SPkK51 Diagnostické domény jedinců s tělesným postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPkK51/OS01: Pá 22. 2. 8:00–15:50 učebna 50, So 9. 3. 8:00–15:50 učebna 32, Pá 22. 3. 8:00–15:50 učebna 21, D. Opatřilová
Předpoklady
75 % účast
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je: • seznámit studenty s vyšetřovacími postupy u žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním • vysvětlit a popsat posuzované domény u žáků s tělesným postižením, které se užívají při speciálněpedagogické diagnostice v běžných základních školách v rámci inkluzivního vzdělávání
Výstupy z učení
Očekávané výstupy: - student se orientuje v nové škále diagnostických domén - dokáže využívat nové postupy při diagnostice u žáků s tělesným postižení a závažným onemocněním v inkluzivním prostředí školy - na základě diagnostiky je schopen doporučit potřebnou míru podpůrných opatření.
Osnova
1. Hrubá motorika (diagnostika, náhradní formy lokomoce) 2. Jemná motorika (diagnostika) 3. Úchop (klasifikace, náhradní možnosti úchopů, intervence, kompenzace) 4. Grafomotorika (diagnostika vč. kresby) 5. Lateralita (diagnostika, testy, patologické praváctví – leváctví) 6. Komunikace (motorika mluvidel, symptomatické poruch řeči, AAK) 7. Intelektuální funkce (stupně mentálního postižení, disproporce verbální a neverbální složky intelektu) 8. Kognitivní funkce (myšlenkové operace) 9. Smyslové vnímání (hmat, sluchové a zrakové vnímání, senzomotorika, poruchy dílčích funkcí, poruchy učení) 10. Paměť (krátkodobá, dlouhodobá – mechanická x selektivní) 11. Emocionalita (specifika, rozsah emocí) 12. Adaptabilita a sociabilita (specifika, spolupráce a kontakty s vrstevníky) 13. Pracovní dovednosti (tempo, střídání činností, motivace, potřeba struktury) 14. Sebeobsluha (hygiena, oblékání, stravování, pomůcky) 15. Sociokulturní schéma (výchovný styl, edukační prostředí) 16. Specifika školní zralosti u dětí s tělesným postižením 17. Specifika v procesu učení u žáků s centrálním postižením. 18. Oblasti diagnostiky k profesionální orientaci.
Literatura
    povinná literatura
  • Čadová, E. a kol. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: PdF UP.
    doporučená literatura
  • Opatřilová, D., Zámečníková, D. (2014) Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. 1. vyd. Brno, Elportál, Brno: Masarykova univerzita.
  • Opatřilová, D. (2014) Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Elportál.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. dotisk 2., přepr. a rozš. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 stran. ISBN 9788021045750. info
Výukové metody
Seminář, výukové prezentace, video ukázky, příklady dobré praxe.
Metody hodnocení
Ústní zkouška- obhajoba případové studie, student vypracuje případovou studii žáka s tělesným postižením se zaměřením na funkční dopad tělesného postižení ve výuce (dle diagnostických domén).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPkK51