OP3BK_DPD1 Didaktika praktického vyučování 1 - D

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Jan Děcký (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět didaktika praktického vyučování je zaměřen na problematiku cílů, obsahu, didaktických zásad, metod, forem a prostředků praktického vyučování v technických předmětech na středních odborných školách se zaměřením na dopravní problematiku. Důležitá je aplikace teoretických poznatků z obecné didaktiky a psychologie na výuku praktického vyučování a odborného výcviku v technických předmětech na středních školách.
Osnova
Problémové okruhy: 1. Úvod do problematiky, předmět, vznik, vývoj a struktura didaktiky PV. Didaktika dopravní výchovy. 2. Návaznost na koncepci pracovní výchovy na ZŠ. 3. Teoretická východiska didaktiky PV. 4. Vzdělávací soustava odborného výcviku v dopravních oborech. 5. Soustava učebních a studijních oborů. Zákony a vyhlášky platné pro zřizování, řízení a organizaci SOU a SOŠ - jejich aplikace. 6. Kvalifikace a specifické požadavky. 7. Problematika pedagogických cílů ve výuce odborného výcviku. Vymezování výcvikových a výchovných cílů. Aplikace v oblasti dopravní výchovy. 8. Základy učení senzomotorickým dovednostem. 9. Uplatňování jednotlivých didaktických zásad, pouček a pravidel v praktickém vyučování se zaměřením na dopravu a dopravní výchovu. 10. Obsah praktického vyučování. Diferenciace učiva, základní a rozšiřující učivo. Složky učiva a jejich funkce, členění pracovního procesu a didaktické členění obsahu učiva. Výběr učiva podle obsahu pracovní činnosti v oboru. Modernizace obsahu učiva. Koordinace učiva, mezipředmětové vztahy.
Literatura
  • PECINA, Pavel. Problematika výuky dopravní výchovy na základních a středních školách. In Řehulka, Evžen. Škola a zdraví 21 Studie k výchově ke zdraví. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 325-328. ISBN 978-80-210-5722-7. info
  • PECINA, Pavel. Aspekty didaktiky odborných předmětů pro střední odborné školy. In XXVIII International Colloquium on the Management of Educational Process. Brno: Univerzita obrany, Fakulta ekonomiky a managementu, 2010, 6 s. ISBN 978-80-7231-722-6. info
  • STOJAN, Mojmír; Hana BABYRÁDOVÁ; Růžena BLAŽKOVÁ; Zdeněk FRIEDMANN; Josef JANÁS; Věra JANÍKOVÁ; Květoslava KLÍMOVÁ; Blanka KNOPOVÁ; Pavel KONUPČÍK; Jana KRATOCHVÍLOVÁ; Jiří MATYÁŠEK; Svatopluk NOVÁK; Vojtěch NOVÁČEK; Pavel PECINA; Irena PLUCKOVÁ; Jana SKÁCELOVÁ; Bohumíra ŠMAHELOVÁ; Kamil ŠTĚPÁNEK a Jitka ZÍTKOVÁ. Dopravní výchova v RVP pro 2. stupeň ZŠ. Část II. Využití učiva 2. stupně ZŠ pro dopravní výchovu. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2008, 76 s. School and Health 21. ISBN 978-80-7392-081-4. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, samostatná práce.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška je písemná a ústní. Otázky ke zkoušce - viz. problémové okruhy. U zkoušky si student vylosuje jednu otázku, kterou vypracuje písemně. Vyučující vyhodnotí vypracovanou otázku a u ústní části zadá studentovi doplňující otázku podle vlastního uvážení.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014.