PdF:VV8MP_DVV1 Didaktika 1 Historie výt. ped. - Informace o předmětu
VV8MP_DVV1 Didaktika 1 - Historie výtvarné pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Kafoňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 7:30–9:10 učebna 37
- Předpoklady
- Předmět je určen studentům magisterského studia. Předmět tvoří teoretický základ pro studentskou praxi. Hlavními cíli semináře je získání přehledu o teorii a praxi předmětu výtvarné výchovy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle semináře jsou: získat přehled o vývoji teorie a praxe předmětu výtvarná výchova. Prozkoumat vztahy umění a výtvarného projevu dětí. V rámci semináře tvořivě přemýšlet o možnostech a námětech do hodin výtvarné výchovy
- Osnova
- Antropologické, psychologické, filozofické a umělecké kořeny dětského výtvarného projevu, analogie mezi výtvarnou modernou, uměním přírodních národů a spontánními projevy dětí, typologie výtvarného projevu, moderní a postmoderní výtvarná pedagogika - historie a současnost, základní a alternativní formy iniciace výtvarného projevu a výuky, osobnosti z teorie a praxe výtvarné výchovy 20. století, role nových médií ve výtvarné pedagogice, výtvarná výchova v projektech, smyslová a duchovní výchova, interdisciplinární a dialogický přístup k výuce dějin umění.
- Doporučená témata závěrečné eseje nebo prezentace
- 1. Klíčové body v historii „výchovy uměním“ a současnost výtvarné pedagogiky.
- 2. Vybrané osobnosti z moderní historie výtvarné pedagogiky v českém a světovém kontextu.
- 3. Vztah výtvarných umělců k výtvarné tvorbě dětí.
- 4. Domácí a zahraniční instituce zabývající se výchovou uměním.
- 5. Vybraná kapitola z dějin umění a formy a metody jejího zpřístupnění na střední všeobecně vzdělávací a odborné škole).
- 6. Role obrazové analýzy ve výuce dějin umění (příklady).
- 7. Dialogický přístup k výuce dějin umění na střední škole.
- 8. Volné téma – konzultace s vyučujícím
- Literatura
- DAVID, Jiří. Století dítěte a výzva obrazů : (eseje). 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 351 s. ISBN 9788021045934. info
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. první. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2002, 350 s. 2002 svazek 83. ISBN 80-210-3029-1. info
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 1. vyd. Brno: Nakladatelství MU v Brně, 1999, 125 s. svazek 72, spisy PedF MU V Brně. ISBN 80-210-2079-2. info
- SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997, 199 s. ISBN 8071844373. info
- ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996, 241 s. :il. ISBN 80-902267-1-X. info
- ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Illustrated by Robert Ježdík. 1. vyd. Praha: Sarah, 1995, 195 s. info
- Výukové metody
- diskuze nad tématy, přednášky
- Metody hodnocení
- Esej (esej může mít formu souvislého textu nebo prezentace na CD doplněné obrazovou dokumentací) vztahující se k některému bodu osnovy předmětu. Tištěná podoba eseje bude graficky upravená. V závěru práce nutno uvést citovanou literaturu s patřičnými bibliografickými údaji.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/VV8MP_DVV1