OP3BP_SSP Sociální patologie

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Pavla Dvořáková (přednášející)
PhDr. Vlasta Kalášková (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 11:10–12:50 učebna 24
Předpoklady
Předmět je určen studentům bakalářského oboru Učitelství odborných předmětů v prezenční formě. Předpokladem pro jeho ukončení je vypracování kasuistiky vybraného sociálně patologického problému a úspěšné složení zkoušky formou kolokvia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět uvádí do problematiky oboru sociální patologie a vybraných sociálně patologických jevů, se kterými se pedagog může ve své praxi nejčastěji setkat, kterým musí umět předcházet a také je řešit (agrese a šikana, záškoláctví, delikvence a kriminalita, drogová závislost dětí a mládeže).
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- rozumět a osvětlit utváření norem společnosti, fungování systému sociální kontroly;
- definovat a vymezit konkrétní sociálně patologické jevy, jejich etiologii, možnosti intervence a prevence;
- vytvořit strategii odborné pomoci ve vztahu k jedinci v problémové životní situaci;
- znát zásady realizace primární prevence a být schopen takový program koncipovat.
Osnova
  • Osnova předmětu, okruhy pro závěrečnou zkoušku:
  • 1. Norma a řád ve společnosti. Sociálně patologické jevy a sociální kontrola.
  • 2. Teorie sociálních deviací, vymezení sociální patologie, deviace, patologických závislostí, rizikového chování.
  • 3. Prevence ve školách, Minimální preventivní program, funkce metodika prevence a výchovného poradce. Spolupráce s odbornými zařízeními (poradenskými, diagnostickými, volnočasovými atd.).
  • 4. Záškoláctví jako specifický jev ve školním prostředí.
  • 5. Agrese a šikana mezi dětmi.
  • 6. Kriminalita a delikvence jako závažná forma sociální patologie.
  • 7. Drogy jako aktuální hrozba v životě jedince (dítěte). Analýza, prevence, náprava.
  • 8. Pedagog a jeho kompetence v oblasti sociálních patologií.
  • 9. Postavení a úkoly výchovně-vzdělávacích institucí při prevenci a nápravě sociálně-patologických jevů.
  • 10. Nástin dalších sociálně patologických jevů ohrožující jedince a společnost (poruchy chování, závislosti, bezdomovství, prostituce, rozvodovost, násilí v rodině, agrese, xenofobie, rasismus, suicidalita; extrémní hnutí, sekty a kulty, negativní vliv společnosti masmédia, globalizace).
Literatura
  • ČECH, Tomáš. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, 2002, s. 115-124. ISBN 80-86633-00-4. info
  • ČECH, Tomáš. Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005, s. 140-152. Studie z teorie a metodiky výchovy, II. díl. ISBN 80-210-3687-7. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Sociální patologie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 104 stran. ISBN 8021025115. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese :variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 444 s. ISBN 80-7178-214-9. info
  • BREZÁK, Jozef. Sociálna patológia. Edited by Peter Ondrejkovič. 2., rozš. vyd. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 2001, 310 s. ISBN 8022406856. info
  • ONDREJKOVIČ, Peter a Eva POLIAKOVÁ. Protidrogová výchova. Prvé vydanie. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1999, 356 stran. ISBN 8022405531. info
  • Život s deprivanty. Edited by František Koukolík - Jana Drtilová. 1. vyd. Praha: Galén, 2001, 390 s. ISBN 80-7262-088-6. info
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 1997.ISBN 80-71781-231.
  • STEJSKAL, Jan. Mládež a delikvence. Edited by Jaroslav Nevoránek. 2001, 48 l. info
  • VANÍČKOVÁ, E. aj. Násilí v rodině Syndrom zneužívaného a týraného dítěte. Praha : Karolinum, 1993.
  • MATOUŠEK, O. aj. Práce s rizikovou mládeží. Praha : Portál, 1996.
Výukové metody
Výuka je koncipována formou přednášek; ve vybraných tématech se očekává intenzivnější samostudium studenta. Cílem je proniknout do problematiky v teoretické i praktické rovině a úspěšně složit zkoušku formou kolokvia. Důežitým aspektem propojení s praxí je zpracování odborné kasuistiky problémového dítěte nebo jedince s deviantními projevy v chování.
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška.
Ukončení: zkouška formou kolokvia.
Požadavky pro ukončení: Pro připuštění ke kolokviu musí student vypracovat kasuistiku konkrétního sociálně-patologického problému.
Informace učitele
E-learningová podpora výuky: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1019
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014.