PdF:IGEk02 Integrované terénní vyučování - Informace o předmětu
IGEk02 Integrované terénní vyučování
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/3. 4,5 dne. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící) - Garance
- Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (15,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (45,00 %), Katedra biologie – Pedagogická fakulta (40,00 %) - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IGEk02/01: Pá 30. 5. 9:00–12:50 F10 učebna, 14:00–16:50 F10 učebna, St 11. 6. 9:00–12:50 kancelář vyučujícího, 14:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 12. 6. 9:00–12:50 kancelář vyučujícího, 14:00–16:50 kancelář vyučujícího, Pá 13. 6. 9:00–12:50 kancelář vyučujícího, 14:00–16:50 kancelář vyučujícího, So 14. 6. 9:00–12:50 kancelář vyučujícího, 14:00–16:50 kancelář vyučujícího, I. Frýzová, K. Gorčíková, M. Jireček, J. Mihola, K. Ševčíková
IGEk02/02: So 31. 5. 9:00–12:50 F10 učebna, 14:00–16:50 F10 učebna, St 11. 6. 9:00–12:50 kancelář vyučujícího, 14:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 12. 6. 9:00–12:50 kancelář vyučujícího, 14:00–16:50 kancelář vyučujícího, Pá 13. 6. 9:00–12:50 kancelář vyučujícího, 14:00–16:50 kancelář vyučujícího, So 14. 6. 9:00–12:50 kancelář vyučujícího, 14:00–16:50 kancelář vyučujícího, I. Frýzová, K. Gorčíková, M. Jireček, J. Mihola, K. Ševčíková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Cíle předmětu
- Integrované terénní cvičení (ITC) má návaznost na předměty Integrovaný přírodovědný a společenskovědný základ 1–4 (dále jen IVZ). Během terénní výuky dochází k aplikaci teoretických znalostí i dovedností z oblasti geografie, geologie, biologie, ekologie, chemie, fyziky, historie, tělesné a výtvarné výchovy při poznávání daného místa, v tomto případě unikátního prostředí CHKO Moravský kras.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- vyhledávat, analyzovat a interpretovat informace k dané lokalitě za účelem jejich didaktické transformace;
- zhodnotit dané místo/lokalitu s ohledem na bezpečnostní rizika, které jsou s touto výukovou formou spojená;
- navrhnout a realizovat jednotlivé učební úlohy pro žáky založené na aktivním poznávání krajiny a přírody (pozorování, práce s atlasem rostlin/živočichů, určovacím klíčem, orientace v krajině, panoramatický nákres, lokalizace místa pomocí GPS...);
- sestavit soubor učebních úloh a činností do formy krátkodobé i dlouhodobé terénní výuky a tuto výuku následně realizovat;
- navrhnout vhodné způsoby evaluace terénní výuky na úrovni znalostí, dovedností i postojů;
- využívat ve výuce regionální princip, tedy vybírat takové příklady učiva, které se váží ke konkrétním situacím a místům, které budou pro žáky srozumitelné zejména pro jejich využití v praktickém životě;
- posilovat u žáků schopnost kooperace ve výuce.
- Osnova
- V průběhu celého týdne studenti projdou čtyřmi integrovanými tematickými bloky, kdy se vhodně doplňují témata jednotlivých vědních disciplín s cílem poukázat na rozmanité výukové metody použitelné během terénní výuky. Poslední den je pak věnován reflexi a evaluaci této formy výuky v běžné praxi základní školy.
- 1. den: Biologicko-geografická tematika
- BIOTOPY BLÍZKÉ PŘIROZENÝM – geografická poloha daného místa, zastoupení dřevin v závislosti na výškovém stupni, porovnávání různých typů lesa s ohledem na přirozené původní a nepůvodní dřeviny dle výškového stupně, vliv člověka na krajinu,maplošná vs. velkoplošná územní ochrana přírody, vliv člověka na krajinu
- 2. den: Biologicko-chemicko-historická problematika
- BIOTOPY VÝRAZNĚ OVLIVNĚNÉ ČLOVĚKEM – příčiny proměn krajiny, přeměna přirozené krajiny na krajinu kulturní, pozorování a poznávání organismů biotopů pole, kulturní louka a rybník, vliv činností člověka na chemismus vody a vlastnosti půdy, potravní vztahy v ekosystémech
- 3. den: Geograficko-historicko-geologická tematika
- POZNÁVÁNÍ KRAJINY - práce s GPS přístrojem, orientace na mapě, aplikace geografických úkolů v praxi v terénu (určování světových stran, odhad vzdáleností, panoramatický nákres, geologické zajímavosti a historicko-kulturní aspekty regionu (v místních názvech, tradičních povoláních, zemědělství, průmyslu, turistickém ruchu atd.)
- 4. den: Historicko-geografická tematika
- PUTOVÁNÍ HISTORIÍ REGIONU - středověké osídlení v regionu a jeho současné zdokumentování, sakrální stavby z období baroka (Křtiny jako specifické poutní místo), jeskyně Výpustek a dopad období 2. světové války na místní část Moravského krasu...
- 5. den: Reflexe a evaluace terénní výuky
- Diskuse k použitým výukovým metodám, především s k možnosti jejich využití v krátkodobé, střednědobé i dlouhodobé terénní výuce. Návrh úloh zaměřených na diagnostiku znalostí a dovedností získaným během terénní výuky, vyhodnocení změny postojů studentů k terénní výuce jako specifické výukové formě.
- Po celou dobu terénní výuky se studenti pohybují v přírodě, využívají znalostí orientace a bezpečného pohybu v terénu. K motivaci používají i techniky výtvarné práce v terénu – land art...
- Literatura
- povinná literatura
- HOFMANN, Eduard; Hana SVOBODOVÁ; Radek DURNA; Darina MÍSAŘOVÁ; Tereza ČEŠKOVÁ; Iva FRÝZOVÁ; Miroslav JIREČEK; Petr KNECHT; Marek TRÁVNÍČEK; Jaroslav VRBAS; Světlana HANUŠOVÁ; Ailsa Marion RANDALL; Jaroslav SUCHÝ; Alena DOBROVOLNÁ; Pavla BUCHTOVÁ; Zuzana KRŠKOVÁ; Ondřej KRAHULEC; Jaromír KOLEJKA; Filip PULTAR; Ondřej VITULA; Marek ANTAL a Petr SOJÁK. Terénní výuka na PdF MU. Podpora využití technologií a realizace výzkumných aktivit v pregraduálním vzdělávání budoucích učitelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 154 s. ISBN 978-80-210-9916-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9917-2021. info
- Atlasy, mapy, určovací klíče
- doporučená literatura
- SVOBODOVÁ, Hana; Darina MÍSAŘOVÁ; Radek DURNA; Tereza ČEŠKOVÁ a Eduard HOFMANN. Koncepce terénní výuky pro základní školy : na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. 2019. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9246-2019. URL info
- Výukové metody
- terénní cvičení
- Metody hodnocení
- Student si je vědomý různých činností, které nelze naučit ve školním prostředí, dovede je v průběhu roku identifikovat a vhodně zařazovat do Školního vzdělávacího programu.
Student navrhne, realizuje a reflektuje odborně správné, věku žáků přiměřené různé formy terénní výuky, která má i velký mezioborový přesah a vede nejen k procvičování znalostí, ale zejména dovedností a postojů. - Informace učitele
- Tento předmět je koncipován a vyučován jako 5denní pobytový kurz, který se koná v prostředí ATC Olšovec, Jedovnice. Pro získání zápočtu je povinné kurz absolvovat v plném rozsahu - tedy 5denní pobyt v daném místě, vč. přespání. Studující pracují po celou dobu ve skupinách, ve kterých postupně plní tematické úkoly a připravují si podklady pro školu v přírodě realizovatelnou na 1. stupni základní školy. Informace ohledně termínu konání terénního vyučování jsou studujícím zaslány v únoru daného semestru. Platba za kurz se hradí v období duben až květen daného semestru. Pokyny pro studující na pobytech Erasmus+: Termín integrovaného terénního cvičení je vždy stanoven v únoru daného semestru a je situován do období zkouškového. Lze jej tedy absolvovat po návratu z pobytu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/IGEk02