PdF:BIp008 Základy systému a evoluce řas - Informace o předmětu
BIp008 Základy systému a evoluce řas a hub
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 11:00–11:50 D30 učebna
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BIp008/02: Út 8:00–9:50 C11L laboratoř, B. Brabcová
BIp008/03: St 10:00–11:50 C11L laboratoř, B. Brabcová
BIp008/04: Po 8:00–9:50 C11L laboratoř, B. Brabcová
BIp008/05: Čt 10:00–11:50 C11L laboratoř, B. Brabcová - Předpoklady
- BIp001 Úvod do studia biologie
Znalost sinic, řas, houbových organismů a hub na gymnaziální úrovni. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-PR3S) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je:
- seznámit studenty se znalostmi o sinicích, řasách a houbách jak teoreticky, tak prakticky
- aby studenti determinovali jednotlivé zástupce sladkovodních, mořských a aerických zástupců sinic a řas a zástupce hub a houbových organismů a byli schopni je zařadit do správné systematické skupiny
- aby se studenti orientovali ve vzorku sinic a řas odebraného z přírody a byli schopni určit převažující zástupce ve vzorku.
- naučit studenty základní dovednosti determinace zástupců sinic, řas a hub podle určovací literatury
- naučit studenta zamýšlet se nad kritérii výběru vhodných zástupců skupin těchto organismů k demonstraci ve vzdělávání na základní škole
- seznámit studenty se zástupci hlavních skupin sinic, řas a hub, jejich charakteristikou, výživou, rozmnožováním, úlohou v přírodě a evolucí - Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen:
- zařadit sinice, řasy, houby, houbové organismy a lišejníky do biologického systému;
- popsat stavbu stélky těchto organismů;
- vysvětlit rozmnožování, životní cykly a ekologii těchto organismů;
- rozlišit základní zástupce hlavních systematických jednotek sinic, řas (sladkovodních i mořských), hub, houbových organismů a lišejníků;
- rozpoznat hlavní znaky vybraných organismů a znázorní je pomocí kresby;
- aplikovat své teoretické znalosti při práce s determinační literaturou;
- zorientovat se ve vzorku sinic a řas a vybere vhodné zástupce skupin těchto organismů k demonstraci ve vzdělávání. - Osnova
- Přednášky:
- 1.Rozdělení organismů, charakteristika prokaryot a eukaryot, sinice, řasy, houby a jim podobné organismy v systému organismů, jejich základních charakteristika, endosymbiotická teorie, vývojové vztahy.
- 2.Charakteristika sinic. Zástupci stavba jejich stélky, rozmnožování, výskyt a význam.
- 3.Řasy: systém, charakteristiky, stavby, výskyt, význam, zástupci.
- 4.Houby a houbové organismy základní charakteristika a rozdělení. Zástupci stavba stélky, rozmnožování, výskyt a význam.
- 5.Lišejníky základní charakteristika, stélka, rozmnožování, výskyt a význam.
- 6.Výuka tématických celků sinice, řasy, houby a lišejníky na ZŠ, rozdělení v učebnicích pro ZŠ. Uchování materiálu a jeho demonstrace žákům.
- Cvičení:
- 1.Zásady sběru a konzervace sinic, řas, hub a lišejníků. Základní určovací pomůcky. Práce s klíčem. Řasové sbírky. Trvalé preparáty. Příprava a pozorování vitálních preparátů. Hlavní zásady zhotovování protokolů, kresby, měřítko, popisy. Demonstrace taxonů nižších rostlin na základní škole.
- 2.Sinice: Odd. Cyaonobacteria demonstrace zástupců hlavních řádů, jejich zakreslení, hlavní determinační znaky, výskyt, význam.
- 3.Řasy: demonstrace zástupců hlavních systematických skupin, jejich zakreslení, hlavní determinační znaky, výskyt, význam.
- Houby a houbové organismy: hlenky: pozorování aethalií u hlavních zástupců, houby spájivé - pozorování a zakreslení vybraných zástupců, kultivace rodu Mucor, odd. Ascomycota - pozorování významných zástupců, odd. Basidiomycota, tř. Uredinomycetes - demonstrace rostlin napadených rzí a snětí - herbářové položky, životní cyklus rzi travní,tř. Ustilaginomycetes - prašná sněť, tř. Agaricomycetes - typy plodnic, příklady jednotlivých zástupců řádů, určování hub podle plodnic - suchý materiál.
- 5.Pozorování a určování našich nejčastějších druhů lišejníků. Rozlišování lišejníků podle typu stélky. Příčný řez stélkou lišejníku.
- Literatura
- Kalina T. (2001): Systém a vývoj sinic a řas. - Praha UK, [skriptum]
- Juráň et Kaštovský (2016): Nový pohled na systém řas a jak ho učit. Živa 6: 299-301, Academia, Praha.
- Hindák F. et al. (1978): Sladkovodné riasy. - SPN Bratislava
- Kaštovský et Juráň (2016): Evoluce sinic a řas v moderním pojetí. Živa 6: CXXXIII-CXXXVI, Academia, Praha.
- Nolčová, L., Vágnerová, P. 2016. Zajímavá a motivující výuka řas a sinic na základních a středních školách. Arnica 5, 1–2, 32–38. Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň. ISSN 1804-8366.
- Znachor P. (2008): Rozsivky – podivuhodné řasy v krabičce. Živa: 1: 10-11, Academia, Praha. http://ziva.avcr.cz/files/ziva/pdf/rozsivky-podivuhodne-rasy-v-krabicce.pdf
- KAUFNEROVÁ, V., VÁGNEROVÁ, P. 2013. Sinice a řasy v učebnicích pro základní a střední školy. Arnica, 1–2, 9–18. Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň. ISSN 1804-8366.
- Kalina T. et Váňa J (2005): Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Karolinum, Praha
- BELLINGER, Edward G. a D. C. SIGEE. Freshwater algae : identification, enumeration and use as bioindicators. Second edition. Chichester: Wiley-Blackwell, 2015, viii, 275. ISBN 9781118917169. info
- The freshwater algal flora of the British Isles : an identification guide to freshwater and terrestrial algae. Edited by Alan Donaldson - Peter V. York - Chris F. Carter - Alan J. Brook - Bri. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2011, xvii, 878. ISBN 9780521193757. info
- HAGARA, Ladislav; Vladimír ANTONÍN a Jiří BAIER. Houby. Vyd. 3. Praha: Aventinum, 2001, 416 s. ISBN 8071511811. info
- VÁŇA, Jiří. Systém a vývoj hub a houbových organismů. 2. vydání. Praha: Karolinum, 1998, 164 stran. ISBN 8071846031. info
- KALINA, Tomáš. Systém a vývoj sinic a řas. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 165 s. ISBN 8071846112. info
- SVRČEK, Mirko. Klíč k určování bezcévných rostlin : sinice, řasy, hlenky, houby, lišejníky a mechorosty. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 579 s. info
- Výukové metody
- Forma výuky: Přednášky.
Metody výuky: Frontální výuka.
Forma výuky: Laboratorní cvičení.
Metody výuky: pozorování zástupců sinic, řas a hub, jejich kresba a popis,práce s determinační literaturou, vysvětlování, návody. - Metody hodnocení
- Požadavky k úspěšnému ukončení předmětu:
Zkouška se skládá ze dvou částí:
1. praktická zkouška z poznatků získaných behem laboratorních cvičení (poznávačka)- 10 objektů k poznání (minimálně 7 dobře) 2. písemný test z teoretických poznatků získaných z přednášek nebo z lab. cvičení - max 30 bodů (minimálně 16 bodů musí student získat, aby test úspěšně splinil).
Předpokladem připuštění ke zkoušce jsou:
- řádně vedené protokoly - předložené vyučujícímu ihned po ukončení cvičení uspěšné zvládnutí
- řádná docházka do cvičení - je tolerována jedna neúčast na dvouhodinovém cvičení za semestr - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/BIp008