SPp409 Special Needs Education I

Faculty of Education
autumn 2020
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught online.
Teacher(s)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SPp409/01: Wed 14:00–15:50 učebna 37, L. Gajzlerová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta se systémem a podmínkami vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), základní terminologií a poradenskými službami v souladu s platnou legislativou.
Learning outcomes (in Czech)
Student:
získá základní teoretické poznatky v oblasti vzdělávání žáků se SVP;
ovládá základní terminologii vztahující se k jednotlivým oblastem speciální pedagogiky;
orientuje se v rámcové legislativě vzdělávání dítěte/žáka se SVP;
orientuje se v systému podpory dítěte/žáka se SVP.
Syllabus (in Czech)
  • Speciálně pedagogická terminologie. Vymezení základních pojmů, vztahujících se k podpoře dětí/žáků se SVP při jejich vzdělávání.
  • Rozdělení a charakteristika cílových skupin.
  • Poradenský systém: pedagogicko-psychologické poradenské služby (školní poradenská pracoviště, školská poradenská zařízení).
  • Systém vzdělávání: oblasti a možnosti podpory dětí/žáků se SVP.
  • Inkluze, rámcové podmínky pro inkluzivní výchovu a vzdělávání (legislativní podmínky inkluze, školský zákon, vyhlášky MŠMT ČR).
  • Organizační a personální zabezpečení vzdělávání žáků se SVP. Implementace podpůrných opatření.
  • Systém kurikulárních dokumentů (podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, RVP).
Literature
    required literature
  • Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění dalších předpisů
  • Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných , ve znění dalších předpisů
  • Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (vč. příloh), ve znění dalších předpisů
  • Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 435 stran. ISBN 9788073676797. info
    recommended literature
  • časopis Speciální pedagogika, ISSN 1211-2720
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava and Marie VÍTKOVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vydání. Brno: Paido Brno, 2016, 389 pp. ISBN 978-80-7315-255-0. info
  • VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 317 stran. ISBN 9788026209379. info
  • KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Šárka PORTEŠOVÁ, Martina HREJSEMNOU and Michaela VACKOVÁ. Školní poradenství (School counseling). Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 258 pp. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2. info
  • KUCHARSKÁ, Anna, Jana MRÁZKOVÁ, Renata WOLFOVÁ and Václava TOMICKÁ. Školní speciální pedagog. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 223 stran. ISBN 9788026204978. info
Teaching methods (in Czech)
Teoretická příprava v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, přednáška, analýza dokumentů, samostudium
Assessment methods (in Czech)
Písemný test s uzavřenými otázkami. Podmínky a hodnocení budou upřesněny vyučujícími v ISu.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2020/SPp409