PdF:SP4MK_S4b2 Specializace 4b 2 - Informace o předmětu
SP4MK_S4b2 Specializace 4b Edukace jedinců s více vadami 2
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 0/0/40. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Předpoklady
- 75% účast
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou: porozumění a schopnost aplikace poznatků pedadogiky jedinců s více vadami; osvojení si poznatků z oborů oftalmopedie, psychopedie a somatopedie
- Osnova
- 1. Symptomatické poruchy řeči u dětí s MO. 2. Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením. 3. Symptomatické poruchy řeči u dětí s vadami zraku. 4. Alternativní a augmentativní komunikace. 5. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (pojetí, cíle, vzdělávací oblasti, podmínky pro vzdělávání dětí se zdravotním znevýhodněním a zdravotním postižením). 6. Školní zralost u jedinců s MO. Diagnostika školní zralosti a příprava na školu dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami. 7. Charakteristika okruhu jedinců s lékařskou diagnózou autismus, specifika v edukaci, institucionální vzdělávání, poradenství. 8. Komplexní speciálně pedagogická diagnostika u jedinců s artismem. 9. Speciálně pedagogická diagnostika u jedinců s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 10. Osobní a pedagogická asistence v životě osob se zdravotním postižením. 11. Předprofesní a profesní příprava u žáků s tělesným postižením. 12. Pracovní uplatnění zdravotně postižených. 13. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání se zaměřením na přílohu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. 14. RVP pro obor vzdělání základní škola speciální (Díl I a II). 15. Terapie ve speciálně pedagogické péči (ergoterapie, muzikoterapie, arteterapie, dramaterapie, canisterapie, hipoterapie, herní terapie) 16. Braillovo písmo – česká sada Braillova písma, Braillský kód, pomůcky pro výuku a zápis Braillova písma, výuka Braillova písma u dětí a později osleplých. 17. Dopad zrakového postižení na psychický vývoj dítěte do šesti let. 18. Charakteristika okruhu jedinců s mentálním postižením v kombinaci se zrakovým postižením – specifika edukace, institucionální vzdělávání. 19. Raná péče jako terénní, popř. ambulantní služba (zákon 108/ 2006). 20. Aspekty socializace osob se zdravotním postižením. 21. Kvalita života, specifické potřeby a služby pro handicapované osoby v dospělosti a stáří. 22. Rodina dítěte s postižením (reakce rodičů na postižení, sourozenci postiženého jedince). 23. Postižení jako náročná životní situace – techniky řešení. 24. Kvalita života, specifické potřeby a služby pro handicapované osoby v dospělosti a stáří.
- Literatura
- povinná literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 191 s. ISBN 8071785725. info
- doporučená literatura
- HÁJKOVÁ, Vanda. Integrativní pedagogika. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005, 123 s. ISBN 8086856054. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- Výukové metody
- seminář, teoretické prezentace, videa, diskuse
- Metody hodnocení
- Písemný test.
- Informace učitele
- JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9. KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1998. ISBN 80-7216-051-6. KEBLOVÁ, A. Zrakově postižené dítě. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-191-1. KLENKOVÁ, J. Logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5. KLENKOVÁ, J. Logopedie II., III. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5. KOCUROVÁ, M. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy. Aleš enk Dobrá Voda: 2002. ISBN 80-86473-23-6. KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace - cesta ke vzdělávání těžce postižených dětí. Praha: TECH-MARKET, 1996. ISBN 80-902134-1-3. KUBOVÁ, L. Piktogramy. Metodická příručka a učebnice pro výuku pomocí obrázků. Praha: Tech-Market, 1997 LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I. a II. Olomouc: UP, 1988 LUDÍKOVÁ, L., MALEEK, M. Tyflopedie III. Olomouc: UP, 1991 LUDÍKOVÁ, L. SOURALOVÁ, E. Hluchoslepota. Základy znakové řeči pro hluchoslepé. Úprava prostředí pro výchovu a vzdělávání hluchoslepých. Olomouc: UP, 1999 LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001. ISBN 80-7183-256-1. KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-58-8. MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-7067-981-6. MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 1998. ISBN 80-85931-60-5. MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. MULLER, O. (ed.) Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: UP, 2005. ISBN 80-244-1075-3 NILSEN, L. Učení zrakově postižených dětí v raném vku. Praha: ISV, 1998 NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. NOVOSAD, L., ŠVINGALOVÁ, D. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska výchovy. Praha: UK, 2002. ISBN 80-7290-091-9. OPATILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a pedškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3242-1. PILAOVÁ, T., HRADÍLKOVÁ, T. Raný vývoj dítěte a možnosti rané intervence. Praha: Futurum, 1999 PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciáln pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7. PINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky. Brno: MU, 1997. ISBN 80-210-1595-0. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0646-2. SCHOPLER, MESIBOV. Autistické chování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-139-9. SOBOTKOVÁ, D., DITTRICHOVÁ, J. a kol. Narodilo se s problémy a co bude dál? Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0398-X. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7. VÁGNEROVÁ, M. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha: UK, 1996 VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-678-0. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2. VANOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapentia, 2001. ISBN 80-967180-7-X. TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Avicenum, Grada. 1996. ISBN 80-7169-257-3. VAŠEK, Š., VANČOVÁ, A. Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1999. ISBN 80-967180-4-5. VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5. VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-69-9. VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým mentálním postižením. Praha: IPPP, 2001 VÍTKOVÁ, M., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., EHEK, J. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3. WIENER, P. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Praha: AVICENUM, 1986 ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. ZVOLSKÝ, P. Speciální psychiatrie. Praha: UK, 1996. ISBN 80-7184-203-6.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/SP4MK_S4b2