FSS:ZUR356 Sociální media - teorie a prax - Informace o předmětu
ZUR356 Sociální media - teorie a praxe
Fakulta sociálních studiíjaro 2011
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Adam Javůrek (přednášející)
Mgr. Adam Zbiejczuk (přednášející)
Mgr. Pavol Fabuš (cvičící)
Mgr. Eva Kurucová (pomocník)
Mgr. et Mgr. Miroslav Mašek (pomocník)
Mgr. Jana Urbanovská, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová - Rozvrh
- každé liché úterý 14:00–17:40 PC26
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz se bude ve třech blocích věnovat socio-kulturním aspektům sociálních médií, praktickým ukázkám a práci s jednotlivým internetovými službami. Po teoretické části budou studenti umět pojednat o sítích a síťových efektech, historii předchůdců sociálních médií, otázce elitní (one-to-many) versus amatérské (many-to-many) produkce, teorii "dlouhého chvostu", kritice sociálních médií a jejich umělecké reflexi. Po druhém bloku budou studenti schopni detailněji charakterizovat vybrané typy amatérské produkce (blogy, občanská žurnalistika) a proměny konceptů duševního vlastnictví a soukromí ve věku sociálních médií. Ve třetím bloku se studenti naučí analyzovat konkrétní příklady služeb, které bývají označovány jako web 2.0 (del.icio.us, last.fm). Kromě toho budou schopni diskutovat nad možnostmi vytváření virtuální identity a komunit; zhodnotit význam vyhledávačů a prakticky využít projektů v akademické i osobní každodennosti.
- Osnova
- 1. blok: pojednání o sítích a síťových efektech, historii předchůdců sociálních médií, otázce elitní (one-to-many) versus amatérské (many-to-many) produkce, teorii „dlouhého chvostu“, kritice sociálních médií a jejich umělecké reflexi
- 2. blok: vybrané typy amatérské produkce (blogy, občanská žurnalistika), proměna konceptů duševního vlastnictví a soukromí ve věku sociálních médií
- 3. blok: příklady služeb, které bývají označovány jako web 2.0 (del.icio.us, last.fm); diskuse nad možnostmi vytváření virtuální identity a komunit, významem vyhledávačů a ukázky praktického využití projektů v akademické i osobní každodennosti; virální marketing a nové obchodní modely
- Literatura
- Lessig, Lawrence: Free Culture. New York: Penguin Press, 2004
- Barabási, Albert-László: V pavučině sítí. Praha: Paseka, 2005.
- Benkler, Yochai: The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom. New Haven, London: Yale University Press, 2006.
- Scholz, T. (2005) The Participatory Challenge. In: Krysa, J. ed. Curating Immateriality. DATA browser 3. New York, Autonomedia. p.
- Zbiejczuk, Adam: Web 2.0 - charakteristiky a služby. 2007
- Lanier, Jaron: Digital Maoism: The Hazards of the New Online Collectivism. Edge.org, 2006
- Crosbie, Vin. What is 'New Media'? 2006
- Anderson, Chris: The Long Tail. Wired 10/04.
- Gillmor, Dan: We the Media. 2004
- Výukové metody
- Kurz je vyučován jako kombinace přednášek (teoretická příprava) a seminářů (praktické ukázky). Velký důraz je kladen na aktivní participaci studentů.
- Metody hodnocení
- Podmínky pro udělení zápočtu – účast na všech třech blocích; participace na interaktivních výstupech, které budou specifikovány v průběhu semestru (registrace ve vybraných službách a jejich využití); vypracování závěrečného úkolu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2011/ZUR356