PdF:SPp216 Specializace: Edukace žáků s n - Informace o předmětu
SPp216 Specializace: Edukace žáků s narušenou komunikační schopností a s mentálním postižením 1
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Odehnalová (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
Znalost obsahu logopedie a psychopedie v rozsahu státních závěrečných zkoušek bakalářského studia. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Student získá teoretické znalosti z oblasti osobnosti a edukace osob s lehkým mentálním postižením. Osvojí si poznatky týkající se problematiky komunikace a narušené komunikační schopnosti, specifika ontogeneze řeči osob s mentálním postižením. Bude disponovat znalostmi týkající se charakteristiky řeči osob s mentálním postižením v závislosti na stupni, typu a formě mentální retardace. Edukace osob s lehkým mentálním postižením, terminologická východiska. Student se umí orientovat v problematice rozvoje řeči a jazykových schopností u žáků s mentálním postižením z hlediska jazykových rovin.
- Výstupy z učení
- Na konci předmětu bude mít student osvojena specifika ontogeneze řeči osob s mentálním postižením, bude se orientovat v charakteristice řeči osob s mentálním postižením v závislosti na stupni, typu a formě mentálního postižení, bude ovládat postupy užívané při rozvoji řeči dětí a žáků s lehkým mentálním postižením; bude se orientovat v problematice edukace žáků s lehkým mentálním postižením.
- Osnova
- Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Okruh žáků s lehkým mentálním postižením (specifika osobnosti, poznávací procesy, variabilita vývojových zvláštností). Poradenské systém poskytující služby pro děti a žáky s lehkým mentálním postižením. Předškolní vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Základní škola. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na osoby s mentálním postižením. Didaktické zásady, metody, formy a prostředky v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Postavení terapií v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Středoškolské a celoživotní vzdělávání osob s lehkým mentálním. Pracovní uplatnění osob s lehkým mentálním postižením. Koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd. Spolupráce s ostatními vědními obory. Systém poskytování logopedické intervence v ČR. Platná legislativa v poskytování logopedické intervence. Komunikace, význam komunikace v životě člověka. Charakteristika verbální, nonverbální komunikace. Komunikační proces, narušená komunikační schopnost. Specifika vývoje řeči a jazykových schopností dětí s mentálním postižením. Vliv stupně, formy a typu MR na vývoj řeči a jazykových schopností. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů (ústrojí respirační, fonační, artikulační). Inervace orofaciálního svalstva. Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, fonetická metodika – základní prvky mluvené řeči, rozdělení hlásek. Hlásky v českém jazyce, fyziologické tvoření samohlásek a souhlásek. Narušený vývoj řeči, logopedická intervence u žáků s narušeným vývojem řeči, možnosti ovlivňování vývoje řeči a jazykových schopností. Dyslalie – etiologie, projevy, klasifikace. Zásady přístupu při odstraňování dyslalie. Průběh odstranění dyslalie. Rozvoj foneticko-fonologické roviny řeči u žáků s mentálním postižením (dechová, fonační cvičení, sluchové vnímání a fonematická diferenciace, motorika mluvních orgánů, postup vyvození hlásek, prozodické faktory řeči, rytmizace).
- Literatura
- povinná literatura
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 2012, 349 s. ISBN 978-80-247-3829-1. info
- VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007, 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. info
- doporučená literatura
- BAERTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. Brno: MSD, 2009, 223 s. pedagogická oblast. ISBN 978-80-210-5103-4. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Vyd. 1. Brno: MSD, 2005, 420 s. ISBN 8086633373. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Barbora BAZALOVÁ, Lenka DŽAMBIKOVÁ, Hana OŠLEJŠKOVÁ, Karel PANČOCHA, Lenka SLEPIČKOVÁ, Evžen ŘEHULKA, Ivo ŠLAPÁK a Helena VAĎUROVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. první. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 322 s. ISBN 978-80-210-7581-8. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Barbora BAZALOVÁ, Lenka DŽAMBIKOVÁ, Hana OŠLEJŠKOVÁ, Karel PANČOCHA, Lenka SLEPIČKOVÁ, Evžen ŘEHULKA, Ivo ŠLAPÁK a Helena VAĎUROVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 322 s. ISBN 978-80-210-7581-8. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 246 s. ISBN 978-80-210-7689-1. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. 2. vyd. Brno, 2014, 246 s. ISBN 978-80-210-7689-1. info
- neurčeno
- ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2008, 222 s. ISBN 9788024615653. info
- FRANIOK, Petr a Jaroslav KYSUČAN. Psychopedie - Speciální pedagogika mentálně retardovaných. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita - PdF, 2002, 57 s. ISBN 80-7042-247-5. info
- VALENTA, Milan a Olga KREJČÍŘOVÁ. Psychopedie :kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Vyd. 1. Olomouc: Netopejr, 1997, 193 s. ISBN 80-902057-9-8. info
- EISOVÁ, Alena. Kapitoly z dějin psychopedie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 61 s. info
- Výukové metody
- Konzultace, studium odborné literatury, účast vyžadována. Veškeré požadavky k ukončení předmětu, včetně okruhů a literatury budou doplněny vyučujícím na začátku výuky.
- Metody hodnocení
- 1. Aktivní docházka do seminářů s 80% povinnou účastí. 2. Písemná zkouška z oblasti Edukace žáků s mentálním postižením. Ke splnění požadavků je nutných 70% správných odpovědí. 3. Ústní zkouška z oblasti Edukace žáků s narušenou komunikační schopností.
- Informace učitele
- Další informaace (aktuální znění okruhů, literatury, požadavků apod.) bude sděleno vyučujícím na začátku výuky.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti logopedie a psychopedie.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/SPp216