SPSMP_SNOE Snoezelen v edukaci

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPSMP_SNOE/01: Čt 11:10–12:50 učebna 19a, J. Pipeková
Předpoklady
Pro uznání předmětu každý student vypracuje seminární práci, která bude zahrnovat jednu případovou studii, vztahující se k metodě snoezelenu nebo konceptu bazální stimulace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem je individuálně se seznámit s realizací konceptu bazální stimulace a metody snoezelenu v praxi u jedinců s těžkým zdravotním postižením a souběžným postižením více vadami. Věková hranice není omezena (raná péče až dospělost). Student se zaměří na vybraný konkrétní postup, které zapracuje do zprávy v rámci případové studie. Na konci tohoto semináře bude student schopen porozumět základním stimulačním technikám.
Osnova
  • Osnova:
  • Snoezelen
  • 1. Masáže (metoda hlazení, Baby masáže, Motýlí masáže apod.).
  • 2. Snoezelen jako prostředek volného času.
  • 3. Snoezelen jako prostředek uvolnění.
  • 4. Snoezelen jako podpora seberealizace.
  • 5. Snoezelen jako respektování zájmů.
  • Bazální stimulace
  • 1. Využití somatické stimulace (vnímání tělesného schématu, somatická stimulace zklidňující, povzbuzující, neurofyziologická, symetrická, rozvíjející, diametrální, polohování, kontaktní dýchání).
  • 2. Vestibulární stimulace (koordinace pohybů, orientace na těle, orientace v prostoru, cvičení rovnohováhy apod.).
  • 3. Vibrační stimulace (stimulace kožních receptorů, stimulace citlivosti ve svalech, šlachách, vazivovém aparátu kostí a kloubů).
  • 4. Vizuální stimulace (vnímání zrakem, světla a tmy, vnímání obrysů na krátkou vzdálenost (cca 10-15 cm), vnímání vlastních částí těla, vnímání okolí ve větší vzdálenosti (cca 1-2 m), vnímání ostrých kontur předmětů – ne detailů, vývoj vnímání barev).
  • 5. Auditivní stimulace (vnímání zvuků; hudbou – reprodukovaná nebo produkovaná hrou na hudební nástroj; zpěvem; řečí – vyprávění, předčítání, reprodukce řeči ze záznamu).
  • 6. Orální stimulace (očista dutiny ústní, podpora přirozeného slinotoku chuťovou stimulací, zprostředkování příjemných prožitků z dutiny ústní, snížení svalového napětí v oblasti úst, aktivizace chuťového centra, aktivizace paměťové stopy ad.).
  • 7. Olfaktorická stimulace (může být i v kombinaci se stimulací orální – úzce spolu souvisí; využívání toaletních potřeb jedince, vůně a chuti jídla; vůně konkrétního pracovního prostředí apod.).
  • 8. Taktilně-haptická stimulace (seznamování s předměty pomocí hmatu a doteku, vnímání povrchu, velikosti, tvaru, teploty apod., využití známých předmětů, hraček, předmětů vztahujících se k samotnému jedinci.)
Literatura
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Metoda bazální stimulace pro jedince s těžším mentálním postižením a s více vadami. In Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. vyd. Brno: Paido, Brno, 2001, s. 74-80. ISBN 80-7315-010-7. info
  • PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Role doteku při komunikaci s těžce postiženými jedinci. In HÁJKOVÁ, Vanda. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. 1. vyd. Praha: Somatopedická společnost, o.s., 2009, s. 111-121. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-904464-0-3. info
Výukové metody
Individuální exkurze, náslechy, samostudium, rozhovor.
Metody hodnocení
Kolokvium bude uznáno na základě odevzdání seminární práce v rozsahu 2 normostrany.
Informace učitele
Seminární práce bude obsahovat: 1. Název zařízení (Základní škola speciální, Rehabilitační stacionář, odd.nemocnice apod.) a jeho stručná charakteristika. 2. OA žáka, jedince, diagnóza. 3. Stručná charakteristika současného stavu žáka, jedince. 4. Záznam pozorování (vzhledem ke zvolenému okruhu, viz. osnova). 5. Závěrečné hodnocení, reflexe.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace psychopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014.