psychoterapeutických systémů“ Norcrosse a Prochasky
- 13. Další témata z historie psychoterapie 20. století.
- Literatura
- Teorie a praxe skupinové psychoterapie (Variant.) : Teorie & praxe skupinové psychoterapie. info
- MOŽNÝ, Petr a Ján PRAŠKO. Kognitivně-behaviorální terapie : úvod do teorie a praxe. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1999, 304 s. ISBN 8072540386. info
- PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
- VYMĚTAL, Jan. Obecná psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1997, 295 s. ISBN 80-86123-02-2. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 1995, 329 s. ISBN 8085824205. info
- KNOBLOCH, Ferdinand a Jiřina KNOBLOCHOVÁ. Integrovaná psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Grada, Avicenum, 1993, 376 s. ISBN 8071690279. info
- LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1989, 293 s. info
- KONDÁŠ, Ondrej. Psychoterapia a reedukácia : učebnica pre filozofické fakulty. Vyd. 1. Martin: Osveta, 1985, 291 s. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Psychoterapie. Vydání druhé. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967, 137 stran. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava. Příprava prezentace.
- Metody hodnocení
- Studenti vypracovávají dva průběžné úkoly. 1. prezentaci osobnosti nebo směru v psychoterapii. 2. recenzi psychoterapeutické knihy z posledních 3 let, nebo překlad článku, nebo esej. Možné je i vypracování kazuistiky - pouze pro ty, kdo mají kontakt s praxí.
Závěrečný zkouškový test. - Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2019/PSYn4060