IMAk10 The Specify Teaching of Mathematics

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/.7. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Jitka Panáčová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Lenka Pavlíčková, Ph.D.
Department of Mathematics – Faculty of Education
Supplier department: Department of Mathematics – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Main objectives can be summarized as follows: Education of pupils with disabilities. Education of mathematical talents.
Learning outcomes
Main objectives can be summarized as follows: Education of pupils with disabilities. Education of mathematical talents.
Syllabus
  • Dyscalculia. Education of pupils with disabilities. Education of mathematical talents.
Literature
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. 2., rozšířené a aktualiz. Brno: Paido, 2018, 243 stran. ISBN 9788073152666. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení (Didactics of mathematics with a focus on specific learning disorders). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 194 pp. Matematika a didaktika matematiky, sv. 2. ISBN 978-80-210-8673-9. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8673-2017. Munishop info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie II. Poruchy učení v matematice na 2. stupni základní školy (Dyscalculia II. Disabilities of pupils on secondary school). první. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 110 pp. Spisy MU svazek 149. ISBN 978-80-210-5395-3. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice (Dyscalculia and specific leasing difficulties). první. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 110 pp. spisy Pedagogické fakulty MU č. 132. ISBN 978-80-210-5047-1. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další poruchy učení u žáků 2. stupně ZŠ. první. Praha: IPPP ČR, 2006, p. 127-133. ISBN 80-8656-13-5. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003, 263 pp. ISBN 80-7178-800-7. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ, Milena VAŇUROVÁ and Miloslav BLAŽEK. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. 2000, 93 pp. ISBN 80-85931-89-3. info
  • Poruchy učení. Edited by Olga Zelinková. 3. vyd. Praha: Portál, 1998, 196 s. ISBN 8071782424. info
Teaching methods
Seminar.
Assessment methods
project, credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 8 konzultací.
Information on course enrolment limitations: Předmět bude vyučován, bude-li zapsáno alespoň 30 studentů.
The course is also listed under the following terms Spring 2019, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2025, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/IMAk10