PdF:SC4BK_PAT1 Soc. patologie a prevence 1 - Informace o předmětu
SC4BK_PAT1 Úvod do sociální patologie a prevence
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/0/1.2. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 12. 2. 15:45–19:15 učebna 30, So 21. 3. 8:25–11:55 učebna 36, So 18. 4. 15:45–19:15 učebna 32, So 23. 5. 13:55–15:35 učebna 35
- Předpoklady
- Předmět je primárně určen studentům bakalářského oboru Sociální pedagogika v kombinované formě.
Předpokladem pro jeho ukončení je vypracování kasuistiky vybraného sociálně patologického problému a úspěšné složení zkoušky formou kolokvia. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět uvádí do problematiky oboru sociální patologie a vybraných sociálně patologických jevů, se kterými se pedagog může ve své praxi nejčastěji setkat, kterým musí umět předcházet a také je řešit (agrese a šikana, záškoláctví, delikvence a kriminalita, riziko drogové závislosti dětí a mládeže). Dává vstupní informace o podstatě profilace Sociální prevence a resocializace.
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- rozumět a osvětlit utváření norem společnosti, fungování systému sociální kontroly;
- definovat a vymezit konkrétní sociálně patologické jevy, jejich etiologii, možnosti intervence a prevence;
- vytvořit strategii odborné pomoci ve vztahu k jedinci v problémové životní situaci;
- znát zásady realizace primární prevence a být schopen preventivní program koncipovat. - Osnova
- Osnova předmětu je totožná s okruhy pro závěrečnou zkoušku formou kolokvia:
- 1. Sociální patologie. Norma a řád ve společnosti. Sociálně patologické jevy a sociální kontrola. Systém sociální kontroly v naší společnosti (vnější – vnitřní, formální – neformální).
- 2. Sociální deviace – vymezení, klasifikace. Konformita vs. deviace. Vývoj tradičních pohledů na deviantní chování. Kulturní relativismus a soudobý relativistický přístup k sociální deviaci. Teorie etiketizace.
- 3. Teorie deviace. Etiologie deviantního chování. Specifické formy deviace (rizikové chování, poruchy chování, patologické závislosti).
- 4. Prevence – vymezení, stupně. Související pojmy: intervence, reedukace, resocializace, terapie, represe ad. Prevence ve škole, Minimální preventivní program, funkce metodika prevence a výchovného poradce. Spolupráce s odbornými zařízeními (poradenskými, diagnostickými, volnočasovými atd.).
- 5. Odborná podpora a poradenství. Pedagogicko-psychologický poradenský systém (výchovní poradci, školní poradenské pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče pro děti a mládež).
- 6. Pedagog a jeho kompetence k prevenci a intervenci rizikového chování (diagnostická, poradenská, informační, konzultační, koordinační).
- 7. Záškoláctví jako specifický jev školního prostředí. Vymezení, klasifikace, etiologie, intervence, prevence.
- 8. Agrese a šikana mezi dětmi. Vymezení, klasifikace, etiologie, aktéři. Znaky pro rozpoznání šikany, zásady řešení šikany, možnosti předcházení ve školním prostředí.
- 9. Delikvence a kriminalita mladistvých. Vymezení, etiologie, formy. Společenské a právní ukotvení. Prevence, intervence.
- 10. Drogy a drogová závislost jako aktuální hrozba v životě jedince (dítěte). Příčiny experimentování s návykovými látkami, riziko vzniku drogové závislosti. Analýza problému ve vztahu k dospívajícím. Prevence, odborná pomoc.
- Literatura
- povinná literatura
- MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. 3. vyd. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
- ČECH, Tomáš. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence. Praha: Občanské sdružení Život bez závislosti, 2011, roč. 8, č. 7, s. 4-7. ISSN 1214-8717. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
- ČECH, Tomáš. Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005, s. 140-152. Studie z teorie a metodiky výchovy, II. díl. ISBN 80-210-3687-7. info
- ČECH, Tomáš. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, 2002, s. 115-124. ISBN 80-86633-00-4. info
- doporučená literatura
- MIOVSKÝ, M. et al. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha : Univerzita Karlova, 2012. 220 s. ISBN 978-80-87258-89-7.
- NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
- KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-871-5.
- SEKOT, Aleš. Úvod do sociální patologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 195 s. Fakulta sportovních studií. ISBN 978-80-210-5261-1. info
- MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže : druhy agresí, přístupy k agresívnímu chování, poruchy chování, šikana. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 152 s. ISBN 9788024723105. URL info
- MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 194 s. ISBN 9788021045507. info
- BREZÁK, Jozef. Sociálna patológia. Edited by Peter Ondrejkovič. 2., rozš. vyd. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 2001, 310 s. ISBN 8022406856. info
- Život s deprivanty. Edited by František Koukolík - Jana Drtilová. 1. vyd. Praha: Galén, 2001, 390 s. ISBN 80-7262-088-6. info
- ONDREJKOVIČ, Peter a Eva POLIAKOVÁ. Protidrogová výchova. Prvé vydanie. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1999, 356 stran. ISBN 8022405531. info
- Výukové metody
- Výuka je koncipována formou přednášek; ve vybraných tématech se očekává intenzivnější samostudium studenta. Cílem je proniknout do problematiky v teoretické i praktické rovině a úspěšně složit zkoušku formou kolokvia. Důležitým aspektem propojení s praxí je zpracování odborné kasuistiky problémového dítěte nebo jedince s deviantními projevy v chování.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška.
Ukončení: zkouška formou kolokvia.
Požadavky na ukončení: vypracovat kasuistiku konkrétního sociálně-patologického problému a úspěšně vykonat zkoušku. - Informace učitele
- E-learningová podpora výuky: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2054
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/SC4BK_PAT1