LF:BFMT0151c Metodika těl. výchovy I-cvič. - Informace o předmětu
BFMT0151c Metodika tělesné výchovy I - cvičení
Lékařská fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 30. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Simona Janoušková (přednášející)
Mgr. Pavlína Vaculíková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Pavlína Vaculíková, Ph.D.
Katedra fyzioterapie a rehabilitace – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Leona Dunklerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_fsps_lf_metod_tv_i_cv)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Fyzioterapie (angl.) (program LF, B-SZ)
- Fyzioterapie (program LF, B-FYZI)
- Fyzioterapie (program LF, B-SZ)
- Physiotherapy (program LF, B-PHYSI)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět základním pojmům studované disciplíny metodika tělesné výchovy a vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu.
Jedná se o praktické seznámení se základní metodikou rozvoje pohybových schopností a dovedností včetně jejich testování. Úspěšný absolvent tohoto předmětu bude schopen v praktické výuce adekvátně využívat své teoretické znalosti o zákonitostech procesu výchovy a vzdělávání v interakci mezi učitelem, žákem, výchovně-vzdělávacím projektem a podmínkami vyučování. Bude schopen správně strukturovat výukovou jednotku tělesné výchovy, správně se na ni připravit a také objektivně evaluovat její výsledky. Ověří si v praxi schopnost porozumění a adekvátního používání názvosloví tělesných cvičení.
ÚPOLY:
Cílem předmětu získat znalosti a praktické dovednostmi v oblasti průpravných úpolů se zvláštním důrazem na biomechanickou analýzu, rozpoznávání pohybových vzorců a aplikaci těchto poznatků ve fyzioterapeutické praxi. Studenti se seznámí se základy vybraných úpolových disciplín, aby porozuměli jejich pohybovým nárokům a byli schopni efektivně diagnostikovat a řešit pohybové dysfunkce u sportovců. - Výstupy z učení
- Student bude schopen po ukončení předmětu:
- porozumět základním pojmům studované disciplíny metodika tělesné výchovy, vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu
- prakticky ve výuce adekvátně využívat své znalosti o zákonitostech procesu výchovy a vzdělávání v interakci mezi učitelem, žákem, výchovně-vzdělávacím projektem a podmínkami vyučování
- správně strukturovat výukovou jednotku tělesné výchovy, správně se na ni připravit a také objektivně evaluovat její výsledky
- ověřit si v praxi schopnost porozumění a adekvátního používání názvosloví tělesných cvičení
ÚPOLY
- zná systematiku průpravných úpolů ve vztahu k jednotlivým úpolovým disciplínám;
- dovede analyzovat biomechanickou strukturu průpravných úpolů;
- chápe vliv specifických úpolových pohybů na rozvoj a zatížení pohybového aparátu;
- aplikuje principy úpolových cvičení v terapeutickém kontextu (kompenzace, prevence);
- rozpozná rizikové pohybové vzorce a umí identifikovat jejich vliv na vznik poškození pohybového aparátu;
- ovládá principy pádové techniky a chápe její roli v prevenci zranění;
- prakticky zvládne vybrané úpolové techniky a jejich modifikace pro potřeby diagnostiky a fyzioterapie;
- prezentuje pohybovou analýzu vybraného úpolu a navrhne terapeutická opatření. - Osnova
- Úvod do problematiky praktické výuky, seznámení s podmínkami pro udělení zápočtu, poučení o bezpečnosti v hodinách Metodiky tělesné výchovy. Adaptační kurz. Vstupní testy motorických schopností (Unifit) I, II. Vybrané metodiky rozvoje a testování svalové síly I, II. Vybrané metodiky rozvoje a testování rychlostních schopností I, II. Vybrané metodiky rozvoje a testování koordinačních schopností I, II. Vybrané metodiky rozvoje a testování ohebnostních schopností I, II. Názvosloví tělesných cvičení. Vyhodnocení testů motorických schopností, udělení zápočtů.
- A. Úvod do problematiky průpravných úpolů: 1. charakteristika úpolů 2. systematika úpolů 3. význam úpolů v oboru fyzioterapie B. Základní úpolová technika: 1. navázání kontaktu 2. polohy a přechody 3. přemístění 4. pohyby paží 5. pohyby nohou 6. zvedání, nošení a spouštění živého břemene 7. Pády (principy pádů, psychologie, taktika a biomechanika pádů): - pád vpřed s převratem bez zaražení - pád vzad s převratem bez zaražení - pád stranou se zaražením - pád vzad se zaražením C. Základní úpoly: 1. přetahy 2. přetlaky 3. odpory D. Úpolové hry jako forma cvičení základních úpolů E. Praktický blok: - Seznámení se základními pohybovými vzorci vybraných úpolových sportů (judo, kickbox, karate, MMA) - Simulace typických zranění, mechanismy úrazů a možnosti terapeutického zásahu - Praktická demonstrace a evaluace pohybu pomocí videoanalýzy
- Literatura
- RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2002. 171 s.
- DOVALIL, J. et al. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2005, 2. vyd., 336 stran. (ISBN 80-7033-928-4)
- NOVÁČEK, V., MUŽÍK, V., KOPŘIVOVÁ, J.: Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno: Masarykova Univerzita, 2001 (ISBN 80-210-2642-1)
- APPELT, K. et al: Názvosloví pro cvičitele. Praha: Olympia, 1989. 247 s. (ISBN 80-7033-011-2)
- APPELT, K., LIBRA, M.: Gymnastické názvosloví. Praha: Karolinum, 1998. 1. vyd. 88 s. (ISBN 80-7184-714-3)
- HURYCHOVÁ, A., VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: MU, 1997. 71 s. (ISBN 80-210-1525-X)
- VILÍMOVÁ, V.: Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido, 2002. 103 s. (ISBN 80-7315-033-6)
- REGULI, Zdenko. Úpoly v aeróbnych formách gymnastiky. In Súčasnosť a budúcnosť Športu pre všetkých v Slovenskej republike. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2006, s. 109-113. ISBN 80-89197-62-0. info
- REGULI, Zdenko. Úpolové sporty : distanční studijní text. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 133 s. ISBN 8021037008. info
- ĎURECH, Miroslav; Boris MLSNA; Fedor ČUPERKA; Ivan PLAŠTIAK; Zdenko REGULI a Lucia ŠIDLÍKOVÁ. Úpoly. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000, 62 s. ISBN 80-223-1381-5. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou výkladu, praktických cvičení a pohybové analýzy, zahrnuje skupinovou i individuální práci s videozáznamy z úpolových disciplín se zaměřením na identifikaci chybných pohybových vzorců. Součástí je také studium odborné literatury a e-learningových materiálů MU. Pro samostudium jsou zadávány úkoly zaměřené na pohybovou diagnostiku úpolových disciplín, odhalování rizik a návrh vhodného korekčního postupu.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška ve skupině, která ověří:
- Znalost systematiky a biomechaniky úpolů ve vztahu k fyzioterapii - Schopnost identifikovat a vysvětlit pohybové vzorce u sportovců v úpolových disciplínách - Tvorbu návrhu terapeutických intervencí na základě pohybové analýzy - Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- BFMT0252 Metodika tělesné výchovy II
BFMT0151c && BFMT0151p && bozp_ok(bozp_fsps_lf_metod_tv_ii_cv) - BFRP0221c Propedeutika v rehabilitaci I - cvičení
BFUR011 && BFMT0151c - BFRP0221p Propedeutika v rehabilitaci I - přednáška
BFUR011 && BFMT0151c
- BFMT0252 Metodika tělesné výchovy II
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2025/BFMT0151c