IAJp13 Literatura pro děti - AJ

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavla Buchtová (cvičící)
Garance
Mgr. Gabriela Oaklandová
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Gabriela Oaklandová
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IAJp13/01: St 8:00–9:50 učebna 58, P. Buchtová
IAJp13/02: St 19. 2. 16:00–17:50 učebna 37, St 26. 2. 16:00–17:50 učebna 37, St 4. 3. 16:00–17:50 učebna 37, St 11. 3. 16:00–17:50 učebna 37, St 18. 3. 16:00–17:50 učebna 37, St 25. 3. 16:00–17:50 učebna 37, St 1. 4. 16:00–17:50 učebna 37, St 8. 4. 16:00–17:50 kancelář vyučujícího, St 15. 4. 16:00–17:50 učebna 37, St 22. 4. 16:00–17:50 učebna 37, St 29. 4. 16:00–17:50 učebna 37, St 6. 5. 16:00–17:50 učebna 37, P. Buchtová
IAJp13/03: Pá 15:00–16:50 učebna 56, P. Buchtová
Předpoklady
IAJp11 Souborná zkouška z AJ
--
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course is designed as the introduction to children’s literature and its relationship with primary education. The aim of the course is:
1) to explore characteristic genres of children’s literature such as poetry, fairy tales, picture books, fantasy
2) to introduce some typical themes and conventions associated with children’s literature
3) to develop in students the ability to read children’s literature critically
4) to provide theoretical background for using children’s literature in the classroom
5) to stimulate students to become avid readers
Výstupy z učení
At the end of the course, students will be able to read children’s literature critically, select books of various genres for equipping class library, and choose appropriate methods and activities for using children’s literature in the classroom.
Osnova
  • Syllabus
  • Nursery rhymes and poetry
  • Fairy tales: history of the genre
  • Fairy tales: stereotypes in fairy tales
  • Fairy tales: subverting the stereotypes
  • Storytelling
  • Picture books: major authors and illustrators
  • Picture books: contemporary themes
  • Picture books in the classroom
  • Animal stories
  • Fantasy and adventure
Literatura
    doporučená literatura
  • HUNT, Peter. An introduction to children's literature. Oxford: Oxford University Press, 1994, 241 s. ISBN 0-19-219261-2. info
    neurčeno
  • The Cambridge companion to children's literature. Edited by M. O. Grenby - Andrea Immel. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2009, xxv, 293. ISBN 9780521868198. info
  • POLETTE, Nancy. Teaching thinking skills with picture books : grades K-3. Illustrated by Paul Dillon. London: Teacher Ideas, 2007, ix, 139. ISBN 9781591585923. info
  • KNOWLES, Elizabeth a Martha SMITH. Understanding diversity through novels and picture books. London: Libraries Unlimited, 2007, v, 149. ISBN 9781591584407. info
  • Art through children's literature : creative art lessons for Caldecott books. Illustrated by Debi Englebaugh. London: Teacher Ideas Press, 1994, xvi, 199. ISBN 1563081547. info
  • MAGUIRE, Jack. Creative storytelling : choosing, inventing, and sharing tales for children. Illustrated by Dale Gottlieb. New expanded ed. Cambridge, MA: Yellow Moon, 1985, 200 s. ISBN 0938756354. info
Výukové metody
Minilectures, seminar discussions
Metody hodnocení
Requirements:
80% attendance
Read all the assigned readings
Keep a diary in which you record all written course assignments - both in-class and home assignments
Read at least two children's books in English
Presentation of the book you read
Final interview (discussing books you have read) PLEASE NOTE! Due to the quarantine in semester Spring 2020, the final interview will be held online via ZOOM.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je určen studentům NŠ, kteří složili SoZK a připravují se na státnice z AJ.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.