FC0800 Digitální technologie

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC0800/Kombi01: So 20. 3. 9:00–12:50 učebna 6, J. Válek
FC0800/Prez01: Čt 14:00–14:50 laboratoř 84, J. Válek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
předmět má 20 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Vzdělávacími cíli předmětu jsou základní vědomosti o digitálních technologiích a multimediálních studijních oporách zařaditelných do výuky, dále pak základní dovednosti aplikace digitální technologií ve výuce a tvorba multimediálních studijních opor.
Vědomosti: digitální imigranti a nativci; sociální sítě; interaktivní tabule; data mining
Dovednosti: vytvářet multimediální studijní opory; vhodně zvolit digitální techniku pro daný předmět; orientovat se v nabídce on-line aplikací zařaditelných do vzdělávacího procesu
Postoje: osvojit si hodnoty objektivity a významu pedagogické práce
Výstupy: Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- určit vhodnost a způsob nasazení technologií do výuky
- vytvořit studijní opory s použitím vlastní techniky a běžně dostupných programů
- aplikovat získané vědomosti ve výuce
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- určit vhodnost a způsob nasazení multimediálních studijních opor do výuky
- vytvořit multimediální opory s použitím vlastní techniky a běžně dostupných programů
- aplikovat získané vědomosti ve výuce
Osnova
  • Sylabus přednášek (po týdnech či blocích):
  • Digitální imigranti a nativci
  • Sociální sítě ve výuce
  • Interaktivní tabule
  • Smartphony a tablety ve výuce
  • Výukové aplikace pro Android, WP, a iOS
  • Výuka pomocí smatphone a tabletů pro tělesně a mentálně znevýhodněné
  • Družicové systémy navigace
  • 3D tisk
  • Datová analytika (Data mining)
  • Robotika & umělá inteligence
  • Wearables & internet věcí
  • Personalizace obsahu na webu a při vyhledávání
Literatura
  • KONUPČÍK, Pavel. Didaktické technologie pro pedagogické pracovníky. Brno: Nakladatelství CERM, Brno, 2002, 101 s. info
  • STOJAN, Mojmír. Cvičení z didaktické technologie pro 1. st. ZŠ. Interní vydání pro KDT. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1996, 64 s. info
Výukové metody
Výklad, přednáška, rozhovor, diskuse, teoretická výuka kombinovaná s praktickými příklady, práce v laboratoři.
Metody hodnocení
Prezenční studium:
Seminář/cvičení je hodnocen z průběžných úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
V semináři/cvičení jsou povoleny 2 absence.
Student vytvoří prezentaci na 10 minut (cca 8 slidů) odprezentuje ji před ostatními studenty a současně ji odevzdá do Odevzdávárny IS MU. K tomu přiloží soubor s podklady a základními informacemi, které použil při prezentování jako vodítko (soubor nemusí být strukturován)
Kolokvium: Student vede diskusi s ostatními studenty na zvolené téma prezentace, prokazuje orientaci v problému.

Kombinované studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Student vytvoří semestrální práci v rozsahu právě 10 stran včetně obrázků a všech vložených dat. Danému problému se věnuje z hlediska technického, jaké má výhody a nevýhody, co to přináší do života člověka. Jaké jsou nástrahy používání vybrané techniky. Také se věnuje didaktické aplikaci na vybraného tématu některé hodiny kterou si zvolí sám.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Student vede diskusi s ostatními studenty na zvolené téma prezentace, prokazuje orientaci v problému.

CŽV studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Student vytvoří semestrální práci v rozsahu právě 10 stran včetně obrázků a všech vložených dat. Danému problému se věnuje z hlediska technického, jaké má výhody a nevýhody, co to přináší do života člověka. Jaké jsou nástrahy používání vybrané techniky. Také se věnuje didaktické aplikaci na vybraného tématu některé hodiny kterou si zvolí sám.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Student vede diskusi s ostatními studenty na zvolené téma prezentace, prokazuje orientaci v problému.
Informace učitele
http://upv.ped.muni.cz/
Další návrhy na témata prezentací:
Špiclování
Bitcoin a jiné virtuální měny
Jednoduchost
Datová analytika (Data mining)
Drony
3D tisk
Robotika & umělá inteligence
E-learning
M-learning a MOOC (Massive Open Online Course)
Wearables & internet věcí
Nová internetová bublina
Personalizace obsahu na webu a při vyhledávání
Konference zaměřené na digitální technologie ve světě, co na nich lze očekávat za produkty
3D realita a mobilní zařízení (VR, AR)
Mobilní platby (podmínky, klady, zápory)
Využívání mobilních digitálních technologií
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025, jaro 2026.