PdF:OP3MK_ZABI Základy biologie - Informace o předmětu
OP3MK_ZABI Základy biologie
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/0/.8. 10. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 6. 10. 15:45–18:20 učebna 5, So 24. 11. 14:50–16:30 učebna 5, So 8. 12. 10:15–12:50 učebna 5, So 15. 12. 15:45–17:25 učebna 5
- Předpoklady
- !NOWANY( OP3MK_ZFYZ Fyzika , DI3MK_STR1 Strojírentská technologie 1 ) || NOW( DT3MK_VHP Výživa a hygiena potravin ) || NOW( OP3MK_ZCH Základy chemie ) || NOW( OP3MK_ZBZN Zbožíznalství )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro základní a střední školy - specializace obchod a služby (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vytvoření (1) základního postoje k živým organismům a pochopení nezbytnosti vzniku, vývoje i zániku života. Základním předpokladem je poznání (2) stavby rostlinných a živočišných organismů, nejprve na buněčné úrovni, na úrovni pletiv a tkání a nakonec na úrovni jednotlivých orgánů. Na hranicích s dalšími biologickými obory objasnit (3) význam základních komponent rostlinných a živočišných těl, průběhy metabolických, řídících a reprodukčních funkcí. Důležité je pochopení (4) průběhu životních dějů a hlavních funkcí orgánových soustav v rámci integrace všech dějů probíhající v rostlinném i živočišném organismu. Poznatky integrují botanickou a zoologickou problematiku a tak pomáhají k lepšímu chápání (5) biologickoekologických souvislostí.
- Osnova
- Buňka rostlinná a živočišná, rozdílnost. Obecná botanika a fyziologie. Obecná zoologie a fyziologie. Somatologie člověka, regulační mechanizmy uplatňující se v lidském těle, základy ontogeneze člověka. Člověk jako živočišný druh, vývoj společnosti ve vztahu k prostředí. Proměnlivost a variabilita ve vztahu k podmínkám. Dědičnost a proměnlivost. Živé soustavy a prostředí (včetně TUR). Prakticky vznamné druhy rostlin a prakticky významné druhy živočichů, z hlediska výživy člověka. Živočichové ve vztahu k našim významným ekosystémům (vodní, lesní, luční, antropogenně podmíněný).
- Literatura
- Výukové metody
- Přednášky. Problematika biologie v zaměstnání - seminární práce.
- Metody hodnocení
- písemné testy, závěrečný projekt
- Informace učitele
- Povinná: NEČAS, O. aj. Obecná biologie. Praha 2000. DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc: EPAVA, 2000. LAŠTŮVKA, Z., KREJČOVÁ, P. Ekologie. Brno: Konvoj, 2000. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha : SPN, 2002. ROSYPAL, S. aj. Nový přehled biologie. Praha: SPN, 2004. PECHANOV, E. Botanika I.Praha: DONA 1993 SIGMUND,L. a kol. Zoologie strunatců. Praha: 1992
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/OP3MK_ZABI