BFMT0151c Metodika tělesné výchovy I - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2025
Rozsah
0/2/0. 30. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Simona Janoušková (přednášející)
Mgr. Pavlína Vaculíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Pavlína Vaculíková, Ph.D.
Katedra fyzioterapie a rehabilitace – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Leona Dunklerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_fsps_lf_metod_tv_i_cv)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět základním pojmům studované disciplíny metodika tělesné výchovy a vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu. Jedná se o praktické seznámení se základní metodikou rozvoje pohybových schopností a dovedností včetně jejich testování. Úspěšný absolvent tohoto předmětu bude schopen v praktické výuce adekvátně využívat své teoretické znalosti o zákonitostech procesu výchovy a vzdělávání v interakci mezi učitelem, žákem, výchovně-vzdělávacím projektem a podmínkami vyučování. Bude schopen správně strukturovat výukovou jednotku tělesné výchovy, správně se na ni připravit a také objektivně evaluovat její výsledky. Ověří si v praxi schopnost porozumění a adekvátního používání názvosloví tělesných cvičení.
ÚPOLY:
Cílem předmětu získat znalosti a praktické dovednostmi v oblasti průpravných úpolů se zvláštním důrazem na biomechanickou analýzu, rozpoznávání pohybových vzorců a aplikaci těchto poznatků ve fyzioterapeutické praxi. Studenti se seznámí se základy vybraných úpolových disciplín, aby porozuměli jejich pohybovým nárokům a byli schopni efektivně diagnostikovat a řešit pohybové dysfunkce u sportovců.
Výstupy z učení
Student bude schopen po ukončení předmětu:
- porozumět základním pojmům studované disciplíny metodika tělesné výchovy, vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu
- prakticky ve výuce adekvátně využívat své znalosti o zákonitostech procesu výchovy a vzdělávání v interakci mezi učitelem, žákem, výchovně-vzdělávacím projektem a podmínkami vyučování
- správně strukturovat výukovou jednotku tělesné výchovy, správně se na ni připravit a také objektivně evaluovat její výsledky
- ověřit si v praxi schopnost porozumění a adekvátního používání názvosloví tělesných cvičení
ÚPOLY
- zná systematiku průpravných úpolů ve vztahu k jednotlivým úpolovým disciplínám;
- dovede analyzovat biomechanickou strukturu průpravných úpolů;
- chápe vliv specifických úpolových pohybů na rozvoj a zatížení pohybového aparátu;
- aplikuje principy úpolových cvičení v terapeutickém kontextu (kompenzace, prevence);
- rozpozná rizikové pohybové vzorce a umí identifikovat jejich vliv na vznik poškození pohybového aparátu;
- ovládá principy pádové techniky a chápe její roli v prevenci zranění;
- prakticky zvládne vybrané úpolové techniky a jejich modifikace pro potřeby diagnostiky a fyzioterapie;
- prezentuje pohybovou analýzu vybraného úpolu a navrhne terapeutická opatření.
Osnova
  • Úvod do problematiky praktické výuky, seznámení s podmínkami pro udělení zápočtu, poučení o bezpečnosti v hodinách Metodiky tělesné výchovy. Adaptační kurz. Vstupní testy motorických schopností (Unifit) I, II. Vybrané metodiky rozvoje a testování svalové síly I, II. Vybrané metodiky rozvoje a testování rychlostních schopností I, II. Vybrané metodiky rozvoje a testování koordinačních schopností I, II. Vybrané metodiky rozvoje a testování ohebnostních schopností I, II. Názvosloví tělesných cvičení. Vyhodnocení testů motorických schopností, udělení zápočtů.
  • A. Úvod do problematiky průpravných úpolů: 1. charakteristika úpolů 2. systematika úpolů 3. význam úpolů v oboru fyzioterapie B. Základní úpolová technika: 1. navázání kontaktu 2. polohy a přechody 3. přemístění 4. pohyby paží 5. pohyby nohou 6. zvedání, nošení a spouštění živého břemene 7. Pády (principy pádů, psychologie, taktika a biomechanika pádů): - pád vpřed s převratem bez zaražení - pád vzad s převratem bez zaražení - pád stranou se zaražením - pád vzad se zaražením C. Základní úpoly: 1. přetahy 2. přetlaky 3. odpory D. Úpolové hry jako forma cvičení základních úpolů E. Praktický blok: - Seznámení se základními pohybovými vzorci vybraných úpolových sportů (judo, kickbox, karate, MMA) - Simulace typických zranění, mechanismy úrazů a možnosti terapeutického zásahu - Praktická demonstrace a evaluace pohybu pomocí videoanalýzy
Literatura
  • RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2002. 171 s.
  • DOVALIL, J. et al. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2005, 2. vyd., 336 stran. (ISBN 80-7033-928-4)
  • NOVÁČEK, V., MUŽÍK, V., KOPŘIVOVÁ, J.: Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno: Masarykova Univerzita, 2001 (ISBN 80-210-2642-1)
  • APPELT, K. et al: Názvosloví pro cvičitele. Praha: Olympia, 1989. 247 s. (ISBN 80-7033-011-2)
  • APPELT, K., LIBRA, M.: Gymnastické názvosloví. Praha: Karolinum, 1998. 1. vyd. 88 s. (ISBN 80-7184-714-3)
  • HURYCHOVÁ, A., VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: MU, 1997. 71 s. (ISBN 80-210-1525-X)
  • VILÍMOVÁ, V.: Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido, 2002. 103 s. (ISBN 80-7315-033-6)
  • REGULI, Zdenko. Úpoly v aeróbnych formách gymnastiky. In Súčasnosť a budúcnosť Športu pre všetkých v Slovenskej republike. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2006, s. 109-113. ISBN 80-89197-62-0. info
  • REGULI, Zdenko. Úpolové sporty : distanční studijní text. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 133 s. ISBN 8021037008. info
  • ĎURECH, Miroslav; Boris MLSNA; Fedor ČUPERKA; Ivan PLAŠTIAK; Zdenko REGULI a Lucia ŠIDLÍKOVÁ. Úpoly. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000, 62 s. ISBN 80-223-1381-5. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou výkladu, praktických cvičení a pohybové analýzy, zahrnuje skupinovou i individuální práci s videozáznamy z úpolových disciplín se zaměřením na identifikaci chybných pohybových vzorců. Součástí je také studium odborné literatury a e-learningových materiálů MU. Pro samostudium jsou zadávány úkoly zaměřené na pohybovou diagnostiku úpolových disciplín, odhalování rizik a návrh vhodného korekčního postupu.
Metody hodnocení
Ústní zkouška ve skupině, která ověří:
- Znalost systematiky a biomechaniky úpolů ve vztahu k fyzioterapii - Schopnost identifikovat a vysvětlit pohybové vzorce u sportovců v úpolových disciplínách - Tvorbu návrhu terapeutických intervencí na základě pohybové analýzy
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2025/BFMT0151c