UPVK_0009 Úvod do pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/5. 6 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět je základní pedagogickou disciplínou, která slouží k uvedení studentů do stěžejních pedagogických pojmů a jejich vztahů. Zabývá se základy výchovy, pedagogickou terminologií, systematizuje a interpretuje základní pedagogické jevy a zákonitosti. Studenti se mají naučit chápat historicko-společenskou podmíněnost výchovy a vzdělávání, znát nejvýznamnější představitele světové a české pedagogiky, jejich díla a pedagogické názory, umět srovnat jednotlivé pedagogické názory a výchovně vzdělávací koncepce v určitých historických epochách i v současnosti a umět postihnout jejich přínos pro současnou dobu i budoucí vývoj. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět základním pojmům studované disciplíny - vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu - použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku - vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb - předkládat odůvodněná stanoviska na základě nově získaných poznatků.
Osnova
  • Moduly: 1. Úvod do studia pedagogiky 2. Z historie pedagogiky 3. Vybrané filozofie edukace 4. Výchovný a vzdělávací proces 5. Osobnost učitele, případové studie 6. Žák v procesu výchovy 7. Pedagogika jako věda a systém 8. Moderní pedagogika a její aktuální témata 9. Aplikace pedagogiky 10. Utváření a využívání pedagogických informací 11. Pedagogická metodologie 12. Doplňující téma
Literatura
    povinná literatura
  • KOLÁŘ,Z. Úvod do studia pedagogiky. Ústí n.L.: PdF UJEP. 1996, 93 s. ISBN 8070441356, 9788070441350.
  • VESELÁ, Zdenka. Vývoj české školy a učitelského vzdělání. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1992, 147 s. ISBN 8021004584. URL info
    doporučená literatura
  • KOLÁŘ,Z. a kol. Výkladový slovník z pedagogiky. Praha: GRADA, 2012.192 s. ISBN 978-80-247-3710-2.
  • OURODA, Karel. Základy pedagogiky. Brno: IMS, 2003.
  • JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky [Jůva, 2003]. 5. rozš. vyd. Brno: Paido, 2003, 91 s. ISBN 80-7315-062-X. info
  • VESELÁ, Zdeňka. Modely učitelské přípravy na vyšší střední školy. Pedagogická orientace. 1996, roč. 1996, č. 20, s. 48. ISSN 1211-4669. info
  • VESELÁ, Zdenka. Pedagogika 19. století. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1990, 158 s. ISBN 802100178X. info
  • VESELÁ, Zdenka. Česká střední škola : od národního obrození do druhé světové války [3-1465]. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972. info
    neurčeno
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 9788026204565. URL info
  • ZOUNEK, Jiří. Pedagogický seminář Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v meziválečném období k jeho vzniku, vývoji, významu a charakteru. 2001, 211 s. URL info
Výukové metody
Přednáška Diskuse Průběžné domácí samostudium Písemná práce na zadané téma
Metody hodnocení
- písemný test z 20 otázek doplněný ústní obhajobou, tvorba projektu
Informace učitele
V rámci distanční složky kombinovaného studia vypracují studenti projekt na zadané téma dle jejich zaměření.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018.