PdF:IGEk02 Integrované terénní vyučování - Informace o předmětu
IGEk02 Integrované terénní vyučování
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/3. 4,5 dne. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (15,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (45,00 %), Katedra biologie – Pedagogická fakulta (40,00 %) - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IGEk02/01: Po 6. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Út 7. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, St 8. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 9. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Pá 10. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, T. Češková, I. Frýzová, M. Jireček, K. Ševčíková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Integrované terénní cvičení (ITC) má návaznost na předměty Integrovaný přírodovědný a společenskovědný základ 1–4 (dále jen IVZ). Během terénní výuky dochází k aplikaci teoretických znalostí i dovedností z oblasti geografie, geologie, biologie, ekologie, chemie, fyziky, historie, tělesné a výtvarné výchovy při poznávání daného místa, v tomto případě unikátního prostředí CHKO Moravský kras.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- vyhledávat, analyzovat a interpretovat informace k dané lokalitě za účelem jejich didaktické transformace;
- zhodnotit dané místo/lokalitu s ohledem na bezpečnostní rizika, které jsou s touto výukovou formou spojená;
- navrhnout a realizovat jednotlivé učební úlohy pro žáky založené na aktivním poznávání krajiny a přírody (pozorování, práce s atlasem rostlin/živočichů, určovacím klíčem, orientace v krajině, panoramatický nákres, lokalizace místa pomocí GPS...);
- sestavit soubor učebních úloh a činností do formy krátkodobé i dlouhodobé terénní výuky a tuto výuku následně realizovat;
- navrhnout vhodné způsoby evaluace terénní výuky na úrovni znalostí, dovedností i postojů;
- využívat ve výuce regionální princip, tedy vybírat takové příklady učiva, které se váží ke konkrétním situacím a místům, které budou pro žáky srozumitelné zejména pro jejich využití v praktickém životě;
- posilovat u žáků schopnost kooperace ve výuce.
- Osnova
- V průběhu celého týdne studenti projdou čtyřmi integrovanými tematickými bloky, kdy se vhodně doplňují témata jednotlivých vědních disciplín s cílem poukázat na rozmanité výukové metody použitelné během terénní výuky. Poslední den je pak věnován reflexi a evaluaci této formy výuky v běžné praxi základní školy.
- 1. den: Biologicko-geografická tematika
- BIOTOPY BLÍZKÉ PŘIROZENÝM – geografická poloha daného místa, zastoupení dřevin v závislosti na výškovém stupni, porovnávání různých typů lesa s ohledem na přirozené původní a nepůvodní dřeviny dle výškového stupně, vliv člověka na krajinu,maplošná vs. velkoplošná územní ochrana přírody, vliv člověka na krajinu
- 2. den: Biologicko-chemicko-historická problematika
- BIOTOPY VÝRAZNĚ OVLIVNĚNÉ ČLOVĚKEM – příčiny proměn krajiny, přeměna přirozené krajiny na krajinu kulturní, pozorování a poznávání organismů biotopů pole, kulturní louka a rybník, vliv činností člověka na chemismus vody a vlastnosti půdy, potravní vztahy v ekosystémech
- 3. den: Geograficko-historicko-geologická tematika
- POZNÁVÁNÍ KRAJINY - práce s GPS přístrojem, orientace na mapě, aplikace geografických úkolů v praxi v terénu (určování světových stran, odhad vzdáleností, panoramatický nákres, geologické zajímavosti a historicko-kulturní aspekty regionu (v místních názvech, tradičních povoláních, zemědělství, průmyslu, turistickém ruchu atd.)
- 4. den: Historicko-geografická tematika
- PUTOVÁNÍ HISTORIÍ REGIONU - středověké osídlení v regionu a jeho současné zdokumentování, sakrální stavby z období baroka (Křtiny jako specifické poutní místo), jeskyně Výpustek a dopad období 2. světové války na místní část Moravského krasu...
- 5. den: Reflexe a evaluace terénní výuky
- Diskuse k použitým výukovým metodám, především s k možnosti jejich využití v krátkodobé, střednědobé i dlouhodobé terénní výuce. Návrh úloh zaměřených na diagnostiku znalostí a dovedností získaným během terénní výuky, vyhodnocení změny postojů studentů k terénní výuce jako specifické výukové formě.
- Po celou dobu terénní výuky se studenti pohybují v přírodě, využívají znalostí orientace a bezpečného pohybu v terénu. K motivaci používají i techniky výtvarné práce v terénu – land art...
- Literatura
- povinná literatura
- Atlasy, mapy, určovací klíče
- neurčeno
- SVOBODOVÁ, Hana, Darina MÍSAŘOVÁ, Radek DURNA, Tereza ČEŠKOVÁ a Eduard HOFMANN. Koncepce terénní výuky pro základní školy : na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. 2019. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9246-2019. URL info
- Výukové metody
- terénní cvičení
- Metody hodnocení
- Student si je vědomý různých činností, které nelze naučit ve školním prostředí, dovede je v průběhu roku identifikovat a vhodně zařazovat do Školního vzdělávacího programu.
Student navrhne, realizuje a reflektuje odborně správné, věku žáků přiměřené různé formy terénní výuky, která má i velký mezioborový přesah a vede nejen k procvičování znalostí, ale zejména dovedností a postojů. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/IGEk02